• underverket 06

3 års kalas! Hur många dagiskompisar är lagom att bjuda?

Min son fyller snart 3 år o jag har tänkt bjuda några dagiskompisar på kalas. Hur många är lagom? De är 10 st i hans åldergrupp, men tycker det är lite många att bjuda, så funderar på 6- 7 st inklusive min son. Vilken tid är bra? Tänker bara bjuda på tårta o då tänkte jag 13.30 eller 14.00 så alla hunnit äta lunch. Tror ni 1,,5 timme räcker för kalaset eller ska det vara 2 timmar? Behöver man ha några aktiviteter för barnen eller bara fri lek?

• Svar på tråden 3 års kalas! Hur många dagiskompisar är lagom att bjuda?
  • Mirings

Det verkar inte vara så schysst att bjuda nästan alla i hans åldersgrupp utom tre! Är det inte bättre att bjuda alla då, så att du inte bidrar till att några barn känner sig ledsna eller utanför? Nu vet jag inte hur du har tänkt, men jag vill gärna nämna detta - om det inte har slagit dig själv.

• Gurkan

Tre-fyra kompisar är ju en lagom grupp om man inte vill bjuda alla men jag säger som föregående att bjuda alla utom tre känns inte speciellt schysst.

• mamma2kids

bjud alla alla kommer troligen ändå inte så

• Twiist3d

Håller med föregående om man nu ska ha kalas.

Vi ska inte ha födelsedagskalas för kompisar för våran dotter förrän hon går i första klass eller äldre.
    Känner inga barn på hennes dagis eller föräldrarna. Känns lite skumt att bjuda hem då! =)

• Lena

Bjud alla eller inte mer än hälften.
    Vi bjöd alla 4st, en kom...

• udda man lkpg

Fråga sonen vilka han skulle vilja ha med, det är ju hans födelsedag.
    Ju fler du bjuder desto viktigare att ha några aktiviteter, det blir lättare att behålla någon slags ordning då. Dessutom så tror jag att det uppskattas mer.

• frankrike

Det beror väl på vilka han leker mest med och kanske även träffar utanför förskolan.

• mimamima

Tror jag läst nånstans att man kan tänka lika många kompisar på kalaset som antalet år man fyller... Vet inte upp till vilken ålder det gäller! Skulle kunna tänka mig när man börjar skolan. När min dotter fyllde tre, bjöd vi in tre kompisar.... Behövde inga lekar, eller jo, vi lekte kurragömma en stund....:o) Vi hade fika, lite ansiktsmålning o fiskdamm. Vi började nog vid tvåtiden. Då kunde de som fortfarande sover middag hinna det innan! 1 1/2 timme var lagom...

• skånegås

Håller med 2-3 kompisar om det ska bli bra. Bara att kolla med dem innan om de kan komma annars kan man ju höra med någon annan. 1 barn per år är faktiskt lagom och det gäller nog hela livet faktiskt.
    Vi har bjudit bortåt 10 någon gång(till äldre barn typ 6-7 år), men det blir inte bra... Mina bjuder helst till små kalas trots att de är rätt stora. Tjejen på 9 bjöd 4 kompisar och tre kom. De hade skitkul. Sonen på 7 bjöd 3, 2 kom...

• kelgrisen

Hehe min dotter fick välja vilka hon skulle bjuda till sitt 3-årskalas. Hon leker med grannbarnen på fritiden, så hon räknade upp dem. Med syskon 11 st! Jag var stolt att hon självmant räknade upp syskonen också och att hon räknade upp samtliga barn i lagom ålder så mitt planerade medlande inte behövdes. Vi bjöd alla men såg till att bjuda in föräldrarna också (ifall det blir kaos...). Vi får väl se! Det är om en dryg vecka och det verkar som de flesta kommer... Lite nervös nu! :D

Vi tänkte hursomhelst börja kl 14 och hålla på två timmar, tror det blir lagom till tårta och fiskdamm, troligen med lite lekar i mitten.

Ett tips till dem som har större tomt än vi: en kompis avslutade kalas för 3-4-åring med hinderbana utomhus och de fick godispåsen i pris, alltså ingen fiskdamm. Sen kom föräldrarna och hämtade och då var ju barnen klädda och klara så det blev mindre separationsångest. Tyckte det var en mycket bra idé.

• pigglet

Vi har inte haft barnkalas så tidigt, men vår riktlinje är lika många gäster som år man fyller. Så jag skulle säga 3 av dem han leker mest med. Blir kanske en hel del folk ändå, eftersom föräldrarna kanske stannar också (det är i alla fall min efterenhet att innan barnet fyller 5-6 stannar gärna föräldrarna).

• HäckHäxan

Jag tycker det suger getröv att inte bjuda alla, antingen så bjuder man alla eller så bjuder man ingen. Det enda undantaget är om man faktiskt umgås med någon barn och förälder privat, så man är goda vänner oavsett om ungarna hade gått på samma dagis eller inte!

För små byxor gör enkelt att illa ser om möjligt värre ut!
  • ilshenar

"Lika många barn på kalaset som barnet fyller" har jag använt som riktlinje när jag planerat kalas.
    Och det har faktiskt känts ganska lagom hela vägen (min äldsta fyllde sju i år).

Sen får man förstås vara flexibel och anpassa sig efter situationen. Nu när nämnda sjuåring börjat skolan går hon till exempel med åtta andra ettor på samma avdelning - och då blev det ju enklast att bjuda in hela bunten OCH barndomskompisen som börjat på en annan skola.

Svar på tråden 3 års kalas! Hur många dagiskompisar är lagom att bjuda?