• LAMolly

Timpenning för nanny

Hej,

Jag funderar på att anställa en tjej att hämta mina barn på dagis ett par, tre gånger i veckan. Hon skulle antagligen stanna 2-2,5 tim per gång och skulle då leka med barnen samt ge dem middag.

Nu är frågan hur mycket man ska ge henne i timlön? Hon själv hade gått in på nanny.nu där de tar 150 kr i timmen (efter rut-avdrag ska tilläggas) men det låter mycket i mina öron då hon ju inte har någon försäkring etc som täcker ifall något skulle hända.

Jag funderar på att säga till henne att 150 kr är ok om hon kan faktura så att jag då kan dra av hälften i rut-avdrag. Alternativt att hon får mellan 80 och 100 kr i timmen. Tycker ni det låter rimligt?

Tacksam för alla tips och råd!

• Svar på tråden Timpenning för nanny
  • Merkuríus

http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Barnflicka-1195

Hon var ju rolig 150kr i timmen (privat)...
    Om du anställer henne alltså inte genom någon pool så är typ max timlönen på 100kr i timmen, barnflickor tjänar inte speciellt mycket i månaden om man inte hamnar hos någon topp där dom betalar massor.

Kolla in arbetsförmedlingens privatpersoners annonser vad dom ger i lön brukar stå i annonserna där..  

• Sweet life

100kr/timmen svart fick jag... Varför skulle barnflickor behöva tjäna så jävla lite?

Det är skillnad på en barnflicka som får husrum och mat betalt av sin arbetsgivare eller om hon inte får det...

150kr efter rut hos ett företag får hon inte mycket av, max får hon ut just en 100-lapp som hon sen ska skatta för också....

• Merkuríus

Nanny.nu är ju en firma antar jag som olika barnskötarpooler bara för poolen tar 250kr/timme betyder ju inte att den anställda får det barnskötarlön på en pool ligger på ca 105kr för en utbildad barnskötare (självklart är allt inviduellt) är hon utbildad barnskötare?

• Sweet life

Har du tänkt på att 150kr efter rut är 300kr utan rut? Tycker du då att 150kr låter mycket?

• Merkuríus
    Sweet life skrev 2011-11-23 08:23:30 följande:
    100kr/timmen svart fick jag... Varför skulle barnflickor behöva tjäna så jävla lite?

Det är skillnad på en barnflicka som får husrum och mat betalt av sin arbetsgivare eller om hon inte får det...

150kr efter rut hos ett företag får hon inte mycket av, max får hon ut just en 100-lapp som hon sen ska skatta för också....

Klart att det är tråkigt att en barnflicka ska tjäna SÅÅ lite pengar men samtidigt måste man tänka på att det är familjer man jobbar hos (kankse inte har barnskötarutbildning) som kankse inte har så mycket pengar (dom får inte bidrag som förskolor) vill man ha en "bättre" lön får man ta och utbilda sig och börja jobba i förskola om man vill arbeta med barn.
  • Sweet life
    Merkuríus skrev 2011-11-23 08:27:59 följande:
    Klart att det är tråkigt att en barnflicka ska tjäna SÅÅ lite pengar men samtidigt måste man tänka på att det är familjer man jobbar hos (kankse inte har barnskötarutbildning) som kankse inte har så mycket pengar (dom får inte bidrag som förskolor) vill man ha en "bättre" lön får man ta och utbilda sig och börja jobba i förskola om man vill arbeta med barn.
    Ja, men anser man sig ha råd att ha en nanny får man fan punga upp lite pengar också... Annars får man snällt hämta sina barn själv på förskola/skola....

Jag har jobbat som nanny under min utbildning, så det handlar inte om att jag inte har en utbildning och därför inte kan få bättre betalt...

Jag tycker inte hon ska ha en krona UNDER 100kr efter skatt... Beror självklart på ålder också!
  • Merkuríus
    Sweet life skrev 2011-11-23 08:25:46 följande:
    Har du tänkt på att 150kr efter rut är 300kr utan rut? Tycker du då att 150kr låter mycket?

Snälla söta rara det är en barnflicka vi pratar om, 150kr i timmen är ca vad en förskollärare med sämre lön tjänar i sverige och du tror att nån kommer betala en barnflicka det?
  • Sweet life
    Merkuríus skrev 2011-11-23 08:30:45 följande:
    Snälla söta rara det är en barnflicka vi pratar om, 150kr i timmen är ca vad en förskollärare med sämre lön tjänar i sverige och du tror att nån kommer betala en barnflicka det?
    DU har ingen aning om hon har eller vad för utbildning hon har....

JAg skulle hellre betala en barnflicka 150kr/tim än att betala en pool den summan....
  • Merkuríus
    Sweet life skrev 2011-11-23 08:33:26 följande:
    DU har ingen aning om hon har eller vad för utbildning hon har....

JAg skulle hellre betala en barnflicka 150kr/tim än att betala en pool den summan....
    Nu är det ju ändå så att personen i fråga pratar om 80-100kr i timmen kan ju knappast vara en barnskötare eller en förskollärare då om man pratar om 80kr i timmen man fattar väl själv att en utbildad kräver mycket mer eller?

Oh DUUU luuuuuugn....
    Hon frågar hur mycket det är rimligt att betala en barnflicka inte få till svars:::

Ja, men anser man sig ha råd att ha en nanny får man fan punga upp lite pengar också...
    Annars får man snällt hämta sina barn själv på förskola/skola....

Man kan vara lite trevlig eller??? Man måste ju även kunna vara realist... 
  • LAMolly

Ok, Sweet Life, du säger att du fick 100 kr svart som barnflicka. Var du nöjd med det?

• Sweet life
    LAMolly skrev 2011-11-23 21:40:47 följande:
    Ok, Sweet Life, du säger att du fick 100 kr svart som barnflicka. Var du nöjd med det?
    Ja, det vart 800kr i veckan alltså 3200kr/ månad, det hjälpte mig ganska bra att dryga ut studentkassan..

Då jobbade jag 8 timmar varje torsdag och sen hoppade jag in några timmar då och då när föräldrarna behövde barnvakt på helgen eller en vardagskväll för att kunna äta middag eller träna tillsammans...

Minns när jag var 19 år och fick 100kr för en hel kväll för att passa mina två vilda kusiner.. Minns hur jävla ledsen och utnyttjad jag kände mig då...
  • MajaVira

För att hon ska kunna fakturera behöver hon F-skattsedel. fakturan ska då också innehålla moms. Hon ska sedan redovisa moms och inkomst i deklarationen, då dras skatt och egenavgifter så blir inte mycket kvar i slutändan.

Rutavdraget kan du inte göra avdrag för själv längre, utan numera gäller fakturametoden där företagaren får halva beloppet utbetalat direkt från Skatteverket.

• Mamma och Mor

Vi betalar 135 kr/timme för barnvakten vi anlitat via ett företag vars affärsidé är just att hjälpa till att ordna barnvakter till familjer som önskar det :)
    Kostar en slant, men vi känner oss trygga med företaget som genom kravprofil letat upp en barnvakt som passar jättebra för oss.

~Miriam 061213 och Samuel 091127~
  • LAMolly

Barbone: Vilket företag är det?

• Mamma och Mor
    LAMolly skrev 2011-11-27 04:41:19 följande:
    Barbone: Vilket företag är det?
    www.nannybelle.se

Timpriset varierar lite med hur många timmar man har barnvakt samt tid på dygnet.
    ~Miriam 061213 och Samuel 091127~
Svar på tråden Timpenning för nanny