• Anonym (PANIK!!)

HJÄLP! Springmasken gör mig galen...!! Erfarenheter mottages tacksamt!

Har läst massor av trådar om detta, men jag känner att jag ändå måste får skriva av mig och starta en egen...

Upptäckte i lördagskväll att sonen fått springmask för första gången. Han har inte klagat över klåda, men det går på dagis så jag bestämde mig för att kolla när han sov.. mycket riktigt, äckligt vidriga små vita maskar kom urkrypandes ur hans ändtarmsöppning!

Morgonen därpå åkte vi raka vägen till apoteket och köpte Vanquin, behandlade hela familjen (jag, pappan och lillebror också). Sen blev det storstädning hemma för HELA slanten resten av dagen.
    - bytte alla sängkläder
    - sanerade badrummen grundligt.
    - dammsög alla rum, samt lister.
    - våttorkade överallt med klorin+vatten (enl dosering).
    - våttorkade (klorin igen) alla möbler, dörrhantag, lampknappar och trappräcken.
    - körde gosedjur i tvättmaskinen
    - slängde ut säckvis med leksaker/gosedjur/mattor/kläder som legat framme på golvet i förrådet.
    - dammsög soffan grundligt och även sängmadrasserna.
    - tog bort alla mattor (utom vardagsrumsmattan - kanske den också måste väck?)
    - tvättar händerna OFTA på alla fyra i familjen, samt använder handsprit.
    - tvättar kläderna vi haft på oss efterhand.
    - byter sängkläder varannan dag.
    - duschar alla i familjen direkt varje morgon efter uppstigning.

Puh! ...nu undrar jag, räcker detta? Har jag missat nåt viktigt? Vi fortsätter dammsuga och våttorka varje dag och är extra noggranna i sovrum och badrum. Är jag "övernojjig"? Vill inte gärna släppa iväg sonen till dagis igen, är skiträdd att han ska få "mer mask"!

Sen, den kanske viktigaste frågan, om vi tog Vanquinet igår vid ca 11.00 på fm - NÄR DÖR MASKÄCKLENA??
    Tittade i sonens analöppning nu ikväll igen, och det kryper massor!
    Hittade även en mask på ettåringen vid blöjbyte, samt en i min egen avföring... BLÄÄÄ!

Jag är så sjukt äcklad, sitter och har konstant hjärtklappning och skakar av äcklande och rädsla att detta inte ska försvinna! SNÄLLA, släng in alla era erfarenheter, råd, tips och annat!!!

• Svar på tråden HJÄLP! Springmasken gör mig galen...!! Erfarenheter mottages tacksamt!
  • Trivelina73

Du kan städa till du storknar, och om du får maskarna tebax om någon vecka så beror det på att någon är för fin familj och inte kollar sina ungar och de lever me maskarna. Hände mig titt som tätt här, jävla folk som inte fattar hur lätt de smittar. Löss är INGET jämfört me dem, där krävs det kontakt me varann i alla fall medans maskägg är luftburna! Kräks

Tog du rätt mängd av medel? Hos oss dog de under följande natt. Kanske beror på hur lång tid de tar för medesinen att pasera tarmsystemet, trög mage = längre tid.

• Anonym (PANIK!!)

Tror nog att vi tog rätt doser... 1 tabl per 10 kg kroppsvikt stod det?

Så.. sonen (ca 17 kg) - 2 tabl. sonen nr 2  (ca 11 kg) - 1 tabl. Jag och sambon - 8 tabletter var...

Däremot var jag tvungen att krossa tabletterna för att få i största sonen, han vägrade svälja hela, så det blev med youghurt. Påverkar detta tro?

Det enda jag läst om att man inte ska krossa är för risken att missfärga tänderna...

• Anonym (PANIK!!)

Så när vi tog det igår förmiddag så borde dom alltså ha dött nu?

• Trivelina73

Ja, tycker ju de. På oss var de borta en dygn senare. Men ni kanske har tarmsystem som är väldigt trögt? Då tar de längre tid, för vissa tar det 12 tim att pasera från mun till röv, för andra 24tim och om de är riktigt illa så tar det tre dygn. Prova ät majs någon dag eller frön av något slag o se hur lång tid de tar att pasera i systemet, tar de över 24 tim så är de dags att se över kosten oxå

• Anonym (Maskproffs! :-))

Så städade vi också första gången, men vår ena son återinfekteras gång på gång på gång. Har nog haft det 10 gånger på ett drygt år. Nu tar vi bara fram tabletterna när han klagar på att det gör ont. Det spelart ingen roll hur mycket man städar. Vi gjorde ALLT enl. regelboken plus ännu mer de första gångerna, men har kommit fram till att sunt förnuft och medicin är det enda som gör det tillfälligt bra. Har varit hos läkare flera gånger men de har inget att säga mer än att skriva ut vanquin. 

Han gjorde ett avföringsprov och de hittade de en amöba, dient amöba fragilis som tydligen kan åka snålskjuts på springmaskägg, så den fick vi medicin emot.

Jag hoppas att det blir bättre när han börjar skolan!!!! 

• Anonym (PANIK!!)

Nja, beror på vad du menar med rött.. ;) Kan väl ana att bajset är någon form av svag rödton, men mer åt det gamla hederliga om man säger så...

Hur noggran ska jag vara med städning/tvätt/osv framöver, är det sängklädesbyte VARJE dag eller räcker varannan? och räcker det att dammsuga och våttorka för att underhålla, eller är det totalsanering som gäller dagligen i ett par veckor? (hur man nu ska hinna med det?!)

• Anonym (PANIK!!)
    Anonym (Maskproffs! ) skrev 2011-11-21 21:47:39 följande:
    Så städade vi också första gången, men vår ena son återinfekteras gång på gång på gång. Har nog haft det 10 gånger på ett drygt år. Nu tar vi bara fram tabletterna när han klagar på att det gör ont. Det spelart ingen roll hur mycket man städar. Vi gjorde ALLT enl. regelboken plus ännu mer de första gångerna, men har kommit fram till att sunt förnuft och medicin är det enda som gör det tillfälligt bra. Har varit hos läkare flera gånger men de har inget att säga mer än att skriva ut vanquin. 

Han gjorde ett avföringsprov och de hittade de en amöba, dient amöba fragilis som tydligen kan åka snålskjuts på springmaskägg, så den fick vi medicin emot.

Jag hoppas att det blir bättre när han börjar skolan!!!! 
    Huja, hemska tanke! :( Sonen är tre år så det är ett tag kvar till skolan... tycker du man borde söka dr för att få Vermox på recept, eller avvakta Vanquinets verkan nån dag till?
  • Anonym (M)

Sonen hade springmask för ett par månader sen och maskarna försvann helt efter ca 3-4 dagar, Då tog hela familjen Vanquin i förebyggande syfte då sonen legat i vår säng samt att delade rum med sitt syskon.
    Det är det röda i medicinen som gör att maskarna dör och det måste passera tarmarna och komma ut med avföringen innan medicinen verkar sa de på apoteket.
    Sen upprepas behandlingen efter 2-3 veckor eftersom medicinen inte tar död på äggen som maskarna lagt.

Svar på tråden HJÄLP! Springmasken gör mig galen...!! Erfarenheter mottages tacksamt!