• Anonym (vet inte riktigt)

infertilitets utredning Norrbottens landsting

Hej, jag undrar om det finns någon här som gjort eller vet hur man går till väga för att få göra en barnlöshets utredning i Norrbottens läns landsting..

Har dom någon ålders gräns?

Vart ringer man?  hur går man till väga ?

• Svar på tråden infertilitets utredning Norrbottens landsting
  • Anonym (utredning privat)

Hej!

Vi var i valet och kvalet mellan att göra utredningen via landstinget eller privat klinik men bestämde oss dock för att göra privat då vi visste att det skulle gå lite snabbare (väntade många år med att söka hjälp). Nu är utredningen klar och nästa steg blir ett IVF-försök som landstinget betalar så därför har det ändå blivit lite kontakt med vårt lasarett.

Ring till gyn/kvinnokliniken på lasarettet och berätta att ni har försökt si och så länge och nu vill göra en fertilitetsutredning. Det vi fick göra på första försöket var att prata och sen tog sköterskan blodprov på mig för att kolla ägglossningen.

Lycka till!

Okej, tack så mycket. har just ringt sjukhuet så dom ringer upp på en stund .. Och höra vad som säger =) 

Hur har det gått? Glad

Jo jag fick tag på en barnmorska på Hermelinens gymmottagning i Luleå idag, så hon skulle skicka oss något formulär att fylla i och skicka tillbaka och så fick vi en til 27/1-12 .. Så det känns rätt bra nu =) 

Vad skönt att ni har kommit igång. Lycka till med allt! Glad

• Anonym (Maria)

Vi startade våran utredning i oktober i år efter att ha försökt i över två år (i norrbotten) . Pratade med min vanliga gyn på vårdcentralen om det från första början, och hon gav mig nr till kvinnokliniken. Hittills har vi fått fylla i hälsodeklaration och jag har lämnat ett blodprov. Allt verkar ta så lång tid! I början kändes de så skönt att äntligen ha startat utredningen, att man var på gång iallafall, men nu stressar jag nästan mer över vad resultatet på provet kommer vara osv. Sen kan jag tycka att de är lite märkligt att vissa får träffa gynläkare och prata under första besöket i början av utredningen, då vi inte fått träffa nån alls över huvudtaget eller ens haft ett första besök. Det hade ju känts jätteskönt att bara få prata med dom som ska hjälpa en osv. När jag lämnade mitt blodprov så tog det knappt 5 min och sköterskorna verkade för stressade för att ens svara på frågor. Men, hoppas de funkar bättre för dig i lule än vad de gör här i grannkommunen! Tungan ute Lycka till! Glad

• ali85

Vi startade i september detta år, ringde till hermelinen i Luleå och fick lämna in hälsopapper och lämna blodprov. Fick besked att jag inte har ägglossning, har avslutat en kur pregotime... Hjälpte dock inte denna gång, men ska nog öka dosen nästa mens period. Hur går de för dig nu då???

Hej, än har det inte hänt ngt mer.. 27/1 ska vi få träffa läkaren på hermelinens gynmottagning.. 

men just nu känns de superkonstigt.. Skulle haft sent 19/12 vad jag trodde .. än har den inte kommit och det brukar vara näst in till punktlig.. Ska vänta några dar till o se ... annars måste jag väl göra ett test, kanske de blir världens bästa julklapp ! =)  

• Anonym (barnlängtan)

Vi har försökt bli gravid sedan -07, fick missfall -08 men nu har vi fortsatt med våran utredning, var på Hermelinen och lämnade blodprov i förra veckan, eftersom jag bett dom ställa oss i IVF-kön. Måste man in och skriva under något eller räknas kötiden från nu? Jag hoppas dom ställt oss i kön iaf, någon som vet vad som händer efter det att vi tagit blodproven?

(Jag åt Pergotime 2009  utan att få ÄL.)

Förresten hur många IVF försök får man av landstinget?  

Svar på tråden infertilitets utredning Norrbottens landsting