• ajnas

Badkläder i bastun?

Kan vi prata om det här med badkläder i bastun i badhuset- Jag har aldrig förstått varför man inte får ha det! Pratade med min sambo igår, och han påstår att "ALLA" män behåller badbyxorna på i bastun. Min uppfattning är att i kvinnornas bastu är vi nakna. Delar ni uppfattningen? Om det är vanligare att män har badkläderna i bastun än att kvinnor har det, vad tror ni det beror på? Och, varför får man inte ha badkläderna på? Prata med mig!

• Svar på tråden Badkläder i bastun?
  • IsDimma

Jag har också undrat över varför. Och håller med om att dom flesta kvinnor tar av sig. I stort sett alla över typ 17 år är ju nakna om det inte är gemensam bastu i simhallarna.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • whitetrach86

för att vi kvinnor inte har storleks komplex Flört

• ajnas

Jag gissar att det har med hygien att göra, men är det för bastuns hygien eller är det för min egna privata hygien och välmåendes del?

• ajnas
    whitetrach86 skrev 2011-11-22 21:21:04 följande:
    för att vi kvinnor inte har storleks komplex Flört
    Jaa, eller inte är lika rädda för att sitta nakna i ett rum tillsammans?
  • NeLi

Jag har hört något om "ångor från baddräkter" vad som nu menas med det. Själv är jag väääldigt orivat av mig och behåller alltid bikinin på. Yngre tjejer bryr sig inte, men de i 50-70-års åldern fäller alltid nedlåtande kommentarer! Det förstår jag verkligen inte! Det känns lite som de bitchslappar mig med deras hängbröst!

• Gurkburk

Vad jag har hört är anledningen till att man inte ska basta med badkläderna på att vanligtvis bastar man efter att ha badat i bassänger med klor. Kloret sitter sen kvar i badkläderna och i bastun avdunstar det, vilket inte är hälsosamt.

Själv tycker jag det är smått obehagligt att basta med badkläder. Det blir så klibbigt. Bastar hellre naken sittandes på en handduk. Frågade min sambo och hans erfarenhet är att de flesta män bastar nakna, men det kanske är olika.

Jag minns en företagskonferens där det skulle bastas gemensamt kvinnor och män. Alla kvinnorna bastade med handdukar tight virade runt sig, men de flesta av männen var betydligt mer oblyga. Man visste knappt åt vilket håll man skulle titta Skäms

• sportpappa

Att män har på sig badkläder i bastun har jag inte sett. Den gång jag ser någon ha badkläder på sig är i unisexbastun på klubben och då är det kvinnor som har på sig baddräkter.

Jag har hört två anledningar till att basta naken:
    1. Klorgas som bildas och är giftig. När jag söker på det så får jag inte upp några klara besked om att det bildas så mycket klorgas att det är giftigt. Det råder skilda uppfattningar om det.
    2. Hygien. Många tvättar sig dåligt före bad och bastu och drar då med sig bakterier in i bastun. Hur nakenheten gör det bättre vet jag inte exakt. Om du är naken så kommer ju den smutsiga huden i direkt kontakt med lavarna vilket borde överföra mer bakterier. Om man sitter på sin handduk så är den säkert lika smutsig som badkläderna. 

• ajnas

Intressant, känns som att jag fått någorlunda svar på mina funderingar

• Sanjos

Har aldrig badkläder på mig i bastun vare sig de är unisex bastu eller inte.
    Däremot har man ju badlakan omvirad runt sig.

• 010306
    Sanjos skrev 2011-11-23 12:33:15 följande:
    Har aldrig badkläder på mig i bastun vare sig de är unisex bastu eller inte.
    Däremot har man ju badlakan omvirad runt sig.
    samma här
  • ajnas

Googlade lite på ämnet och insåg att jag är långt ifrån ensam om mina funderingar!

118100 säger:

Varför får man inte ha badbyxor i bastun i badhuset?

Största anledningen till att man inte bör ha sina badkläder på sig i bastun är att bakterier och svampar frodas extra bra i den fuktiga varma miljön som råder i en bastu och att våra badkläder är utmärkta "spridare" av dessa. Det bästa är alltså att man duschar noga både före och efter bastun, samt att man har med sig en ren och torr handduk att sitta på.

• thomas53

Jag har aldrig badbyxor på i gemensam bastu,
    men i herrbastun blir man ofta ut-tittad av bögar

• Lakey69
    sportpappa skrev 2011-11-22 22:00:31 följande:
    Att män har på sig badkläder i bastun har jag inte sett. Den gång jag ser någon ha badkläder på sig är i unisexbastun på klubben och då är det kvinnor som har på sig baddräkter.

Jag har hört två anledningar till att basta naken:
    1. Klorgas som bildas och är giftig. När jag söker på det så får jag inte upp några klara besked om att det bildas så mycket klorgas att det är giftigt. Det råder skilda uppfattningar om det.
    2. Hygien. Många tvättar sig dåligt före bad och bastu och drar då med sig bakterier in i bastun. Hur nakenheten gör det bättre vet jag inte exakt. Om du är naken så kommer ju den smutsiga huden i direkt kontakt med lavarna vilket borde överföra mer bakterier. Om man sitter på sin handduk så är den säkert lika smutsig som badkläderna. 
    1. Tror det beror på hur mycket skit man är villig att få i sig även om det inte är direkt skadligt. Dricka lite urin är inte heller giftigt...

2. Att sila duschvattnet i ett tygfilter som man sedan tar med in i bastuvärmen och lägger på träbritsen låter ju mysigt :$

I bastun har man inga kläder. Är man blyg får man vira handduken man sitter på om sig. Själv är jag alltid naken i bastun. Badbrallor känns som att vara invirad i gladpack...
  • dukat

när klorhaltigt vatten kommer i kontakt med svett bildas kloramin som är en giftig och retande gas.Med baddräkter i bastun blir det ju väldigt mkt mer (ca 10 ggr) vatten än med en naken kropp Detta i tilläg till allt annat men det är det som är huvudanledningen att du blir direkt utslängd om du skulle försöka gå in i en bastu i Tyskland med baddräkt

• erkilainen

Ligger något i det där med att kloret löses i värmen.
    Men på tal om det, så har iaf här i Luleå, aldrig jag varit med om att någon ens vill ha på sig badkläder annat än i ångbastun, men ångbastun är då alltid unisex, i samband med simhallarna. medans vanliga saunan är avskild med separata duschar för att spola av sig både före och efter bastningen.

Själv skulle jag dock aldrig ha badkläder på mig i bastun utan nöjer mig med en handduk runt midjan ifall det nu skulle vara mix-bastu. (Har inga komplex, men alla finner inte nöje i att se ens lem, och sen kan det ju bli lite generande ifall den skulle svälla) :)

• Sosan72

Alltså, ursäkta mig nu, men...?!
    Sitter man inte naken i en bastu? Förvånad

Jag - född naken med hål i baken, 70-talare och kvinna i Norrbotten trodde i min enfald att det är det som är kutym! Är det alltså inte så?

Jag är verkligen inte med i så fall... Skäms

• camus

Självklart är man naken i bastun, oavsett om den ärt enkönad eller blandad.

Det är dels en hygienfråga, men också en kulturfråga.

Svar på tråden Badkläder i bastun?