• Jenny825200

Hur funkar platsgaranti?

Hur funkar det egentligen med kommunal förskola och platsgaranti?

Vi har en dotter född juli 2010, och hon fick förskoleplats på kommunal förskola i augusti 2011. Då vi var ovetande om att jag var gravid igen och plötsligt blev gravida, så väntar vi alltså nu ett syskon beräknat januari 2012. Min man har jättesvårt att vara föräldraledig pga han jobbar på skola och kommer under hösten 2012 att få en ny klass som han inte vill hoppa av och vara föräldraledig från. Jag har därför gått med på att ta större delen av föräldraledigheten men vill gärna att nästa barn börjar på förskola vårterminen 2013. Jag räknar med att om vi får plats från januari, brukar inskolningen börja i slutet, den tar c:a 3 v. och då är det redan slutet av februari. Innan allt rullat igång ordentligt går vi mot mildare väder och ljusare tider och det blir en bra start för barnet. Jag jobbar dessutom själv på förskola (privat) och har inskolningar etc på hösten.

Vi har valt kommunal förskola dels av anledningen att det finns platsgaranti, alltså att man ska få plats inom 3 mån från att man söker och vi tänkte att vi dessutom har syskonförtur till förskolan i vårat fall, så det borde inte vara något större problem med att få plats!

Men när jag hämtar dottern nu häromdagen säger hennes pedagog glatt "Nu ska vi få ett till barn som börjar här på avdelningen! Så nu har vi fullt på förskolan"
    "Ja" sa jag "men hur funkar det... vi vill ju ha plats i januari 2013 igen" och då svarar hon "ja om man är smart så söker man plats till höstterminen, för det är egentligen bara då vi får loss några platser, sen är det fullt igen till nästa höst"

"Men jag kan ju inte söka till aug. 2012, då är ju barnet bara 8 mån"
    "Ja, nä då kan det hända att du får vänta till aug. 2013"

Men jag har redan varit sjukskriven ett halvår (pga dödsfall i familjen) plus att jag varit föräldraledig med dottern innan dess, dessutom ska jag RÄKNA med att få vara hemma tills nästa barn är nästan 2 år!  Vi har redan knackig ekonomi som det är, ingen av oss är ju högavlönade iom att vi jobbar inom skola och förskola, och att leva 5 personer på en hel sådan inkomst plus en föräldrapenning som vi måste snåla med för att den ska räcka i 2 år till, det är ju jättetufft! Jag trodde att det var därför de ändrade så att man hade 3 mån istället för terminsvis inskolningar.

Alla andra jag känner jobbar ju privat, som jag, och vi brukar vara generösa och ta in barn framförallt syskon terminsvis. Framförallt på våren räknar man med att kunna vara ute större delen av dagen from. mars ungefär och då brukar inte något extra barn vara så hårt för gruppen.
    Men enligt den här pedagogen gäller det alltså inte kommunal verksamhet, de är inte SKYLDIGA att ta in någon extra alls när de fyllt sina platser, 10 på småbarn, 15 på mellanbarn och 18 på storbarn. Och detta gör de på hösten!

Nu fick det här extra barnet som kommer nu plats endast tack vare att det var en som sa upp sin plats och det är alltså det man ska förlita sig på. Fast hon sa att jag bör ställa in mig på att kunna skola in aug. 2013. Då jag vill ha lugna inskolningar för mina barn, så kommer vi vara klara någon gång till oktober, och sedan börjar alla sjukdomar rulla igång, vi har 3 barn.. Så det känns ju helt lönlöst allt detta!
    Hon sa att hennes kollega fick ingen plats till januari som tänkt, så att hon kommer nu att vara mammaledig 8 mån till "Ja sånt är livet".

Fast hennes kollega har sitt första barn och kan ta vilken förskola som, hon behöver ju inte ta hänsyn till att man redan har ett barn på en förskola och det inte håller i längden att ha på 2 olika, dessutom såg jag det som en trygghetspunkt att de får vara på samma..

Självklart vill jag inte att barnen ska behöva ha för stora barngrupper, men man borde någonstans se att det står syskon i kön och inte fylla upp helt i augusti i såna fall. Det känns som vi har gått konstant en hemma och ser ut att det kommer hålla i sig. Så jag sa "ja, men då börjar vi ordentligt här när xx fyller 4 då" och då skratta hon och sa "ja, det ser vi fram emot i så fall!! (klart de gör... jag betalar ständigt för en plats varav nyttjar den kanske 2-3 dagar i veckan och håller barnen hemma vid minsta rinn i näsan eller då de har personalbortfall... och de har 3 andra deltidsbarn i gruppen som går endast 3 dagar i veckan, så de är 2 pedagoger på 6 heltidsbarn!

