• vittra

Skulle du som nyförlöst mamma acceptera att din arbetsgivare tvingade dig att återgå till arbetet?

Ja? Skulle du acceptera att din arbetsgivare tvingade dig att återgå till din heltidstjänst 2 veckor efter förlossningen, och neka dig rätten till föräldraledighet? Nu menar jag naturligtvis här i Sverige där vi faktiskt har lagstadgad rätt till föräldraledighet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-24 10:35
    Är man för KRÄVANDE om man förväntar sig att vara föräldraledig när man kommer hem från BB i dagens Sverige?

• Svar på tråden Skulle du som nyförlöst mamma acceptera att din arbetsgivare tvingade dig att återgå till arbetet?
  • stingrocka

Aldrig!! Hade min arbetsgivare krävt att jag skulle jobba efter två veckor hade jag sagt upp mig!

• Cicek

Det är nog inte en helt svart/vit fråga tyvärr...

• crazy mom

Hur menar du? Det går ju faktiskt inte att tvinga ngn till det i sverige. (om man har en skriftligt riktig tjänst)

• Makka Pakka

Hade hellre sagt upp mig..

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Träsksvin

Jag förstår att det är svårt. Jag har problem efter förlossningen som gör att jag måste vara sjuksriven ett litet tag och på makens jobb är på honom hur mycket som helst, har absolut ingen respekt för att jag inte klarar att ta hand om vårt barn själv och att han då måste det.

Det är inte helt enkelt, jag förstår dig. Du behöver stöd, ska du kanske prata med fackrepresentant om det är en vettig person? 

• vittra

Ni som skriver att ni skulle säga upp er, fast arbeten växer ju inte på träd?

Förtydligar att det absolut inte är mig själv det handlar om! Utan en som påstod att jag "lever i min egen lilla värld" när jag anser att det är helt åt helvete att acceptera ett sådant krav från en arbetsgivare.

• vittra
    Cicek skrev 2011-11-24 10:10:13 följande:
    Det är nog inte en helt svart/vit fråga tyvärr...
    Förklara. Jag tycker nämligen att det är mycket enkelt.
  • vittra
    crazy mom skrev 2011-11-24 10:10:17 följande:
    Hur menar du? Det går ju faktiskt inte att tvinga ngn till det i sverige. (om man har en skriftligt riktig tjänst)
    Nej det är min åsikt också. Tillåter man sig att bli tvingad så är man inget annat än en dörrmatta och får väl i princip skylla sig själv, men det är helt och hållet ens eget val för man har rätt att säga nej och vara föräldraledig och det finns ingen frisk människa som skulle påstå något annat.
  • Cicek
    vittra skrev 2011-11-24 10:22:42 följande:
    Förklara. Jag tycker nämligen att det är mycket enkelt.
    Om du (av någon anledning jag inte vet) verkligen inte kan få något annat jobb, och din arbetsgivare kommer på ett sätt att säga upp dig som inte är olagligt, då finns det kanske inte så mycket att göra? Det var det jag skev till dig i den andra tråden. T o m försäkringskassan har sagt till oss att många arbetsgivare kan "gå runt" reglerna, de kan inte säga upp dig för att du har barn, vill ta ut föräldraledighet eller gå ner i arbetstid, men de kan hitta på andra ursäkter som inte går emot reglerna, och då finns det inget man kan göra. Ännu svårare dessutom om du inte har fast anställning.. riktigt hemskt är det :( Tycker självklart att både män och kvinnor ska ha rätt till sin föräldraledighet, ingen ska behöva diskrimineras för att man har barn, och man borde inte kunna gå runt de här lagarna som vi har turen att ha. Men tyvärr är det så det ser ut i vissa fall.
Svar på tråden Skulle du som nyförlöst mamma acceptera att din arbetsgivare tvingade dig att återgå till arbetet?