Babytecken - utbyta erfarenheter?
Letar andra hörande föräldrar med hörande bebisar som använder tecken för att kommunicera!
Vore jätteroligt att höra hur det går för er, vilka tecken ert barn gillar, kanske komma med tips till varandra?
Letar andra hörande föräldrar med hörande bebisar som använder tecken för att kommunicera!
Vore jätteroligt att höra hur det går för er, vilka tecken ert barn gillar, kanske komma med tips till varandra?
Jag har inte gått någon kurs, men kollat in tecken på UR:s hemsida. Men jag är rätt dålig på att komma ihåg att teckna, och han har ännu inte tecknat tillbaka något (snart 11 mån). Jag ska försöka bättra mig dock. :D Tycker att det är svårt att komma på vilka ord jag ska teckna. UR har valt ut vissa ord som babytecken, men många är inte relevanta hemma hos oss. Så jag tecknar mest dricka, äta, amma. Nä, jag ska fan bli bättre på det. Men jag tycker att det är så lätt att glömma. :/
Egentligen tycker jag att den stora vinsten med babytecken inte är tecknen i sig, utan att man lär barnet att det finns andra sätt att kommunicera på. Det kommer alltid tillfällen, både för barn och för vuxna, när man inte kan göra sig förstådd - för att man uttalar fel, för att man är förkyld, för att man inte kan ordet, för att... Då är det praktiskt att ha med sig vanan att teckna i stället. Även om det inte är rätt tecken, så kommer man långt med gester.
Jag tecknar med mitt barn. Han kan rätt många tecken men hans mormor är döv så för mig går det lite av sig självt att slänga in några tecken jämt. :) Jag tycker att inlärandet går lite i perioder, ett tag kan jag teckna hela tiden o han "lär" sig inte och sen helt plötsligt släpper det och han kan massa nya tecken på en gång! Någon som har det så också? Han har inte börjat prata än förutom mamma o pappa men gör rätt tecken om jag frågar om något, han e 1,5 år.
Sticker in huvudet och kan bara säga "heja heja" till er som börjat med tecken tidigt. Vi började när vår son var 18 mån och knappt pratade alls. Nu är han snart 3 och säger fler ord, men pratar fortfarande inte meningar. Däremot är han en fena på att teckna och kan säkert uppemot 80-100 tecken, varav många i meningar tillsammans med talade ord. Som presens indikativ säger är jag så himla glad för att vi hittat ett alternativt sätt att kommunicera och kan visa honom att det här funkar också. D kan få en fungerande vardag trots att han inte pratar så mycket. Det är otroligt mycket värt. Till på köpet har han blivit väldigt duktig på att använda kroppspråk och samtidigt på att tolka andras kroppsspråk och miner. Han är väldigt medveten om andra människor och deras signaler, väldigt lyhörd. Vi väntar ett syskon nu som garanterat kommer få sin beskärda del av teckenstöd redan från början. Ska bli mycket spännande.
Sen vill jag bara kommentera det AnnaApr säger om varför vi inte börjar med tecken som "törstig, hungrig, trött" osv. Det är helt enkelt för svårt, skulle jag säga. Det är abstrakta uttryck som vår treåring inte ens ha kläm på. Han förstå dom, både tecken och uttryck, men han använder dem inte. Istället tecknar han kanske "smörgås", "morot" eller "frukt" när han är hungrig. När han är törstig tecknar han "mjölk" eller "vatten".
Vi började med de substantiven ni nämner, sånt man ser omkring sig och sånt som barnet intresserar sig för. Sen gick vi vidare till verb och nu är vi mer inne på adjektiv och prepositioner.
Lycka till med tecknandet och ha det så roligt!
Våran son är ingen bebis men vi började teckna när han var 18 månader eftersom han är spårkförsenad. Han är två nu och tecknar många ord numera bla;
min
katt
bok
Dricka/törstig
Äta/hungrig
Babblarna
Lampa
osv osv.