• Svar på tråden Hur funkar platsgaranti?
  • IsDimma

Jag vet inte riktigt vad du är arg på.?. Det är inte personalen på själva förskolan som bestämmer vilka barn som kommer dit. Dom kan möjligen få betstämma vilket barn som ska till vilken avdelning om det är flera likadana avdelningar och flera barn som ska in. Man kan inte stå med en tom plats en hel höst bara för att det finns ett syskon som vill ha plats i januari, det kostar för mycket! 
    Och angående platsgarantin så galler den en plats i kommunen, inte en plats på just den förskola ni vill ha.  

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Jenny825200

Jag är inte arg? Nu förstår jag inte på vilket sätt du uppfattar att jag är/låter arg i mitt skriftspråk, det var mer att jag funderade över hur det faktiskt låg till, då jag uppfattat det som att man tillsätter platser var 3:e mån just för att man ska kunna få plats oavsett när på året barnet är fött. Jag vet att det gäller plats i kommunen, men hur kan det gälla även för syskon? Det kan ju inte vara rimligt att ha 3 barn spridda på olika platser, snacka om svettig hämtning/lämning.
    Det sista jag skrev var med skämtsam ton... det kanske var det som misstolkades, jag var stressad iväg så jag tänkte inte på om det uppfattades som "otrevligt".

Så jag har alltså platsgaranti för mitt barn till januari 2013 men de är inte skyldiga att tilldela den på mitt andra barns förskola mao? Och om jag väljer att tacka nej till annan erbjuden förskola, förbrukar jag då även min platsgaranti? I så fall är jag inte ens garanterad att få en plats till augusti 2013 om jag tackat nej? Då är det isf ett bättre system som privata fsk kör då där man ändå har en tanke på det praktiska ang. syskon till barn som redan har plats och har svårare att "tänka om" sin förskoleplats....

• Jenny825200

Nä nu läste jag igenom allt igen, jag kan inte riktigt få det till hur man får in att jag är arg grundat på det jag skrivit, jag beskrev mer hur samtalet lät och en känsla av att jag blev paff... Förstår inte vad min ev. känsla kring det hade med frågan i ts samt rubrik att göra..

• Machapuchare

Platsgaranti fungerar ju så att du är garanterad att få en plats. Det är inte alls säkert att det blir på den förskola du vill, kanske inte ens i samma stad/by men det kommer bli inom kommunens gränser.

• MajaVira

Platsgaranti innebär ju inte att man alltid får den förskola man har som förstaval. Sedan är det ju så att de flesta platserna blir lediga på hösten, när de äldsta barnen går vidare till förskoleklass. För att kunna ta in nya barn på vårterminen skulle det ju i så fall innebära att de måste ha ett antal "tomma platser" under hösten för att ha utrymme för nya barn i januari.

• IsDimma

Jag har sökt jobb i grannkommunen och där öppnas det vårförskolor, alltså förskolor som bara existerar på våren för att ta hand om alla ettåringar som är i behov av plats och som sen börjar på en annan förskola till hösten när alla sexåringar har slutat. 

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Jenny825200
    MajaVira skrev 2011-11-22 16:18:44 följande:
    Platsgaranti innebär ju inte att man alltid får den förskola man har som förstaval. Sedan är det ju så att de flesta platserna blir lediga på hösten, när de äldsta barnen går vidare till förskoleklass. För att kunna ta in nya barn på vårterminen skulle det ju i så fall innebära att de måste ha ett antal "tomma platser" under hösten för att ha utrymme för nya barn i januari.
    Eller ha lite för fullt på våren, såsom vi har löst det inom privat förskola, för att kunna garantera syskon plats, då våren oftast innebär mer utevistelse, mindre kläder och mindre jobb för att sedan gå tillbaka till normalantal på hösten då det är mer personalbrist pga förkylning/sjukdom och mer innevistelse. Om det enbart gäller syskon, gäller det ju inte en drös barn utan kanske 1 - 2 barn om året.

