Inlägg från: Pedagog200701 |Visa alla inlägg
  • Pedagog200701

Flexikoppel: För eller emot?

Det är svårt att ha kontroll över en hund i flexikoppel och det är rent utsagt skadligt för axlar (i alla fall om man har en srörre hund).
    Jag har många gånger mött hundägare med hund i flexikoppel där ägaren gått på ena sidan gatan och hunden på andra. Är det då mörkt och man kommer med cykel blir även det en fara för cyklist och hund då snöret tenderar att inte synas.
    Min åskit är: Ha bara flexikoppel när det finns utrymme för hunden att "fara runt". Om du inte kan ha din hund lös är det ett alternativ. Men när "promenad" sker tycker jag att ett vanligt koppel ska bäras. Då har du dessutom bättre kontakt med din hund och en rörelse med ett finger mot kopplet får hunden att reagera medan ett flexikoppel är mer svårhanterat.

Vad tycker du?

• Svar på tråden Flexikoppel: För eller emot?
  • Pedagog200701

Vill tillägga att de flesta jag sett med flexikoppel är personer med ouppfostrade hundar. Är det så att detta är personer som inte orkar ha hunden i vanligt koppel då de blir tvungna att jobba med hunden för att den inte ska dra?

• Pedagog200701
    Äggfis skrev 2011-11-22 22:24:12 följande:
    Är det bara jag som går med en sax i fickan? Oskyldig
    HAHA! Ska lägga ner en jag med :P
  • Pedagog200701
    Fluffskalle skrev 2011-11-22 22:57:27 följande:
    Jag gillar dem. Använder både och beroende på situation. Man behöver ju inte ha det fullt ut hela tiden utan bara när det inte är folk i närheten så han får röra sig mer fritt. Vet man hur man ska använda det så är det ju ingen fara. Det handlar ju inte om att hunden ska rusa rakt ut så det tar stopp och han flyger tillbaka utan att man ska använda det när han vill springa fritt och inte känna av ett koppel vilket hunden inte gör om man kan använda kopplet. Dessutom så har man väl sele till och inte halsband.

Kan ni inte använda koppel rätt så använd dem ni förstår er på.
    Uppelver du inte att du får dålig kontakt med din hund via flexi?
  • Pedagog200701
    Cornellia skrev 2011-11-22 23:08:48 följande:
    Kontakten har väl inte med vilket koppel man använder?

Oavsett vilket koppel man använder så bör väl målet vara att man inte ska behöva dra i det?
    Jag ser ett vanligt koppel som en direktlänk mellan hund och ledare, där ett litet knyck eller en rörelse med ett finger får hunden att reagera. Det kan gälla att man vill ha den att gå fot, få den uppmärksam eller kalla den närmare sig. Med ett flexikoppel upplever i alla fall jag att denna länken försvagas då en "plastdosa" sitter mellan dig och hunden. Du måste låsa kopplet eller dra armen bakåt för att hunden ska känna av dig och då har det direkta ögonblicket redan försvunnit.
    Självklart påverkar även kroppsspråk, röstläge mm men med en hund i koppelräning anser jag att flexi hämmar kommunikation.
  • Pedagog200701
    hundpuss skrev 2011-11-22 23:39:44 följande:
    Jag avskyr det. Många pratar om dålig kontakt vid användning av flexi, att hunden "vandrar iväg" osv, men hur många har tänkt på vad som kan hända om man tappar kopplet, av misstag? 

Den farten som det kopplet kan komma upp i, med det plastskalet, rakt på en mindre hund, tänk vilka skador det kan ge.... Nej, usch.

Spårlina fungerar lika bra om man behöver längre koppel i vissa situationer. Stör mig mycket på hundfolk som går med flexi och låter hunden vandra iväg på egen hand. 
    Sanna ord! Kan ju både skada och skrämma slag på stacarn!
  • Pedagog200701
    Akela05 skrev 2011-11-22 23:39:04 följande:
    Jag hatar alla små byrackor i flexikoppel, som utan kontroll tillåts hoppa mot mina två stora hundar.
    Det är då man vill skrika: dom har inte fått mat idag!
    Mmm... Ofta är det småhundar. De gör utfall, hoppar och har sig. Säger då den större hunden ifrån blir det genast skriverier i media. Då nämns den lilla söta hunden med namn och den andra som kamphund även om den inte alls är det... det är självklart att en hund i koppel känner sig trängd om en annan hund kommer i flexi (som för hunden kan tolkas som en lös hund).

