Hur funkar platsgaranti?
Hur funkar det egentligen med kommunal förskola och platsgaranti?
Vi har en dotter född juli 2010, och hon fick förskoleplats på kommunal förskola i augusti 2011. Då vi var ovetande om att jag var gravid igen och plötsligt blev gravida, så väntar vi alltså nu ett syskon beräknat januari 2012. Min man har jättesvårt att vara föräldraledig pga han jobbar på skola och kommer under hösten 2012 att få en ny klass som han inte vill hoppa av och vara föräldraledig från. Jag har därför gått med på att ta större delen av föräldraledigheten men vill gärna att nästa barn börjar på förskola vårterminen 2013. Jag räknar med att om vi får plats från januari, brukar inskolningen börja i slutet, den tar c:a 3 v. och då är det redan slutet av februari. Innan allt rullat igång ordentligt går vi mot mildare väder och ljusare tider och det blir en bra start för barnet. Jag jobbar dessutom själv på förskola (privat) och har inskolningar etc på hösten.
Vi har valt kommunal förskola dels av anledningen att det finns platsgaranti, alltså att man ska få plats inom 3 mån från att man söker och vi tänkte att vi dessutom har syskonförtur till förskolan i vårat fall, så det borde inte vara något större problem med att få plats!
Men när jag hämtar dottern nu häromdagen säger hennes pedagog glatt "Nu ska vi få ett till barn som börjar här på avdelningen! Så nu har vi fullt på förskolan"
"Ja" sa jag "men hur funkar det... vi vill ju ha plats i januari 2013 igen" och då svarar hon "ja om man är smart så söker man plats till höstterminen, för det är egentligen bara då vi får loss några platser, sen är det fullt igen till nästa höst"
"Men jag kan ju inte söka till aug. 2012, då är ju barnet bara 8 mån"
"Ja, nä då kan det hända att du får vänta till aug. 2013"
Men jag har redan varit sjukskriven ett halvår (pga dödsfall i familjen) plus att jag varit föräldraledig med dottern innan dess, dessutom ska jag RÄKNA med att få vara hemma tills nästa barn är nästan 2 år! Vi har redan knackig ekonomi som det är, ingen av oss är ju högavlönade iom att vi jobbar inom skola och förskola, och att leva 5 personer på en hel sådan inkomst plus en föräldrapenning som vi måste snåla med för att den ska räcka i 2 år till, det är ju jättetufft! Jag trodde att det var därför de ändrade så att man hade 3 mån istället för terminsvis inskolningar.
Alla andra jag känner jobbar ju privat, som jag, och vi brukar vara generösa och ta in barn framförallt syskon terminsvis. Framförallt på våren räknar man med att kunna vara ute större delen av dagen from. mars ungefär och då brukar inte något extra barn vara så hårt för gruppen.
Men enligt den här pedagogen gäller det alltså inte kommunal verksamhet, de är inte SKYLDIGA att ta in någon extra alls när de fyllt sina platser, 10 på småbarn, 15 på mellanbarn och 18 på storbarn. Och detta gör de på hösten!
Nu fick det här extra barnet som kommer nu plats endast tack vare att det var en som sa upp sin plats och det är alltså det man ska förlita sig på. Fast hon sa att jag bör ställa in mig på att kunna skola in aug. 2013. Då jag vill ha lugna inskolningar för mina barn, så kommer vi vara klara någon gång till oktober, och sedan börjar alla sjukdomar rulla igång, vi har 3 barn.. Så det känns ju helt lönlöst allt detta!
Hon sa att hennes kollega fick ingen plats till januari som tänkt, så att hon kommer nu att vara mammaledig 8 mån till "Ja sånt är livet".
Fast hennes kollega har sitt första barn och kan ta vilken förskola som, hon behöver ju inte ta hänsyn till att man redan har ett barn på en förskola och det inte håller i längden att ha på 2 olika, dessutom såg jag det som en trygghetspunkt att de får vara på samma..
Självklart vill jag inte att barnen ska behöva ha för stora barngrupper, men man borde någonstans se att det står syskon i kön och inte fylla upp helt i augusti i såna fall. Det känns som vi har gått konstant en hemma och ser ut att det kommer hålla i sig. Så jag sa "ja, men då börjar vi ordentligt här när xx fyller 4 då" och då skratta hon och sa "ja, det ser vi fram emot i så fall!! (klart de gör... jag betalar ständigt för en plats varav nyttjar den kanske 2-3 dagar i veckan och håller barnen hemma vid minsta rinn i näsan eller då de har personalbortfall... och de har 3 andra deltidsbarn i gruppen som går endast 3 dagar i veckan, så de är 2 pedagoger på 6 heltidsbarn!