Jag tycker faktiskt det är lite löjligt när de har 4 deltidsbarn som t.om går mindre än deltid = 3x6 h = 18 h /vecka att inte kunna erbjuda plats i en barngrupp med 2 pedagoger. De har alltså 2 heltidstjänster på 6 barn, deltidsbarnen går inte ens samma dagar. Jag har ett av deltidsbarnen och brukar dessutom vara generös och hålla henne hemma då de själva har sjukdom bland personal så de ska slippa ta in vik. eller vid minsta sjukdomssymptom, har t.om blivit hemringd för att hon var missnöjd under tandsprickning, inte verkat vara på humör, lite snorig (sånt som man kan ha i veckor, alltså inte tjockt eller färgat) , eller "ätit dåligt och man vet ju aldrig"!

Såhär har vi löst det inom privata och det funkar jättebra och känns dessutom bra att kunna erbjuda våra familjer förskoleomsorg utefter deras behov. Att bara ha intagning 1 gång / år verkar ju helt sjukt, tänk de barn som då är födda i september som får vänta tills de fyller 2 innan de kan räkna med plats?!
  • Jenny825200
    IsDimma skrev 2011-11-22 16:22:31 följande:
    Jag har sökt jobb i grannkommunen och där öppnas det vårförskolor, alltså förskolor som bara existerar på våren för att ta hand om alla ettåringar som är i behov av plats och som sen börjar på en annan förskola till hösten när alla sexåringar har slutat. 
    Vad gör de anställda på hösten då? verkar det inte bättre att anställa dem på de existerande förskolorna då under våren så att barnen får vara på en förskola där de faktiskt är tänkta att gå till hösten så att de slipper bytena så att det blir rätt antal barn/ pedagog?
  • Sweet life
    Karolina86 skrev 2011-11-22 17:24:46 följande:
    Eller ha lite för fullt på våren, såsom vi har löst det inom privat förskola, för att kunna garantera syskon plats, då våren oftast innebär mer utevistelse, mindre kläder och mindre jobb för att sedan gå tillbaka till normalantal på hösten då det är mer personalbrist pga förkylning/sjukdom och mer innevistelse. Om det enbart gäller syskon, gäller det ju inte en drös barn utan kanske 1 - 2 barn om året.

Jag tycker faktiskt det är lite löjligt när de har 4 deltidsbarn som t.om går mindre än deltid = 3x6 h = 18 h /vecka att inte kunna erbjuda plats i en barngrupp med 2 pedagoger. De har alltså 2 heltidstjänster på 6 barn, deltidsbarnen går inte ens samma dagar. Jag har ett av deltidsbarnen och brukar dessutom vara generös och hålla henne hemma då de själva har sjukdom bland personal så de ska slippa ta in vik. eller vid minsta sjukdomssymptom, har t.om blivit hemringd för att hon var missnöjd under tandsprickning, inte verkat vara på humör, lite snorig (sånt som man kan ha i veckor, alltså inte tjockt eller färgat) , eller "ätit dåligt och man vet ju aldrig"!

Såhär har vi löst det inom privata och det funkar jättebra och känns dessutom bra att kunna erbjuda våra familjer förskoleomsorg utefter deras behov. Att bara ha intagning 1 gång / år verkar ju helt sjukt, tänk de barn som då är födda i september som får vänta tills de fyller 2 innan de kan räkna med plats?!
    Men det är ju rätt logiskt, det är väldigt sällan nån slutar förskolan till januari eftersom inga 6 åringar börjar skolan då...

Du får helt enkelt gilla läget, eller varför inte låta ditt barn gå på din privata förskola....
  • arkeologitjejen

Folk här verkar blanda ihop platsgarantin med syskonförturen. Syskonförturen som du vill ha betyder att du har förtur till en plats på just din förskola (den förskola där ditt äldre barn redan går) jämfört med andra barn som inte har syskon där. Till vår förskola köade det tex 360 barn eller så när vi ställde E i kö och vi fick köplats 2 eftersom hon hade syskon på förskolan redan.

Däremot är du ju inte garanterad en plats som inte finns, de kommer alltså inte att sparka ut ett annat barn eller utöka antalet platser bara för att ni ska få ha barn på samma förskola. Med andra ord kan ni placeras var som helst i kommunen med andra barnet om det inte finns några platser på någon av de förskolor ni köar till. Då kan ni dock välja att fortsätta köa till den förskolan där ni har syskonförtur och får då en plats när det blir en ledig, troligen i augusti eftersom det är då flest barn slutar och börjar skolan istället.

Linnea 080310 & Elisabeth 100922
Svar på tråden Hur funkar platsgaranti?