• Anonym (Orolig)

När söka akutvård för feber?

Hej,

Små barn har ofta feber har jag förstått, men när ska man söka akutvård? Vår son på 19 månader är nu inne på sjätte dagen med hög feber. Vi befinner oss just nu i Belgien och här finns ingen primärvård. Alternativen för vård är alltså barnläkare eller akutvård. Vi besökte en barnläkare i hans hem på dag fyra (alla barnläkare på sjukhus är fullbokade och går inte att lista sig hos). Barnläkaren kunde endast ställa diagnos efter ytlig undersökning eftersom ingen provtagning är möjlig i hemmet. Eftersom både hals och öron var röda sa han att det kanske var infektion/inflammation på båda ställena och skrev ut antibiotika.

Febern ligger runt 39/40 och går ner något med smärtstillande, men sedan upp igen. Jag märker ingen förbättring än efter ett par dagar med antibiotika. Han dricker en del vatten och lite välling på natten, men äter ingen mat. Förutom feber har han hosta, sover mycket, gråter och är apatisk, men inga andra symptom. Han kan inte själv tala om var han har ont.

Om tillståndet inte förbättras, när tycker du att vi ska gå till akutmottagningen? Akutbesök kostar 300 Euro så man vill gå dit i onödan. Barnläkarbesök kostar ca 50 Euro, men att gå dit igen känns onödigt eftersom han ändå inte kan göra någon provtagning.

Tacksam för snabbt svar. 

• Svar på tråden När söka akutvård för feber?
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Vi klagar mkt. över sjukvården i Sverige, men i vissa fall är den oslagbar!! Detta låter lite bekymmersamt. 19 mån, feber 6 dagar, antibiotika på bara "röda slemhinnor" är förskräckligt handlagt. Barn med oklar feber, i synnerhet mindre barn skall undersökas av barnläkare och provtagning vid behov. Oftast är det en beskedlig virusinfektion, men man måste ta reda på det först. Man får inte glömma bort urinvägarna hos små barn med oklar feber. Förvisso oftare problem hos flickor, men äv. pojkar kan ha detta. Får inte missas!

Om inte febern är borta och barnet piggt idag skulle jag rekommendera att ni söker akut.

Lycka till
    /Carmen

• Anonym (Orolig)

Hej igen!

Ja, svensk sjukvård har många fördelar, framförallt den fina omvårdnaden och hur det är organiserat tycker jag.

Idag var febern lite lägre men allmäntillståndet sämre. Han åt inget, drack bara lite och sov hela dagen, så vi åkte till sjukhuset. Vi har precis kommit därifrån nu och diagnosen efter blodprov och lungröntgen var lunginflammation. Jag är förstås glad nu att vi åkte in.   

Tack för ditt svar. Fantastiskt att man kan få hjälp via nätet när man befinner sig långt hemifrån och är orolig.  

Svar på tråden När söka akutvård för feber?