• majsen

Tips inför att börja jobba (barnvakt)

Jag är ensamstående med ett barn som är nio månader. För att kunna spara ihop lite pengar till kommande somrar har jag tänkt jobba extra fr o m januari. Detta skulle vara varannan helg (lördag 5 timmar och söndag 8 timmar). Det som känns jobbigt är hur det kommer att funka för mitt barn. 

Pappan till barnet bor nära oss och har sagt tidigare att han kan tänka sig att vara med hen om jag skulle jobba varannan helg. Det är bara det att jag tycker inte att hen känner honom tillräckligt ännu... De ses ca 2 ggr per vecka, en gång med mig och en gång själva när jag tränar. Det brukar gå bra men han tar inte direkt några egna intiativ utan leker kanske lite med henom menbrukar inte byta blöja/mata osv, han har inte så stor koll och jag tycker inte han verkar vara så intresserad av att lära sig heller. Är detta bara i mitt huvud (man stör sig väl alltid på nåt?). Men jag kan inte slappna av helt när pappan passar henom som jag gör när någon i min familj gör det... Jag får känslan av att han inte slappnar av och då blir jag nervös för mitt barns skull och kan inte heller slappna av. Hittills har jag velat "vänta ut" honom för att han ska hitta en papparoll och jag vill inte vara den som tvingar på honom detta eller styr och ställer. Men inför våren och ett ev extrajobb börjar jag bli lite stressad...

Om han nu går med på detta, kan vi öka på umgänget ganska snabbt och fungerar det så borde mitt barn kunna vara trygg med det? Eller blir det helt fel?

De som står mitt barn närmast efter mig är moster, mormor och morfar och de ställer gärna upp någon gång ibland med att passa henom om  jag ska jobba. Men att vara uppbunden varannan helg är de kanske inte så sugna på. Dessutom tycker jag det känns jobbigt att "utnyttja" dem för mycket, även om jag egentligen vet att de skulle säga ifrån om de ansåg att de blev för mycket. 

Jag skulle vilja ha lite tips och råd inför detta om någon har egna erfarenheter! 
  • Svar på tråden Tips inför att börja jobba (barnvakt)
  • Tow2Mater

Så ditt barn har träffat moster, mormor och morfar mer än två ggr per vecka vardera? Om du inte tycker pappan lärt känna sitt barn, och barnet lärt känna honom, genom kontakt två ggr per vecka, låt dem då träffas oftare. Klart pappan ska kuna ha sitt barn. Låt dem vara ensamma en hel dag för guds skull, du ska se att det går utmärkt.

Svar på tråden Tips inför att börja jobba (barnvakt)