• t0va

Går du på föräldramöte på förskolan?

Igår var vi på föräldramöte på sonens förskola, var vårat första och vi frågade direkt när personalen berättade om mötet ifall det var anmälning eller inte och när anmälan kom upp så fyllde vi i. Jag har kollat på lappen och i fredags när vi gick hem hade 3 av 17 fyllt i. 

Igår när vi kom var det många föräldrar i samlingsrummet, hela förskolan hade gemensam info först, men jag såg ingen förälder jag kände igen från sonens avdelning. Var ca 50-60 personer, när vi gick in till våra respektive avdelningar så kom det en mamma till. Vi var jag, min sambo och en mamma och 4 personal. 

Det syntes på personalen att de funderade på vad som hänt, de hade fixat fika och berättade om vad de gör på avdelningen osv. Det var mycket informativt även om jag visste det mesta innan, jag har inte bråttom när jag hämtar så personalen berättar ofta vad de gjort om inte de andra barnen berättar. Sonen är bara 1år så han kan ju inte säga vad de gjort.

Nog för att man kan ha svårt att ordna barnvakt, kanske jobbar sent etc. men att 15st av 17 inte kan komma, när det var många fler från de andra avdelningarna. Hur ser det ut hos er, går ni alltid eller bara ifall det inte krävs att man måste ordna barnvakt eller är föräldramöte sånt som inte spelar någon roll?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Går du på föräldramöte på förskolan?
  • sahara sahara

Vi har inte haft så många föräldramöten än, men vi skaffar barnvakt och går båda. Likaså med utvecklingssamtal och sånt. Det är några till på avdelningen som också kommer två, de flesta kommer en förälder, och 1-2 familjer dyker inte upp alls.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Zunrose

Jag går inte men vill gå men vi får inte ha barnen med oss på föräldramötena och jag har ingen barnvakt... (ensamstående)

• Blå Flygare

Så dålig uppslutning har jag aldrig varit med om. Här kommer de flesta föräldrarna, men ofta "bara" den ena. Vi har två barn och försöker få barnvakt så vi kan gå på bådas, lyckas inte alltid. Har man tre barn blir det naturligtvis omöjligt att gå på alla  

Vid vilken tid var föräldramötet? Vårt ligger alltid sent så de flesta kan komma utan att det påverkar arbetstiden. Hur hade informationen gått ut? i god tid? 

• TEDDEN

Alla går hos oss. Vi har supertrevligt och stannar gärna länge, men så är i princip alla vänner privat så det bidrar nog..

• bollanmollan

Har tyvärr inte kunnat gå ännu, men har varit på utvecklingssamtal. Min man jobbar sent och har inte kunnat ta ledigt och jag kunde inte ta med båda barnen. Har bara varit ett möte

• t0va
    Zunrose skrev 2011-11-22 10:23:48 följande:

Jag går inte men vill gå men vi får inte ha barnen med oss på föräldramötena och jag har ingen barnvakt... (ensamstående)

ja då är det ju svårare, vi hade barnets farmor som kom igår men hon har inte tagit sonen tidigare, mer än i akutfall som när jag ringt och åkt till akuten, pappan har bla. epilepsi så nu när han har en period med många anfall vågar jag inte lämna de 2. Så hade inte farmor kunnat skulle sambon kanske fått gå själv eller vi stannat hemma. Vi har turen att förskolan är så nära så det tar inte mer än några minuter att gå hem om det hade blivit problem. 

Men då hade jag ändå frågat om vad de skulle ta upp och meddelat att jag inte kunde komma, nu har de flesta som inte kom inte sagt något alls. Jag känner bara att det är viktigt att visa att man uppskattar personalen som faktiskt tar hand om det viktigaste man har, sen går det ju att göra på fler sätt. Trodde inte att det var så många som inte bryr sig alls. 

När vi gick sa de att luciafirandet kommer vara bara den avdelningen, vilket jag uppskattar för min lille kille gillar inte när det blir många personer. Men personalen sa lite på skoj att vi gärna får ta med oss släktingar så det kanske kommer några fler. Kul för barnen om de övar och sen kommer det 3 föräldrar. Obestämd 
  • Blå Flygare

Kan föräldrarna ha prioriterat bort mötet för att de redan är julstressade??

• Dixie
    sahara sahara skrev 2011-11-22 10:23:35 följande:
    Vi har inte haft så många föräldramöten än, men vi skaffar barnvakt och går båda. Likaså med utvecklingssamtal och sånt. Det är några till på avdelningen som också kommer två, de flesta kommer en förälder, och 1-2 familjer dyker inte upp alls.
    av nyfikenhet - varför går ni båda två?
    en del på barnens förskola gör detta, men jag har aldrig förstått varför - räcker det inte med en av föräldrarna?
  • AnnikaR

Vi försöker gå båda två. Men hos oss är det runt 10 av 16 av föräldrarna som kommer och alltid samma föräldrar. Tycker att det är konstigt att de andra inte kommer....

• t0va
    Blå Flygare skrev 2011-11-22 10:27:29 följande:
    Så dålig uppslutning har jag aldrig varit med om. Här kommer de flesta föräldrarna, men ofta "bara" den ena. Vi har två barn och försöker få barnvakt så vi kan gå på bådas, lyckas inte alltid. Har man tre barn blir det naturligtvis omöjligt att gå på alla  

Vid vilken tid var föräldramötet? Vårt ligger alltid sent så de flesta kan komma utan att det påverkar arbetstiden. Hur hade informationen gått ut? i god tid? 
    18-19:30, och de hade lapp uppe ca 3 veckor innan och när vi frågade om det var anmälning så ändrades lappen till en anmälningslapp så de kunde ordna fika. Sen har de påmint och frågat, jag har hört när de sagt till men de flesta har inte sagt ja eller nej då eller ens "vi får se om vi kan komma" utan bara mummel. 

Man blir ju lite besviken när de andra avdelningarna hade många, de är 4 avdelningar och såvitt jag såg så gick det många åt de andra hållen. Det är en kanonbra avdelning också som jobbar mycket aktivt med barnen med teman, ut i skogen etc. Så det kan inte bero på att det är oengagerade pedagoger.

Fast endel ringer inte ens när barnet inte kommer så det kanske är ett sådant klimat bland föräldrarna på sonens avdelning.  
Svar på tråden Går du på föräldramöte på förskolan?