Pleco skrev 2011-11-22 23:12:15 följande:
Men jisses, hur använder ni flexit egentligen? Jag har aldrig haft problem och jag har använt det i sexton år.
Jag använder inte flexi, däremot upplever jag att många som använder sig utav det inte har någon direkt koll.. Har man flexi ska man kunna använda det och inte låta hunden gå vind för våg. Jag låter inte min hund i 1,7m läderkoppel springa vind för våg.
Har ett flertal gånger mött personer med hund i flexi som fått gå som den själv vill medans ägaren är mitt uppe i ett samtal med en annan, går och tittar i skyltfönster och har noll koll på sin hund.
Mötte i somras en tant med rollator med en tax i flexi koppel, hunden sprang runt tanten och rollatorn och stannade knappt en meter ifrån min hund. Det här var på gågatan i stan.
Ska man nu nödvändigtvis anväda flexi på sin hund i stan, håll då kopplet kort och använd spärren för guds skull alternativt håll koll på din hund så du kan kalla in den och korta kopplet vid behov.. Går man i en park, i skogen, eller på en mer öppen plats kan man gott och väl låta hunden få strosa så länge man har koll på den.