• EBK

Farligt med röntgen hos tandläkaren?

Jag känner mig orolig över det här med tandläkarröntgen...Jag var hos tandläkaren precis innan jag verkligen visste att jag var gravid. Jag fick ta fyra röntgenbilder och var då i vecka 4 eller 5. Efteråt läste jag att det var farligt med tandläkarrönten vid graviditet, så nu är jag oroad!! Hur farligt är det egentligen?

• Svar på tråden Farligt med röntgen hos tandläkaren?
  • jesss

jag pratade med min tandläkare och han sa att det inte var ngt farligt efersom man både har ett skydd och så rönkar man inte ner mot magen...
    ha en trevlig helg
    jessica

• Fröken Smilla

Det är inte farligt röntga tänderna! Min tandläkare är röntgenexpert på den folktandvården dit jag går och det är nått sen gammalt som ligger kvar att man inte ska röntga sa hon till mig.

Strålningen är numera så riktad och centrerad att den inte går längre ner än till axlarna, som max! Men för att vara ytterligare säker kan man få en blyväst över mage och bröst om man vill. (mest för att det känns bättre för ens egen skulle men inte för att det behövs egentligen!)

Själv ska jag på undersökning och röntgas i januari, kommer då vara i v.14 och min tandläkare sa att jag inte skulle vara orolig.

Läste också i Lennart Nilssons senaste bok om hur ett barn blir till. Även där står det att tandröntgen inte är några problem!

• Mausiii

Tänk på att man lättare får hål i tänderna när man är gravid. Rekommendationen är att gå till tändläkare och kolla ev hål två gånger under graviditeten.

• Åsa

Olika bud på olika håll uppenbarligen. Både min barnmorska och tandklinik har sagt att jag helst bör undvika röntgen under graviditeten och använda blyförkläde om jag absolut måste röntga.

• Jen

Gjorde en akut rotfyllning och har sen fått fylla i den permanent. På båda klinikerna sa de att det numera är så svag strålning att det inte alls är nån fara. Eftersom de visst att jag är gravid (33e veckan då) så fick jag ändå ett blyförkläde -men mest för känslan.

• Milleck

Min tandläkare röntgar inte när man är gravid. Han gör en grundlig undersökning UTAN röntgen och det har funkar bra!

Svar på tråden Farligt med röntgen hos tandläkaren?