Hur många gånger har man inte sett följande rubrik:
    "kamphund bet lille Ludde". Skulle föredra om media kunde vara lite mer sakliga och låta bli att namnge den som till synes är oskyldig!

Morr!
  • Pedagog200701
    Lördagkväll skrev 2011-11-22 23:53:10 följande:
    ja, det är så jävla dumt det där.. Självklart ska hundar få säga ifrån precis som vi människor får säga ifrån.. Men man får hoppas på att man har en hund som bara markerar och som inte sliter ihjäl hundstackarn..
    Ja, och en hund som är så pass uppfostrad att ägaren kan ryta i och få hunden att sluta. Ett evigt dilemma det här!
  • Pedagog200701
    Annemone skrev 2011-11-23 15:29:52 följande:
    Ser du ingen anledning till att koppla hunden om du möter folk heller? Du behöver inte svara.Jag tror jag vet ändåMITT
    MITT mål som hundägare är att kunna låta hunden gå lös även när man möter folk! det är inget konstigt med det tycker jag!
    Däremot tycker jag inte att hunden ska rusa fram till de man möter. Den ska kallas in, gå for och ev få kommandot att gå fram och hälsa om det är någon man känner eller någon som vill hälsa.

Jag kan inte se något konstigt alls med en lös hund när man möter någon!
  • Pedagog200701
    Annemone skrev 2011-11-23 16:00:32 följande:
    Men??
    Ja, en förklaring till att det inte är själklart att en hund ska kopplas vid möte. Min syn på det.
  • Pedagog200701
    Annemone skrev 2011-11-23 16:11:02 följande:
    Även att du har 100% pli på hunden
    Ja, så ska det vara. Jag skulle inte släppa en hund jag inte litar på. Kanske ev stanna och hålla i den.
  • Pedagog200701
    Tero skrev 2011-11-23 16:35:58 följande:
    Kort läderkoppel bland folk - flexi ute på landet på grusvägar där hundarna egentligen får springa fritt.

Men, det hänger på att man har hundar som stannar på kommando och håller sig till vägkanten när det kommer bilar/traktorer/cyklar/mopeder etc.

Småhundar som struntar totalt i matte/husse ska ha vanligt koppel!  (japp, jag har förutfattade meningar om ouppfostrade småhundar)
    Du är inte ensam om dessa förutfattade meningar :P
  • Pedagog200701
    SirColly skrev 2011-11-23 18:11:54 följande:
    Jag har min hund lös när vi vandrar i skogen, då tar jag aldrig koppel på om vi inte möter en annan hund med koppel på. Även lös på strand, ängar osv... 
    Dom måste ju få sätta sprätt på energin!!:)  
    Att ha hunden lös betyder väl inte att man är oansvaig? Sedan handlar det ju om att ha hunden så pass nära att man kan "ta in den" om någon "fara" dyker upp.
  • Pedagog200701
    SirColly skrev 2011-11-23 18:43:43 följande:
    Nej GUD NEJ! NEJ GUD NEJ! Jag har inga problem med lösa hundar...ser helst att vovven springer och bökar så bäst han vill:) Bara han lyssnar på inkallning:) 

Jag har full respekt för dom som tycker att man ska ha i koppel. Det finns folk som är rädda, man vet aldrig var personen man möter har varit med om..

...men sen tycker jag man ska koppla av liiiiiite. Vet man med sig att sin hund är snäll och inte gör en fluga förnär och man har full koll, LET IT BE!  

Jag har fobi för föräldrar som drar till sig sina nyfikna barn som om hunden är blodtörstig. Låt barnen kännas vi hunden om ägaren tillåter det!  Dom kommer ju växa upp och vara livrädda annars... 

Jag har också full respekt för hundrädda men tycker det är sorgligt att visa detta öppet för sina barn. Hundrädsla är i regel en obefogad rädsla som tyvärr kan gå i arv om föräldrar inte kan bita ihop och låta bli att föra över detta på sina barn. Ok, om man då inte vill gå fram till en hund med sitt barn men man kan ju låta andra göra det. Föräldern behöver inte heller gå över på andra sidan gatan eller säga till sitt barn något i stil med "Usch, vad läskigt där är en hund".
    Jag tycker dessutom att man ska lära sina barn HUR man hälsar på en hund. Om barnet kommer snabbt fram till en främmande hund, ler/blottar tänder, tar skarp ögonkontakt och klappar på huvudet KAN en olycka hända och då är det tyvärr alltid hunden som klandras!
Svar på tråden Flexikoppel: För eller emot?