Inlägg från: MammaTillDomFinaste |Visa alla inlägg
  • MammaTillDomFinaste

Flexikoppel: För eller emot?

Pedagog200701 skrev 2011-11-22 20:01:45 följande:
    Det är svårt att ha kontroll över en hund i flexikoppel och det är rent utsagt skadligt för axlar (i alla fall om man har en srörre hund).
    Jag har många gånger mött hundägare med hund i flexikoppel där ägaren gått på ena sidan gatan och hunden på andra. Är det då mörkt och man kommer med cykel blir även det en fara för cyklist och hund då snöret tenderar att inte synas.
    Min åskit är: Ha bara flexikoppel när det finns utrymme för hunden att "fara runt". Om du inte kan ha din hund lös är det ett alternativ. Men när "promenad" sker tycker jag att ett vanligt koppel ska bäras. Då har du dessutom bättre kontakt med din hund och en rörelse med ett finger mot kopplet får hunden att reagera medan ett flexikoppel är mer svårhanterat.

Vad tycker du?
    samma här. om du inte kan ha hunden lös å går på tex en skogsväg är det toppen, men annars gillar jag dom inte. hundarna hinner ofta iväg innan ägaren får stopp, både till andra hundar, framför cyklar å framför bilar! tvära knyck i nacke på hunden å i axlarna. 

nä, vid sällsynta fall är dom bra, men oftast inte. 
  • MammaTillDomFinaste
    Pedagog200701 skrev 2011-11-22 20:17:50 följande:
    Vill tillägga att de flesta jag sett med flexikoppel är personer med ouppfostrade hundar. Är det så att detta är personer som inte orkar ha hunden i vanligt koppel då de blir tvungna att jobba med hunden för att den inte ska dra?
    haha, mycket möjligt!!
  • MammaTillDomFinaste

jag har inga problem själv att ha en hund i flexi, men om dom ska skrota runt å nosa är dom lösa, ej i koppel. 

Det jag är i mot är andra jag mött med flexi, omkulldragna tanter, ut framför bilar mm mm.  

• MammaTillDomFinaste
    Annemone skrev 2011-11-23 15:10:33 följande:
    Lösa när du möter folk?
    whippeten kan jag ha lös och möta ja, men jag ser ingen anledning att ha en hund i diket om den ska vara kopplad. vill jag att den ska få rata omkring så går jag dit den kan vara lös istället. (bor på landet, behöver inte gå långt med andra ord)
  • MammaTillDomFinaste
    Annemone skrev 2011-11-23 15:29:52 följande:
    Ser du ingen anledning till att koppla hunden om du möter folk heller? Du behöver inte svara.Jag tror jag vet ändå
    jo, jag skrev bara att jag KAN möta folk med den lös. Alltså så lyssnar den på mig om det dyker upp folk, så jag kallar in den så den går vid mig eller sitter still eller trär på ett retriever koppel på den. Tycker jag är smidigast.  

Tycker som sagt att flexi hör till hundar som inte kan vara lösa, inte bland massa folk. Och eftersom mina hundar kan gå lösa så ser jag ingen anledning att gå med flexi dom gånger dom är kopplade.
    Tero skrev 2011-11-23 16:35:58 följande:
    Kort läderkoppel bland folk - flexi ute på landet på grusvägar där hundarna egentligen får springa fritt.

Men, det hänger på att man har hundar som stannar på kommando och håller sig till vägkanten när det kommer bilar/traktorer/cyklar/mopeder etc.

Småhundar som struntar totalt i matte/husse ska ha vanligt koppel!  (japp, jag har förutfattade meningar om ouppfostrade småhundar)
     haha. jag har ju 2 chinese crested, och jag har ändå förutfattade meningar om småhundar man dömer av sin erfarenhet, man ser oftare småhundar kasta sig ocvh skälla en större hundar, lika som att jag inte gillar dalmatiner då jag inte träffat någon som varit normal i skallen. 
  • MammaTillDomFinaste
    Annemone skrev 2011-11-23 15:29:52 följande:
    Ser du ingen anledning till att koppla hunden om du möter folk heller? Du behöver inte svara.Jag tror jag vet ändå
    För om man har sådan lydnad på hunden att den i flexi kopplet alltid lyssnar, varför kan man inte ha den lös då?

Men som sagt, jag har själv ett liggandes som jag använde till en hund som inte kunde gå lös mycket. Tycker det är toppen då. Så dom kan nosa och greja på, men det är inte ett koppel som många ska använda när dom går centralt, på marknader mm då dom så uppenbarligen inte har den kontrollen på hundarna (för då skulle inte folk ha dålig erfarenhet av dessa koppel och inga olyckor skulle ha inträffat)

Svar på tråden Flexikoppel: För eller emot?