• sagofröken

Babytecken - utbyta erfarenheter?

Letar andra hörande föräldrar med hörande bebisar som använder tecken för att kommunicera!

Vore jätteroligt att höra hur det går för er, vilka tecken ert barn gillar, kanske komma med tips till varandra?

• Svar på tråden Babytecken - utbyta erfarenheter?
  • sagofröken

Vår dotter är 10 månader, vi gick en babyteckenkurs för ett par månader sedan. Hon har än så länge bara använt tre tecken konsekvent (lampa, hund, katt) men verkar nu vara intresserad av att lära sig fler - hon försöker då och då med apa, groda och dricka Glad

• sahara sahara

Vi gick babyteckenkurs när hon var typ sex månader, och tecknade en del då, men pratet lossnade innan tecknen gjorde det. Hon tecknade framför allt "dricka", "lampa", "dusch", "hund", "katt" och "ko". Nu är hon två år, och använder nästan bara "hund". Däremot tecknar vi fortfarande mycket när vi sjunger, och det är jättepopulärt.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • AnnaApr

Varför inte börja med tecken som "mat", "hungrig" och "trött"? Inte lättare att hon lär sig uttrycka sina känslor och bli förstådd innan hon lär sig teckna "hund"? :)

• sahara sahara
    AnnaApr skrev 2011-11-23 09:43:22 följande:
    Varför inte börja med tecken som "mat", "hungrig" och "trött"? Inte lättare att hon lär sig uttrycka sina känslor och bli förstådd innan hon lär sig teckna "hund"? :)
    Jag försökte. Hon nappade inte. Men hunden var och är en stor del av hennes liv, och därför blev väl det tecknet viktigt för henne. Samma sak med "dusch". Hon älskade att duscha, och därför kom tecknet tidigt.
  • sagofröken
    AnnaApr skrev 2011-11-23 09:43:22 följande:
    Haha, det tyckte vi också men inte dottern! Fast det verkar vanligt att småttingarna hellre börjar med sina intressen än sina behov? Att tända/släcka lampor och titta på hundar är det absolut roligaste min dotter vet, så det kanske inte är så konstigt att hon valde dem till sina första tecken Skrattande Vi tragglar på med kissa, äta, dricka, sova - sådant som vi föräldrar är intresserade av att kommunicera om - inte så spännande tycker hon! Om hon pekar på något visar vi tecknet för det (eller tar reda på vad tecknet är om vi inte vet...)

Hur gammalt är ditt barn? Hur många tecken använder hon/han? Började ni med hungrig, trött osv. och väntade med att införa andra tecken tills barnet hade lärt sig dem?
  • sagofröken
    sahara sahara skrev 2011-11-23 09:02:53 följande:
    Vi gick babyteckenkurs när hon var typ sex månader, och tecknade en del då, men pratet lossnade innan tecknen gjorde det. Hon tecknade framför allt "dricka", "lampa", "dusch", "hund", "katt" och "ko". Nu är hon två år, och använder nästan bara "hund". Däremot tecknar vi fortfarande mycket när vi sjunger, och det är jättepopulärt.
    Kul att höra! Många menar att tecken kan hjälpa barn att komma igång med talet tidigare, kanske var så för er? Vi har en känsla av att vår lilla kommer att bli "sen" med talet, så vill gärna ge henne ett alternativ för att kommunicera.

Räknar inte med att hon ska lära sig särskilt många men ser varje tecken som en jätterolig bonus. En sådan lycka i hennes ögon första gången hon kunde berätta att hon fått syn på en liten katt i buskarna som vi vuxna inte lagt märke till Glad
  • sahara sahara
    sagofröken skrev 2011-11-23 10:20:53 följande:
    Kul att höra! Många menar att tecken kan hjälpa barn att komma igång med talet tidigare, kanske var så för er? Vi har en känsla av att vår lilla kommer att bli "sen" med talet, så vill gärna ge henne ett alternativ för att kommunicera.
    Det är ju så svårt att veta. Dels har jag bara ett barn, så jag vet inte om hon är tidig, normal eller sen, och dels vet vi ju inte hur det hade sett ut utan tecken alls, eller om vi hade tagit tecknen på större allvar.
  • sagofröken
    sahara sahara skrev 2011-11-23 10:27:56 följande:
    Det är ju så svårt att veta. Dels har jag bara ett barn, så jag vet inte om hon är tidig, normal eller sen, och dels vet vi ju inte hur det hade sett ut utan tecken alls, eller om vi hade tagit tecknen på större allvar.
    Nä, det är ju såklart omöjligt att veta! Och kanske inte jätteintressant heller Glad
    Det var säkert jättekul för er dotter hursomhelst att kunna dela några tecken med er innan hon kom igång med talet.
    Jag ska tänka på det där med sånger, de flesta barnsånger har ju "låtsastecken" som hör till, de brukar ju fastna rätt fort!
  • sahara sahara
    sagofröken skrev 2011-11-23 10:38:39 följande:
    Det var säkert jättekul för er dotter hursomhelst att kunna dela några tecken med er innan hon kom igång med talet.
    Ja, absolut! Som när hon insåg att hon kunde teckna "dricka" och få vatten eller teckna "dusch" och få duscha. Eller som du berättade med katten - lyckan i att få dela med sig av sina upplevelser.
  • AnnaApr

Jag har inget barn än, det ligger i magen och växer till sig :) men jobbar på en skola där eleverna och personalen är döva eller har en hörselskada :) så för mig är det en självklarhet att mitt barn ska lära sig tecken med! :)
    Intressant att höra vad era barn vill lära sig för tecken först! Ska bli en spännande resa för mig och min sambo och se vilket vårat barns första tecken blir med :)

Svar på tråden Babytecken - utbyta erfarenheter?