• pumbis

Tvättar du håret med laxeringsmedel?

Ja som rubriken ovan! Tvättar du eller har du tvättat ditt hår med laxeringsmedel för att få finare kvalité på ditt hår? Jag har läst massvis på internet om Ricinolja, som egentligen bara är ett laxeringsmedel för att hjälpa känsliga magar. Där stod det ingenting om känsliga magar, såg däremot en djungel av bloggar där olika tjejer skrev om sin kärlek till ricinoljan. De stod i korta drag ungefär såhär. Ricinolja är en laxerande olja som finns att köpa på Apoteket, den finns bakom kassorna så du måste fråga om den för att hitta den. Du applicerar in oljan noggrant i hela hårbotten samt lite i längderna, du ska absolut inte dränka handen i olja, det kan bli ett helvete att tvätta ur. Ta några droppar och tillsätt lite vart eftersom istället. Låt oljan verka i ca: 25 min innan du tvättar ur det. Lägg i oljan i torrt hår, låt verka, skölj ur, schamponera, skölj ur, schamponera igen, skölj ur och sen balsam. Gör denna hårkur 3 ggr i veckan för att uppnå ett bra resultat. Håret känns starkare, slitsammare och tjockare (mer volym). Ser inte fett ut alls efter oljetvätten. + Naturligt hår växer ungefär 1 cm i månaden. Nu växte det ca 5 cm i månaden. Vem vill inte ha långt och svallande hår liksom? En flaska på Apoteket kostar 40-45 kr. Men då är det bara 60 ml. Super liten flaska faktiskt så jag köpte två. :) Men finns typ 500 ml flaskor betydligt billigare på www.bodystore.se Så vad tror ni tjejer? Är detta vår nya mirakelkur? Skriv gärna och berätta om ni har några erfarenheter utav detta? Om ni undrar något eller vad som helst. Jag är öppen för alla slags inlägg. Förutsatt att det handlar om ämnet då förstås. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-22 14:25
    Hej igen! Nu kan jag faktiskt talat om att jag testat detta lilla experiment. Känner mig mycket nöjd med mitt resultat. Jag gjorde såhär. Först lät jag mitt hår gå så långt så det började synas att det var skitigt. Brukar få panik när det inträffar eftersom jag har långt hår. Men kände att jag var tvungen att stå ut denna gång, eftersom jag tvättat det alldeles för ofta. Hur som helst, jag tog lite ricinolja i handflatan och började långsamt att applicera in det längst med hårbotten. HJÄLP tänkte jag på en gång, hur ska detta gå? Håret sög åt sig av oljan på direkten och det blev näst intill kolsvart, så mörkt och fett blev det (jag är blond) haha det var bokstavligen som att köra huvudet rätt ner i smörbyttan.. Men kände att ja inte fick ge upp nu när ja kommit så pass långt som att kleta in hela skallen med trögflytande olja. Jag aplicerade in lite av oljan åt gången. Så noggrant jag kunde i hårbotten och smetade även ut oljan i längderna. Rörde ihop hela håret som ett ormbo och gnuggade mycket och länge. Aplicerade in oljan ordentligt genom att dra igenom det i alla längder och gnugga tills håret kändes torrt men klibbigt. Sen väntade jag allt som allt i 30 min. Under den tiden stod jag hela tiden och grejade med håret. Fast man kan ju givetvis strunta i att göra som jag, går ju att se på tv eller nått medans man väntar. Inga problem för oljan droppar inte alls. Började med att skölja ur håret med bara oljan i, sen schampo som jag noggrant gnuggade i hårbotten både i fram och bakhuvudet, samt på sidorna och lite var stans.. Men störst fokus på hårbotten. Gick på med schampo 3 ggr och gnuggade hela tiden super mycket och sköljde ur jätte noga. Sen tog jag balsam i hårtopparna. Applicerade in det 1 gång och sköljde ur. Sammanlagt tog det 55 min att fixa håret. 30 min väntetid, 15 min med att tvätta ur och 10 att föna det helt torrt. Resultatet blev överraskande bra. Håret känns jätte mycket tjockare och jag har fått mer volym då håret blivit tyngre. Det är inte fett, snustorrt och känns fräschare än någonsin. Detta ska jag utan tvekan göra om. Har minst 3 tvättar kvar i min 60 ml flaska. :) så nu kör jag detta fullt ut. :) hoppas de blir ett lyckat resultat i längden. Ska se vad som händer iaf. Testa ni oxå? :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-22 15:40
    En del skriver att de smetar in hela huvudet i ricinolja för att göra en nattlig hårkur. De lägger sig med den feta smörjan i håret och tvättar ur den först morgonen efter. Men detta mina kära vänner, råder jag er INTE till. Ingenting kan vara så viktigt så det förstör någonting annat. Textilier som fått fettfläckar går ALDRIG att få rent. De är som sagt inte värt det. Vänta hellre 30 min i duschen och skölj ur det på 15 min. Det är såå värt det. Mitt hår blev hur glansigt som helst efter detta så jag hoppas och tror att detta enbart är positivt. Håret har aldrig varit så lent som nu. Helt otroligt. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-22 19:34
    Till och med svärmor såg att mitt hår var glansigt... :) hon tyckte det glänste överallt. Så jag är nöjd kan jag säga. Och imorgon får jag min Revitalash. Så här ska det bli skönhetsvård på hög nivå hehe... ;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-25 16:39
    Igår gjorde jag min andra hårtvätt med ricinoljan, det känns fortfarande väldigt bra. Håret har aldrig varit såhär mjukt och lent. Jag är galet nöjd med detta, men tvättar inte håret slaviskt tre gånger i veckan så det typ blir måndag-onsdag-fredag. jag har istället kört på tisdag, torsdag och lördag. Anser att det blir jämna mellanrum som funkar bra för en hårtvätt.. Ska köra detta fullt ut nu, och skulle håret inte bli längre? Så ser jag det hela iaf som en redig och välförtjänt hårinpackning. För det behöver verkligen mitt hår känner jag... :)

Har även börjat köra ricinoljan i ögonfransarna. Använde mig utav en kajal borste imorse. Ni vet en sån där penna med borste för ögonfransarna på sidan utav korken. :)denna doppade jag i ricinoljan och smetade på. Sen mascara på det. TJITT vilken volym... Detta ska jag utan tvekan göra om, samtidigt som jag inbillar mig att det är nyttigt och bra för skönhets hälsan då förstås ;) hehe..

