Inlägg från: Lördagkväll |Visa alla inlägg
  • Lördagkväll

Flexikoppel: För eller emot?

Hatar flexikoppel, däremot kan jag se att det finns en viss funktion i dom, som så många innan mig sagt: Att ha en hund i flexikoppel i skogen som inte kan gå lös eller på andra platser där det inte finns mycket folk där är det helt okej.. Men inne i stan? På marknader? Nej tack.. Särskilt när dom inte har koll på hunden... 
    Det är inte mitt fel om min hund äter upp deras för att dom inte har koll..   

• Lördagkväll
    Jeda skrev 2011-11-22 22:32:58 följande:
    Precis min inställning!! Har själv en liten knähund på 67 kg och när vi är på marknader/ i stan eller på ställen där det finns andra hundar/ många människor har vi promenadkoppel (tror jag det hette, bara själva öglan att hålla i med karbinhake). Allt för ofta blir han utskälld av nån liten ettrig sak i flexikoppel och det är tur att han är så lugn som han är med tanke på att de små kan komma rätt nära utan att husse/matte märker nåt Skrikandes

Jo tack, vi brukar också bli utskällda.. Nu väger ju min knähund bara 33-34kg däremot är det jävligt svårt att veta i förväg att veta vilka hundar hon gillar eller ej och jag tror inte att hon skulle tveka att hoppa på en hund hon inte tycker om som kommer för nära.. För det mesta sköter hon sig, men att ha en explosiv boxer i kopplet är inte alltid någon höjdare när vissa idioter släpper fram sina hundar för nära.
  • Lördagkväll
    Pedagog200701 skrev 2011-11-22 23:46:40 följande:
    Mmm... Ofta är det småhundar. De gör utfall, hoppar och har sig. Säger då den större hunden ifrån blir det genast skriverier i media. Då nämns den lilla söta hunden med namn och den andra som kamphund även om den inte alls är det... det är självklart att en hund i koppel känner sig trängd om en annan hund kommer i flexi (som för hunden kan tolkas som en lös hund).

Hur många gånger har man inte sett följande rubrik:
    "kamphund bet lille Ludde". Skulle föredra om media kunde vara lite mer sakliga och låta bli att namnge den som till synes är oskyldig!

Morr!

ja, det är så jävla dumt det där.. Självklart ska hundar få säga ifrån precis som vi människor får säga ifrån.. Men man får hoppas på att man har en hund som bara markerar och som inte sliter ihjäl hundstackarn..
  • Lördagkväll
    Pleco skrev 2011-11-22 23:12:15 följande:
    Men jisses, hur använder ni flexit egentligen? Jag har aldrig haft problem och jag har använt det i sexton år.
    Jag använder inte flexi, däremot upplever jag att många som använder sig utav det inte har någon direkt koll.. Har man flexi ska man kunna använda det och inte låta hunden gå vind för våg. Jag låter inte min hund i 1,7m läderkoppel springa vind för våg.

Har ett flertal gånger mött personer med hund i flexi som fått gå som den själv vill medans ägaren är mitt uppe i ett samtal med en annan, går och tittar i skyltfönster och har noll koll på sin hund.
    Mötte i somras en tant med rollator med en tax i flexi koppel, hunden sprang runt tanten och rollatorn och stannade knappt en meter ifrån min hund. Det här var på gågatan i stan.  

Ska man nu nödvändigtvis anväda flexi på sin hund i stan, håll då kopplet kort och använd spärren för guds skull alternativt håll koll på din hund så du kan kalla in den och korta kopplet vid behov.. Går man i en park, i skogen, eller på en mer öppen plats kan man gott och väl låta hunden få strosa så länge man har koll på den.     
Svar på tråden Flexikoppel: För eller emot?