Pedagog200701 skrev 2011-11-22 23:22:20 följande:
Jag ser ett vanligt koppel som en direktlänk mellan hund och ledare, där ett litet knyck eller en rörelse med ett finger får hunden att reagera. Det kan gälla att man vill ha den att gå fot, få den uppmärksam eller kalla den närmare sig. Med ett flexikoppel upplever i alla fall jag att denna länken försvagas då en "plastdosa" sitter mellan dig och hunden. Du måste låsa kopplet eller dra armen bakåt för att hunden ska känna av dig och då har det direkta ögonblicket redan försvunnit.
Självklart påverkar även kroppsspråk, röstläge mm men med en hund i koppelräning anser jag att flexi hämmar kommunikation.
Hoppsan. Ja, där föll ju den diskussionen.
Ett koppel ska ses som en säkerhetslänk, absolut INTE en länk mellan hund och förare (vadå ledare?!). Kommunikation ska inte ske via ett knyck i kopplet. Varför duger det inte att prata? Vill du att din man ska rycka dig i ett snöre runt halsen, när du går åt fel håll? Eller när han vill ha din uppmärksamhet. Pyttsan!!
PRATA med hunden. Locka på den. Få den uppmärksam med din röst. Inte med kopplet. Fy sjutton så otrevligt!