Är iaf sjukt nöjd med mitt hår, det är betydligt lättare att göra frisyrer och håret är lätt igenomkammat med fingrarna. Tar inte i någonstans och ska inte tova sig en massa... Det känns som att kamma fingrarna igenom ett löshår.. Helt underbar känsla... Så jag råder er alla där ute om ni inte redan testat? Att verkligen testa detta.. Detta ska jag jämt köra på med.. Jag är som sagt SJUUKT nööjd!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-29 10:38
    FÖRE & EFTER bilder! www.familjeliv.se/Forum-24-73/m62184204-38.html (Bläddra ner lite i tråden, förbi min långa text och vidare i kommentarer så ser ni, :))

• Svar på tråden Tvättar du håret med laxeringsmedel?
  • straw2008
    Lacey skrev 2012-01-17 10:04:52 följande:
    + att jag fick missfall i december så jag är jättenojjig och överdrivet försiktig

Du har fått ett misfall så du vågar inte ha olja på hyn...
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • straw2008

Jag har det i för glansen o för att det blir så otroligt end efteråt ! Om ett år eller så lär man väl kunna se om det växt mer än normalt. Tror dock absolut INTE på 5 cm i månaden.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • luckynumber

Nu har jag gjort inpackning med oljan 2-3ggr/veckan ca 40min/gång och jag tycker inte att håret har växt mer än vanligt, kvaliteten märks det inte heller någon särskild skillnad på med då var mitt hår bra och fint redan innan så.. men jag kommer nog fortsätta göra inpackning då och då iallafall!

• Ida881

Ni som verkar testat riccinolja, är det så bra som alla säger :)?

• Selaine
    Ida881 skrev 2012-02-03 01:27:43 följande:
    Nä. Därför finns det en tråd om det... för att det är så dåligt...
  • Rigmor Mortis
    Ida881 skrev 2012-02-03 01:27:43 följande:
    Läs tråden? Några påstår sig märka jätteskillnad, jag och någon eller några fler märkte inget alls.
  • Isbit

märkte ingen skillnad. Bara att håret blev så otroligt mjukt så det var svårt att styla

• Mamita3

Varning!
    Har gjort behandlingen två-tre flaskor och upptäckte att håret blev beroende och jag fick sämre kvalité och glans om jag inte utförde processen.
    Absolut fick jag Hollywood svall och bebis mjukt hår men det försvann fort.
    Nej, håret växte inte fortare.

Sen fick jag mjäll!!

Ångrar djupt att jag gjorde detta...

• FejkadO

Mamita, hm, förstår inte riktigt. Du fick alltså jättefint hår, men ändå inte...? Du ångrar att du använt det, hur? Fick du permanenta skador? Alltså, jag hajjar nada...? Jag fortsätter dock att smeta in ricin i håret ca var 3e dag, för mig har det varit (är) inget annat än ett undermedel. Men så klart, vi är ju alla olika och visst kan en del ha olika resultat. Kan förstå att om man redan har mjukt, fint, svallande hår innan, att effekten inte blir lika dramatisk för nån som mig, som hade risbuske och skatbo till hår innan. Håret har inte växt fem centimeter på en månad, tack och lov, men nog växer det snabbare än normalt. Eftersom jag blonderar håret, märker jag det väldigt tydligt och väl. Tyvärr, måste jag säga, det är endast jobbigt att färga. Och längre hår vill jag inte ha, endast fylligare och bättre kvalité.

• Mamita3

Jag hade bra kvalité och glans innan men efter dessa behandlingar fick jag sämre kvalité mellan tvättarna, så som om håret "blev beroende".
    Sen fick jag mjäll ngt som jag aldrig haft i mitt liv.
    Jag tror inte att det är bra att massera in detta i hårbotten men förstår att det kan fungerar i längderna.
    Ångrar att jag började med detta då det finns mkt bättre alternativ på marknaden och så billigt är detta inte .

• Mamita3

I Sthlm finns en salong som heter Bangs och som utför en long lasting treatment och den förändrar håret och håller i månader och kostar bara 500 kr .
    Mkt bättre alternativ !!!

• FejkadO

Mamita, ja, mjäll låter ju inte som en höjdare. Det verkar som om ricin passar bäst på dom som har problemhår, det sägs ju tom att "why fix something that ain't broke" Själv bor jag i USA, här kostar en flaska (118 ml) under två dollar. Först köpte jag det på Walgreens, en stor "drug store" kedja här, för lite över 4 dollar. Tänkte inte så mycket på det, tills jag upptäckte att det kostade mindre än hälften hos min local supermarket. Inga stora summor man snackar om, men ändå...alla bäckar små... Jag brukade ha på ögonfransarna om nätterna, men slutade pga min ögon blev svullna och irriterade.

• Flisis

Har slängt i första kuren idag. Hoppas så på att det får fart och växer!

• Flisis

Hoppade in i tråden lite sent. Men är det nån som fortsatt med oljan och sett tydliga resultat?

Svar på tråden Tvättar du håret med laxeringsmedel?