HJÄLP! Springmasken gör mig galen...!! Erfarenheter mottages tacksamt!
Har läst massor av trådar om detta, men jag känner att jag ändå måste får skriva av mig och starta en egen...
Upptäckte i lördagskväll att sonen fått springmask för första gången. Han har inte klagat över klåda, men det går på dagis så jag bestämde mig för att kolla när han sov.. mycket riktigt, äckligt vidriga små vita maskar kom urkrypandes ur hans ändtarmsöppning!
Morgonen därpå åkte vi raka vägen till apoteket och köpte Vanquin, behandlade hela familjen (jag, pappan och lillebror också). Sen blev det storstädning hemma för HELA slanten resten av dagen.
- bytte alla sängkläder
- sanerade badrummen grundligt.
- dammsög alla rum, samt lister.
- våttorkade överallt med klorin+vatten (enl dosering).
- våttorkade (klorin igen) alla möbler, dörrhantag, lampknappar och trappräcken.
- körde gosedjur i tvättmaskinen
- slängde ut säckvis med leksaker/gosedjur/mattor/kläder som legat framme på golvet i förrådet.
- dammsög soffan grundligt och även sängmadrasserna.
- tog bort alla mattor (utom vardagsrumsmattan - kanske den också måste väck?)
- tvättar händerna OFTA på alla fyra i familjen, samt använder handsprit.
- tvättar kläderna vi haft på oss efterhand.
- byter sängkläder varannan dag.
- duschar alla i familjen direkt varje morgon efter uppstigning.
Puh! ...nu undrar jag, räcker detta? Har jag missat nåt viktigt? Vi fortsätter dammsuga och våttorka varje dag och är extra noggranna i sovrum och badrum. Är jag "övernojjig"? Vill inte gärna släppa iväg sonen till dagis igen, är skiträdd att han ska få "mer mask"!
Sen, den kanske viktigaste frågan, om vi tog Vanquinet igår vid ca 11.00 på fm - NÄR DÖR MASKÄCKLENA??
Tittade i sonens analöppning nu ikväll igen, och det kryper massor!
Hittade även en mask på ettåringen vid blöjbyte, samt en i min egen avföring... BLÄÄÄ!
Jag är så sjukt äcklad, sitter och har konstant hjärtklappning och skakar av äcklande och rädsla att detta inte ska försvinna! SNÄLLA, släng in alla era erfarenheter, råd, tips och annat!!!