• maddis88

Lunginflammation utan feber?

Kan en treåring ha lunginflammation utan feber? Han har hosta, ont i bröstet, trött och lite gnällig.. Till och från väldigt pigg och alert! Men så fort han springer får han ont i bröstet och hostan blir värre men inte tungt med andningen..

• Svar på tråden Lunginflammation utan feber?
  • Basilikan

Vår tvååring hade ingen feber när han hade lunginflammation men väldigt snabb andning. Det kan säkert vara lunginflammation men även förkylningsastma. Jag hade kollat med vårdcentralen 

• Miss P71

jag hade gått till läkaren med den lille.... 

• märtapärta

Vår tvååring hade lunginflammation utan feber förra året. Det enda symptomet han hade var att han hade svårt att andas och var genomförkyld. Läkarna trodde först att något fastnat i luftvägarna och gjorde då en lungröntgen. Hoppsan, han hade visst lunginflammation...läkarna var också förbryllade. Med penicillin blev det bra på en gång.

~ Henny, 27 augusti -06~ ~ Tage, 10 mars -09~
  • Ruggugglan

Till en början är hostan torr och blir slemmig. Ja, man kan ha lunginflammation utan någon direkt feber.
    Det går extremt mkt mycoplasma nu så det bästa är att du söker till vårdcentralen.

Min dotter hade extrem hosta för två, tre veckor sedan och max 38 i temp. Hon hade lunginflammation och fick antibiotika i 10 dagar. Trodde inte att hon hade lunginflammation eftersom hon lekte och var sig själv förutom hostan. Men det hade hon tydligen.

• jojjo78

Samma här min son är pigg men har haft hög feber men nu håller den sig borta längre. Jätte jobbig hosta var på vc idag och hade en crp på 98 så kåvepenin blev de mot lunginflammation. Men han har ingen matlust har era de?

• Ruggugglan
    jojjo78 skrev 2011-11-25 12:36:10 följande:
    Samma här min son är pigg men har haft hög feber men nu håller den sig borta längre. Jätte jobbig hosta var på vc idag och hade en crp på 98 så kåvepenin blev de mot lunginflammation. Men han har ingen matlust har era de?
    När man har hög feber är det sällan man har någon vidare matlust.. Fick ni "bara" Kåvepenin? Vi fick Ery-Max direkt.
  • Mumin80
    litenlitenliten skrev 2011-11-28 08:48:48 följande:
    När man har hög feber är det sällan man har någon vidare matlust.. Fick ni "bara" Kåvepenin? Vi fick Ery-Max direkt.
    Vet inte hur det är på barn, men på vuxna så funkar i alla fall penicillin fortare och effektivare än Ery-Max...

/Penicillinallergiker som hade lunginflammation i våras (och fick ligga 3 dygn på sjukhus medan Ery-maxen "bet", vilket kanske hade kunnat undvikas med penicillin...).  
  • Mumin80
    jojjo78 skrev 2011-11-25 12:36:10 följande:
    Även här vuxenerfarenhet: Tillfällig "anorexi" är tydligen ett symptom på lunginflammation. Hade jag vetat det kanske jag hade sökt vård innan crp var 250+...  Det var en ganska skum känsla att verkligen totalt sakna matlust eller hungerskänslor och att utan några egentliga fysiska hinder (man har ju inte svårt att svälja som vid halsfluss) ändå inte få ner någon mat. 
  • jojjo78
    litenlitenliten skrev 2011-11-28 08:48:48 följande:

Vad då "bara kåvepenin"? de har ju funkat kanon bra. Och enligt våran läkare är de alltid de man ger först. Och han har ingen matlust även om febern är borta....
  • Ruggugglan
    Mumin80 skrev 2011-11-28 08:54:40 följande:
    Vet inte hur det är på barn, men på vuxna så funkar i alla fall penicillin fortare och effektivare än Ery-Max...

/Penicillinallergiker som hade lunginflammation i våras (och fick ligga 3 dygn på sjukhus medan Ery-maxen "bet", vilket kanske hade kunnat undvikas med penicillin...).  
    Många bekanta har till en början fått Kåvepenin som inte har bitit öht på lunginflammationen, och sedan fått gå över till Ery-Max.
Svar på tråden Lunginflammation utan feber?