sportpappa skrev 2011-11-22 22:00:31 följande:
Att män har på sig badkläder i bastun har jag inte sett. Den gång jag ser någon ha badkläder på sig är i unisexbastun på klubben och då är det kvinnor som har på sig baddräkter.
Jag har hört två anledningar till att basta naken:
1. Klorgas som bildas och är giftig. När jag söker på det så får jag inte upp några klara besked om att det bildas så mycket klorgas att det är giftigt. Det råder skilda uppfattningar om det.
2. Hygien. Många tvättar sig dåligt före bad och bastu och drar då med sig bakterier in i bastun. Hur nakenheten gör det bättre vet jag inte exakt. Om du är naken så kommer ju den smutsiga huden i direkt kontakt med lavarna vilket borde överföra mer bakterier. Om man sitter på sin handduk så är den säkert lika smutsig som badkläderna.
1. Tror det beror på hur mycket skit man är villig att få i sig även om det inte är direkt skadligt. Dricka lite urin är inte heller giftigt...
2. Att sila duschvattnet i ett tygfilter som man sedan tar med in i bastuvärmen och lägger på träbritsen låter ju mysigt :$
I bastun har man inga kläder. Är man blyg får man vira handduken man sitter på om sig. Själv är jag alltid naken i bastun. Badbrallor känns som att vara invirad i gladpack...