• Randig Panda

Vattenpelare?

Räcker det med 2000 mm eller hur man nu räknar? Jag försökte hitta lite info om det men jag bliv mer virrig av wikipedia(som vanligt)
     Jag hittade någon overall med 8000, den borde väl vara bättre? Ju mer desto bättre? Fler kanske det heter.

• Svar på tråden Vattenpelare?
  • sanna91

du har rätt ju mer pelare desto bättre! Men 2000 är inte särskilt bra skulle minst välja 3000 gärna 5000 och uppåt så klart!

• sandras3

En vattenpelare på 2000 måste ett plagg ha för att få kallas vattentät, man kan kalla det för "lägsta graden av vattentäthet". Så allt över det är bättre.

• Randig Panda
    Shasti skrev 2011-11-23 23:09:03 följande:
    Vi kör 20 000 .
    ?! Hur?!
  • Randig Panda

Okej, tror att Lego hade 6000, tror även FIX hade det också men är inte säker. Är vattenpeleriet en viktig del i vinteroverallvalet? 
    Jag har förut bara köpt och hoppats på det bästa, nu har man två ungar som i princip gräver ner sig om dagarna så haha  

• Zäta

KappAhls egna har 10 000 så den köpte vi :)

Didriksson har bara 5000 (den jag tittade på)

Här i Borås är det bara slask året om känns det som så vattenpelarna är det viktigaste med overallen. 

• Shasti
    Randig Panda skrev 2011-11-24 21:32:03 följande:
    ?! Hur?!
    Gneis och Isbjörn har 20 000 på sina. Vattenpelaren är såklart viktig men värmen och andningsförmågan är ju också viktiga i en overall. Det som är så bra med en riktigt vattentät är just att man kan ha den även i slask utan att behöva oroa sig för att barnet blir blött. 20 000 är nästan "överdrivet" mycket, 10 000 ska räcka gott och väl tror jag. Förra året hade vi en Mini A Ture overall med 8000 och dagis sa att den var suverän så det räckte också. Men jag köpte en Gneis på rea med 20 000 i år, skadar ju inte .
  • Joggy

Tyvärr går det inte alltid att lita på vattenpelaren som anges. Fix vinteroverall ska t.ex. ha 10000 i vattenpelare i år men fick väldigt dåligt betyg på just vattentäthet i årets test. Förra året vann Diriksons Tignes overalltestet men hade bara en vattentäthet på 2000 men stod emot väta jättebra.

• Attol

Förra året hade sonen en didrikson med 2000 i vattenpelare. Han blev aldrig blöt trots att vi bor i småland. Jag märkte heller aldrig att dagis använt regnbyxorna över overallen så den måste ha varit fullt tillräcklig.

I år köpte jag en 8848 altidude-overall som har 10000 mm till sonen som nu är 4,5 år. Dottern som blir 2 i februari fick en Molo som har 8000 mm. Fast det har inte varit särskilt blött här än sen vi började med overall så jag vet inte än vad jag tycker om vattentätheten på dem än men jag utgår från att de ska vara bra eftersom jag tyckte det funkade med didriksons förra året.

• Indianica

Här i Norrland där vi normalt haft kalla (+30) och "torra" vintrar är det onödigt med en overall man kan "bada" i. Jag köper oftast Reima och de har en vattenpelare som då klarar norrländsk miljö.

• Randig Panda

Så, nu ville inte äldsta ha overall (fyller 7).
    Det blev jacka och byxor från Name it, jag var lite skeptisk för deras overall hade fått rätt dåligt betyg men stället jag köpte på köper bara in deras bästa så. Vi får hoppas på att det funkar, att hon inte ljög för att få sålt ett skiTställ
    Tror det var 5000 vattenpelare.

Undrar varför de inte testat Legos overall , hon sa att det är den som alltid får bra omdöme av köpare.

• flisen1

Didriksons har 2000 mm efter tre tvättar så de har mycket högre från början (mycket nöts bort i tvätten).

Svar på tråden Vattenpelare?