• Jennie 1983

Gravid utomlands

Hej Alla,

Är det fler som jag där ute som väntar sitt första barn utomlands och vill dela tankar och erfarenheter ang. detta?
    Eller bara få lite utbyte när det tryter på svenska vänner i närheten som man kan jämföra "hemma" och "borta med"?

Jennie 

• Svar på tråden Gravid utomlands
  • Sannaslim

Jag väntar första barnet är i vecka 35 och bor i paris, jag tycker det e helt sjukt mycket skillnader mellan svenska o franska vården i alla fall vad jag förstått. Men det ska nog gå bra här med, har ju funkat hittills. Vart bor du?

• Jennie 1983
    Sannaslim skrev 2011-11-22 20:14:27 följande:
    Jag väntar första barnet är i vecka 35 och bor i paris, jag tycker det e helt sjukt mycket skillnader mellan svenska o franska vården i alla fall vad jag förstått. Men det ska nog gå bra här med, har ju funkat hittills. Vart bor du?
    Jag bor i Portugal så inte så lång borta!:) Jag är i vecka 33 nu. Här fungerar det också helt annorlunda. Vi har väl "turen" att ha privat försökring genom jobbet och kan då gå till privata sjukhus vilket ger lite mer trygghets känsla eller vad man ska kalla det.... Samtidigt så betyder ju annorlunda inte bara sämre... men det är just det där att man inte är van. De statliga sjukhusen här är inte direkt moderna, fast det är mest estetiskt. När det kommer till personal och utrustning så ska det vara över medel i Europa men det känns inte bra när det inte målats på 40 år:) Kanske lite töntigt men det ör just könslan....

Att man talar språket gör ju det hela mycket lättare. Jag har bott här i 6 år nu men det är som en helt ny värld:) 

Hur funkar det i Frankrike? Hur är den statliga vården? 
  • Catoz

Jag är gravid med första barnet i v 33 och bor i Sydney, Australien. Mycket som är annorlunda här men det mesta är bra tycker jag. Det enda som är lite tjatigt är att fa sjukhus och försäkringsbolag att prata med varandra sa att vi slipper lägga ut ca 120.000 SEK i förskott för födseln...Ska jaga rätt personer i dag i hopp om lösning. Kan inte riktigt jämföra med Sverige da vi bodde i Tyskland innan, där varden är jättebra.

• Catoz

Det som jag tror är jobbigast är nog att vara sa langt bort i fran familj och vänner när nagot sa här stort och monumentalt händer...Hur känner ni?

• Sannaslim

I frankrike är det oxå endel strul med försäkringskassan Och den privata försäkringen, går oxå bara privat så varje besök kostar 100euro men man får tillbaka dem efter några dar men man måste ju kunna lägga ut så länge. Var och besökte förlossningen förra veckan och då strejkade de så det känns ju tryggt. Annars så känns det bra men här kollas socker, järn och sf mått bara 1-2gg medans man tar blodprov varje månad för att se om man fått toxoplasmose och man får bara gå 5 dar över tiden.

Tycker oxå det känns jobbigt att familjen är långt borta, vill typ att min mamma ska komma och bara ta hand om mig, min man är närvarande och hjälper mkt men känns som om han inte riktigt hur tungt det är här på slutet. Och att fira jul här känns super trist har alltid åkt hem till jul innan

• Catoz

Oj, strejk pa sjukhus later ju inte sa fortroendeingivande precis...
    Just nu haller vi pa att medlar mellan det helprivata mindre sjukhuset och forsakringsbolaget och ingen av dem ar sarskilt snabb pa att finna losningar-det kanns ju inte precis som det man vill roa sig mig i v 34...Ska pa foraldrautbildning pa det sjukhuset nasta helg och om de inte lyckats ordna upp saker och ting innan dess sa funderar jag pa att be min lakare att "flytta mig" till ett annat mindre flashigt men medicinskt battre sjukhus (offentligt). Kanner att jag egentligen inte bryr mig var eller hur det ser ut bara de vet vad de haller pa med pa sjukhuset ar viktigt- sa att den lilla damen far basta mojliga vard...Anyway, far val se hur det har slutar.

Har gors UL hos min privatlakare varje gang och blodtryck samt urin- men han struntar i SF matt och vikt utan uppskattar med UL att bebisen vaxer. De later en i princip inte ga over mer an max 10 dagar har och manga ar valdigt pigga pa kejsarsnitt...Jarn har kollats 2 ggr pa hela tiden och for det maste man ga till ett sarskilt lab nagon annanstans. Lite tjatigt.

Jo, jul hade varit kul att fira med familjen pa nagot vis men i ar sa har vi insett att det blir en klart annordlunda jul anda i ar med 35 grader varmt, solsken och strand istallet for sno och inomhusmys... Men nu ar det sa, sa det ar bara att gilla laget.

• Hoppandes

Tjo, jag är i v34 och bor i Mexiko.

Är ju självklart stor skillnad här med, men går hos privat.
    Har endå en del funderingar på hur bra det egentligen är.
    Men, men... det är bara att hoppas på det bästa.

Här har dom bara tagit blodprov en gång. Men medicinerar gör dom förfullt, så det är bäst att hålla koll och göra egen research hela tiden - utan det hade jag blivit tokig, och saker hade nog gått lite snett.

Vi får också ultraljud varje gång, mäter inte någon mage, men man vägs.