Jag har börjat så smått med tecken. Dottern är sex månader, får se när hon börjar teckna tillbaka. Kan rekommendera en såja med lexikon:lexikon.ling.su.se/fmi/iwp/cgi%20version%20av%20Svenskt%20teckenspr%C3%A5kslexikon&-loadframes
Apropå att små barn tecknar "fel" i början så är det ju precis som med talet. Ord uttalas inte perfekt från början! Såg en rätt intressant video på YouTube med en tjej som tecknade till sin döva pappa och han förstod men förklarade att inte alla gjorde det.
Vår kille är 14 månader och tecknar lite smått. Vi använder inte så många tecken men några och de flesta har satt sig: Äta och ett antal matrelaterade tecken (dricka, macka, banan, gröt) använder han flitigt, toa använder han, trött och nalle/docka har han hittat på själv, och så lampa, bil och boll och bok och katt och hund.
Vi försökte teckna lite från att han var kanske fyra månader (och började gå på toa) men det var svårt att vara konsekvent. Nu ger det mer utdelning och det motiverar oss föräldrar att teckna.
Vi kan inte så hemskt mycket tecken själva utan bara några stycken som är populära hos en familjemedlem med funktionsnedsättning som tecknar lite grann.
Tycker det är gulligt att han har hittat på tecken själv.
Jag vill teckn med min baby ...som inte ens är född ännu.
Min förstfödde son hade ett väldigt tidigt utveckalt talspråk. Min sistfödde hade däremot en långsam talutveckling (dock inom ramen för det normala) och det gav konsekvenser i form av att bla. rev och bet andra barn.
Önskar att jag hade tecknat med honom men tanken kom liksom inte upp förrän det var försent.
Det här verkar vara den senast aktiva tråden om babytecken men det är ändå ett tag sedan någon skrev här. Finns det något forum som jag har missat? Tar gärna emot tips! Vill gärna hitta andra att dela erfarenheter med
Vårt barn har inte fått lära sig tecken från början utan ganska nyss kommit i konatkt med det. Det är mormor som tecknar. Hon är hörande men mycket intresserad av teckenspråk. Vi föräldrar har blivit mer och mer intresserad allt eftersom vi ser att vårt barn faktiskt tecknar tillbaka! Än så länge är det apa, katt, groda, ko, fågel och sko som är mest frekvent. Djur/saker som vi ofta pratar om/ser i vardagen. Det är så coolt att hen lär sig så fort och tecknar tillbaka. Det märks att hen tycker att det är roligt och att hen blivit så mycket mer uppmärksam på kroppsspråk. Så nu lär vi föräldrar oss också tecken!
I december kommer barn nummer 2. Med det barnet kommer vi att börja teckna tidigare!
Så kul att läsa andras erfarenheter!
Vi använder babytecken med våran dotter, och hon har börjat göra massa tecken nu! Det e så häftigt så snabbt hon lär sig nya tecken. Hon gör tecken för katt, apa, mjölk, byta blöja och tecknet för hund är hon allra gladast för och använder typ varje dag når vi är i parken :)
Jag har använt UR:S hemsida jag också, men vi har nyss köpt en dvd som är överraskande bra. Min dotter är jätteglad för den. Den heter "rytmik och babytecken" och kan va värt att kolla inn om man saknar inspiration till nya tecken eller vill lära inn dom på ett annat sätt. Det står att man lär 80 babytecken. Jag har inte just räknat, men det lär vara en del ;) Jag har köpt den här: www.babysigning.se
Nu är vår unge så stor att han även snackar en hel del med ord men vi har tecknat med honom och det har varit grymt. Om man behöver lära sig tecken finns det ju bra appar till telefonerna man kan köpa eller ladda ned. Det roliga är att han hittar på egna tecken och uttrycker sig med kroppen när han vill säga något han inte har ord eller tecken för. Till exempel förklarade han elefant genom att liksom teckna jätteöron med händerna.
Han kan uppåt 100 tecken (orkar inte räkna dem, men förut var det typ 60 och det sedan dess har han lärt sig många nya) och använder dem fortfarande även om han blir allt duktigare på att tala med ord. Det fina är att han så pass länge har haft möjlighet att förklara vad han vill så jag tror vi har sluppit många många frustrerande situationer för honom på det sättet. Mindre gråt och bråk, mer bonding och kommunikation!
Såg att sist jag skrev här var han fjorton månader. Det måste ha varit precis efter det som det började spurta.