Inlägg från: Annemone |Visa alla inlägg
  • Annemone

Flexikoppel: För eller emot?

Har inget problem att hantera flexikoppel.Möter vi folk så är det som alltid kort koppel vid min vä sida mellan mig o vägkanten sas.Är det svårt för dig att tänka i de banorna?
    Det är Personen som håller i kopplet som det är fel på isf om du blir småsur över detta

• Annemone
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-11-23 14:06:18 följande:
    jag har inga problem själv att ha en hund i flexi, men om dom ska skrota runt å nosa är dom lösa, ej i koppel. 

Det jag är i mot är andra jag mött med flexi, omkulldragna tanter, ut framför bilar mm mm.  
    Lösa när du möter folk?
  • Annemone
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-11-23 15:28:00 följande:
    whippeten kan jag ha lös och möta ja, men jag ser ingen anledning att ha en hund i diket om den ska vara kopplad. vill jag att den ska få rata omkring så går jag dit den kan vara lös istället. (bor på landet, behöver inte gå långt med andra ord)
    Ser du ingen anledning till att koppla hunden om du möter folk heller? Du behöver inte svara.Jag tror jag vet ändå
  • Annemone
    Pedagog200701 skrev 2011-11-23 15:57:45 följande:
    MITT mål som hundägare är att kunna låta hunden gå lös även när man möter folk! det är inget konstigt med det tycker jag!
    Däremot tycker jag inte att hunden ska rusa fram till de man möter. Den ska kallas in, gå for och ev få kommandot att gå fram och hälsa om det är någon man känner eller någon som vill hälsa.

Jag kan inte se något konstigt alls med en lös hund när man möter någon!
    Men??
  • Annemone
    Pedagog200701 skrev 2011-11-23 16:03:06 följande:
    Ja, en förklaring till att det inte är själklart att en hund ska kopplas vid möte. Min syn på det.
    Även att du har 100% pli på hunden
  • Annemone
    Pedagog200701 skrev 2011-11-23 16:14:45 följande:
    Ja, så ska det vara. Jag skulle inte släppa en hund jag inte litar på. Kanske ev stanna och hålla i den.
    En hund du/man litar på? Kan inte den springa iväg då?
  • Annemone
    logg81 skrev 2011-11-23 17:29:29 följande:
    Jag litar på min hund till 100%. Däremot är han just en hund... Det finns ingen prestige i det. Ett koppel mellan mej och min hund är ett bevis på att jag är sunt funtad i huvudet och att jag, vid behov, kan "säkra" honom.

Förstår inte varför folk envisas med att ha sina hundar lösa. Vad är det de ska bevisa?
    Fina ord...
    Ja varför de enivisas de med  att ha dem lösa? De kanske inte vet vad kopplen är till för? Knyta ihop resväslan med ?
Svar på tråden Flexikoppel: För eller emot?