Ska ta upp förlpossningen nästa gång vi ska dit.

Hade önskat att min familj kunde vara här hela graviditeten, men nu kommer det efter tjejen är född i januari. Det ska bli kul! 

• Misen18

Halla dar!
    Jag ar 32 v och bor i Storbritannien. Har ar varden ganska lik den i Sverige, men kanske inte pa lika hog standard. Kanns konstigt att inte foda hemma, men och andra sidan var det lange sedan jag bodde i Sverige nu.

Om allt ar ok med den lilla sa ska jag foda i en midwife unit istallet for sjukhus, men det gar ju inte om de ar breech eller nagot annat fel sa det ar bara och hoppas. Har betalar man inte for nagra besok eller mediciner som gravid och under varje kontroll som nu ar var tredje vecka sa mater de magen och kollar urinen, blodtryck osv och lyssnar pa bebisen. Dock sa gjors normalt inga fler ultraljud efter det i vecka 20. Blodprov har tagits tva ganger under min graviditet.

Roligt att hora om alla andras upplevelser utomlands. Lycka till med era bebisar och forlossningen.

• Jennie 1983

Här i Portugal gör man så många UL man vill.... iallafall på privata sjukhus. Det är inget dom snålar på direkt. Men ingen mätning utan uppskattning via UL. Blodtester ca 3 ggr under graviditeten för att kolla värden och toxop. 

Vi har gått en föräldrar kurs på sjukhuset och det är där jag har känt mig som mest "annorlunda". Här finns typ epidural and thats it... man pratar inte om andra metoder för smärtlindgring.... Jag och min man har försökt tagit upp andra metoder... naturliga metoder... TENS apparater m.m.... men det finns inte mycket intresse:) Men vi kör på vår väg och ser hur det går.

Jag saknar absolut min familj och vi ska också fira jul här vilket vi aldrig gjort.... men det kan bli mysigt... få´r se om killen håller sig inne så länge. Jag är i vecka 33+4 nu och för ca enh vecka sedan fick jag lite värkar så vi åkte till akuten. Det visade sig att jag hade lite försvagad livmodertapp... tror det heter så på svenska....

I vilket fall var min 20 mm och 1,8 vid ansträngning och med småsmå regelbundna värkar så jag lades in med vätskedropp och kontroll.... Så nu är jag sjukskriven tills förlossningen. Första målet är 24 veckor och det ska vi väl klara... sen kör vi på 36... ablsoluta målet är 38 den 27:e December sen kan han komma när han vill:)

Har inte haft mer värkar... men så har jag mest legat på soffan den senaste 1 1/2 veckan :)

• Sannaslim

Här i frankrike görs 3 obligatoriska ul där bebis mäts på alla möjliga sett, sen görs även nupp/ kub automatiskt. Min gynekolog hade ul på mottagningen så han har gjort en liten koll vid varje besök, tycker det känns skönt att se bebis röra sig och så.

Gällande förlossning är det oxå epidural som gäller verkar inte finnas några andra alternativ, har dock tens och värmekudde som jag tänkte ha med mig. Här går man på mammaledighet 6 veckor innan bf så jag slutar jobba nästa vecka, ska bli så skönt det börjar bli riktigt tungt nu, Sen har man 10 veckor efter som är 100% av lönen. men med första barnet kan man förlänga den i 6 månader med mindre pengar och får man fler barn kan man va hemma i 3 år.

Hur funkar ledigheten hos er?

• Hoppandes

I Mexico ligger de verkligen efter med det mesta. 
    Man får 45 lediga dagar efter att man fött - that's it.
    Som tur är så jobbar jag hemifrån så jag behöver inte oroa mig för det.

Föräldrakurser är något man får leta upp och betala själv för - så igår var vi iväg på amningskurs/info och idag förlossningskurs. Ska bli interessant.

Här är det också epidural som gäller - vilket jag skulle vilja undvika så mycket som möjligt. Det verkar även vara rutin på att "klippa upp", så jag ska se till att prata ordentligt med läkaren nästa vecka... vill inte att det görs på det sättet.

• 3 barns mamma84

Jag bor i Danmark bott här i 2 års tid nu
    2 barn födda i sverige och 3:a i danmark och jag tycker det är stor skillnad mellan sverige och danmark MER hjälp i danmark än i sverige .
    Här tar man kvinnor på allvar !!  

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Catoz

I Australien far australier 18 veckor statligt betald ledighet medans andra pa arbetsvisum far vad företaget betalar- som i mitt fall 6 veckor, men rätt att vara borta 12 resp 24 manader med rätt att atervända till ett liknande jobb. Nu tar jag personligen ut 8 manader och atervänder till mitt nuvarande jobb och mannen far 3 manader med full lön ledigt av sitt företag förutsatt att jag arbetar igen.

• Smokypie

Hej den har traden ar ratt gammal men ar anda valdigt intresserad hur det gatt, sarskilt om frankrike dar jag sjalv bor, hur valjer man sjukhus? Hade du carte vitale? Tack!

• Sannaslim

Hej, nuväntar jag mitt andra barn i Frankrike bf om 3 veckor. Jag valde sjukhus efter det som var mest praktiskt dvs tog det närmaste. Men man kan ju välja olika sorters privata kliniker som jobbar på olika sätt men tror det kostar lite mer. Jag har carte vitale och med det så täcks alla utgifter för graviditeten from 6e månaden.

Svar på tråden Gravid utomlands