• Josse

Jag är en väninna som skall intervjuas

Hej,
    Jag har goda vänner som håller på att utredas för adoption. Idag är vi några vänner till detta par som skall träffa deras handläggare i fallet.

Vad sker vid sådana här möten? Vad skall jag trycka på vad ska jag inte säga? Kommer vi utfrågas individuellt eller i grupp?
    Vad kan jag vänta mig för frågor?

• Svar på tråden Jag är en väninna som skall intervjuas
  • VNmamma

Vet inget om detta - vill bara uttrycka glädje över en så (som det verkar) noggrann medgivandeutredning.

Intervjua referenserna, är det praxis numera? 

• dubbelmamma0310

Det har jag aldrig hört någon som blivit häromkring iaf. Verkar lite jobbigt tycker jag, men självklart är det bra!

• fabbemam

I vårt fall gorde utredaren en telefon intervju med 2 referenter + förskoleklass på 30 min var som hon sedan sammanfattade och vävde in i utredningen. Smidigt att slippa samordna ledigheter för vänner o släkt för att få till en nätverksträff som jag tror blir allt vanligare.

Hoppas att det gick bra för dig TS idag!

• Hej och Hopp

Jag tror att de enligt de "nya" riktlinjerna ska tala med referenserna på ett eller annat sätt. (fast riktlinjerna är ju riktlinjer också)

I alla fall så har man nätverksträffar här nu - när jag utreddes 2006 och 2008 så hade man inte det... 

• Josse

Mötet var igår eftermiddag 15.30. Vi var 7 personer som i grupp blev intervjuvade igår hemma hos våra vänner som söker adoptionen.
    Eller intervjuvade kanske är fel också att säga, vi fick var och en presentera oss med namn och vad vi har för relation till paret samt vart vi bodde. Sedan släpptes ordet fritt och eftersom vi är ett stooort nätverk runt ikring paret som vi alla har träffats några gånger i olika sammanhang så kändes det som samtalen blev helt ärliga, raka, varma och extremt mycket kärlek från alla håll och kanter. Vi fick på 2 timmar bara en enda fråga från damerna (de var två st) och det var -Vad tror ni de kan få problem med? Våra vänner satt med kring bordet och sög i sig allt som sas med värme.

Vi var alla efteråt överens om att detta var mest för att se att det finns ett nätverk, att nätverket inte är missbrukare eller alkoholister eller dyl, och att nätverket kan fungera i grupp.

Nu återstår för paret bara att lämna in ett hälsointyg och avvakta besked. Processen har nu tagit ganska precis ett år.

• VNmamma
    Josse skrev 2011-11-25 08:32:25 följande:
    Mötet var igår eftermiddag 15.30. Vi var 7 personer som i grupp blev intervjuvade igår hemma hos våra vänner som söker adoptionen.
    Eller intervjuvade kanske är fel också att säga, vi fick var och en presentera oss med namn och vad vi har för relation till paret samt vart vi bodde. Sedan släpptes ordet fritt och eftersom vi är ett stooort nätverk runt ikring paret som vi alla har träffats några gånger i olika sammanhang så kändes det som samtalen blev helt ärliga, raka, varma och extremt mycket kärlek från alla håll och kanter. Vi fick på 2 timmar bara en enda fråga från damerna (de var två st) och det var -Vad tror ni de kan få problem med? Våra vänner satt med kring bordet och sög i sig allt som sas med värme.

Vi var alla efteråt överens om att detta var mest för att se att det finns ett nätverk, att nätverket inte är missbrukare eller alkoholister eller dyl, och att nätverket kan fungera i grupp.

Nu återstår för paret bara att lämna in ett hälsointyg och avvakta besked. Processen har nu tagit ganska precis ett år.

Tack för att du berättar. Samtalet borde spelats in, det skulle kunna bli mycket värdefullt för det kommande barnet en dag.
  • inväntande
    Oj låter tufft. Om man som vi inte har alltför många vänner men bra familjkontakter är man "inte bra nog då" om man vill adoptera?

Bara en tanke så här.
  • Chimamanda
    inväntande skrev 2011-11-27 21:07:42 följande:
    Oj låter tufft. Om man som vi inte har alltför många vänner men bra familjkontakter är man "inte bra nog då" om man vill adoptera?

Bara en tanke så här.
    Det är nog ingen fara.
  • JP01

Vår utredade pratade med våra referenter per telefon och med den ena så pratade de nästan mer om upploppen i London (de bor där och det här var i somras). Inte så mycket om oss som föräldrar. Så det är verkligen olika. Att träffas sådär har jag inte hört om alls.

• Selma1966

Vår handläggare berättade att det var vanligt på hans tidigare arbetsplats. Han brukade be referenterna samlas hos de sökande för ett gruppsamtal.

Var ärlig är väl det enda råd jag kan ge. Det kan man i alla fall aldrig ångra.

• Cattis86

Vi är precis klara med våran hemutredning, nu ska d bara upp i nämnden :)

Vad olika det verkar vara! Våra utredare till emot referensbreven och läste dem, och dem bad om telenr till våra referenser men sa samtidigt att "vi kommer antagligen inte att ringa, dem har ju redan skrivit vad dem tror om er som blivande föräldrar men vi vill ha deras telenr ändå", typ "bara för att" kändes d som :)

• en glad
    VNmamma skrev 2011-11-24 18:02:15 följande:
    Vet inget om detta - vill bara uttrycka glädje över en så (som det verkar) noggrann medgivandeutredning.

Intervjua referenserna, är det praxis numera? 

ja, det står i riktlinjerna att utredaren skall ha personlig kontakt med referenterna ...
Svar på tråden Jag är en väninna som skall intervjuas