• Argo

Hon bytade efternamn på MINA barn!

Anonym skrev 2011-11-24 11:17:54 följande:
    Du valde jobbet framför barnen, och nu har det kommit tillbaka och biter dig därbak. Men det är bra att du är ärlig, för det kanske avskräcker någon annan pappa från att göra samma sak.
    Anonym skrev 2011-11-24 11:17:03 följande:
    Detta är helt lagligt. Om barnen har mammans efternamn och hon har enskild vårdnad så får hon byta. Om barnen hade haft ditt efternamn så hade hon inte kunnat byta även om hon haft enskild vårdnad.

Det finns inget du kan göra. Och jag tror inte du skrev på att hon skulle få enskild vårdnad då det inte fungerar så. HON måste skriva på att ni ska ha gemensam vårdnad, vilket hon inte gjort (helt lagligt det också).
    Skönt att se inställningen här. Hade det varit omvända roller, med en grundlurad mamma, hade fördömandena mot mannen haglat istället. Var har ni för problem egentligen?

TS: inget att göra nåt åt. Hon beter sig som hon vill och gör det lagligt. Snart nog är barnen 18 och kan välja själva. Det är då det gäller att vara med i matchen istället. Jobba på det fram tills dess
  • Argo
    Anonym skrev 2011-11-24 11:27:06 följande:
    Nu är du helt ute och cyklar.
    Inte såsom "Anonym".
    Anonym skrev 2011-11-24 11:27:58 följande:
    Vaddå grundlurad. Är du sann eller? Ts kunde läst på, han kunde behållt sina dagar  och varit hemma med barnen. Men han valde att jobba och nu har han ingen rätt att bestämma över namnet. Enkelt.
    Jepp, de kom tillsammans överens om saker förr. TS hade inte koll på alla regler men litade på att allt skulle bli bra. Hon sa - han trodde.

Ja, han kan skylla sig själv. Det är ett sätt att se på saken.

Ett annat, mer troligt om rollerna hade varit omvända, hade varit att ifrågasätta varför partnern med ensam vårdnad beter sig som han/hon gör. Faderns namn som mellan-namn fungerar i Sverige - om man nu inte vill tjafsa.

Och i slutänden avgörs allt på 18-årsdagen. Det är bara att önska TS lycka till med att skaffa en bra relation med barnen fram tills dess.

Jag är bara fascinerad av det här reflexmässiga ställningstagandet FÖR mamman - MOT pappan.
  • Argo
    Kattdamen skrev 2011-11-24 11:37:20 följande:
    Men varför har du inte träffat dina barn på ett år?
    Står ju i TS.

De är ovänner nu och hon har undanhållit barnen varför pappan fått gå till domstol.
  • Argo
    MammaHela skrev 2011-11-24 11:56:08 följande:
    men om barnen bor med mamman och hennes nya man, och inte träffar pappan. Mamman har tagit sin nya mans namn. Så det är väl inte mer än rimligt att barnen fortsätter att ha samma namn som sin mamma?
    Det beror ju på omständigheterna om det kan ses som rimligt eller inte, tycker jag.

Är mannen alkis som spöat kvinnan och hotat barnen så ser nog de flesta av oss det som rimligt att hon ändrar namn på barnen.

I det här fallet har mannen försökt få gemensam vårdnad, mamman har hotat med att hålla borta barnen, mannen har gått till domstol, mamma HAR verkligen hållit barnen borta osv ... Det är DÄRFÖR de inte träffar pappan och DÅ går mamman och byter namn på barnen.

Om det inte handlar om rent tjafs från hennes sida - hade det varit otänkbart att barnen hade fått pappans namn som mellannamn om hon nu ändå ville att de skulle ändra efternamn från hennes flicknamn?

För TS återstår bara att kämpa på till barnens 18-årsdag så får de avgöra själva då.
Svar på tråden Hon bytade efternamn på MINA barn!