• Anonym

Hon bytade efternamn på MINA barn!

Vårdnaden är inte din att skriva över eftersom mamman automatiskt har vårdnaden om man inte är gift.  Sedan ville hon väl att barnen ska ha samma efternamn som henne. Jag har ärligt talat aldrig begripit varför barn ska ha pappans efternamn om man inte är gift, och jag ångrar enormt mycket att jag gick med på att min son skulle ha pappans efternamn. Finns liksom ingen anlednig

• Anonym

Detta är helt lagligt. Om barnen har mammans efternamn och hon har enskild vårdnad så får hon byta. Om barnen hade haft ditt efternamn så hade hon inte kunnat byta även om hon haft enskild vårdnad.

Det finns inget du kan göra. Och jag tror inte du skrev på att hon skulle få enskild vårdnad då det inte fungerar så. HON måste skriva på att ni ska ha gemensam vårdnad, vilket hon inte gjort (helt lagligt det också).

• Anonym
    Meer skrev 2011-11-24 11:16:00 följande:
    Barnen hade hennes efternamn. Vilket var ok för mig, så länge barnen inte fick hennes nya mans namn. Mitt eller hennes!
    Som sagt, jag blev lurad, jag visste inte detta då.. Hon sa att om jag skriver över vårdnaden så fick hon mina dagar också.
    Och jag va den som tjänade mest, allt rättare sagt, så vi kom överens att jag skulle fortsätta jobba så hon kunde vara ledig!

Så blåögd man kan vara.. Det retar mig ända in i själen att jag va så dum!
    Du valde jobbet framför barnen, och nu har det kommit tillbaka och biter dig därbak. Men det är bra att du är ärlig, för det kanske avskräcker någon annan pappa från att göra samma sak.
  • Anonym
    Argo skrev 2011-11-24 11:22:42 följande:
    Anonym skrev 2011-11-24 11:17:03 följande:
    Detta är helt lagligt. Om barnen har mammans efternamn och hon har enskild vårdnad så får hon byta. Om barnen hade haft ditt efternamn så hade hon inte kunnat byta även om hon haft enskild vårdnad.

Det finns inget du kan göra. Och jag tror inte du skrev på att hon skulle få enskild vårdnad då det inte fungerar så. HON måste skriva på att ni ska ha gemensam vårdnad, vilket hon inte gjort (helt lagligt det också).
    Skönt att se inställningen här. Hade det varit omvända roller, med en grundlurad mamma, hade fördömandena mot mannen haglat istället. Var har ni för problem egentligen?

TS: inget att göra nåt åt. Hon beter sig som hon vill och gör det lagligt. Snart nog är barnen 18 och kan välja själva. Det är då det gäller att vara med i matchen istället. Jobba på det fram tills dess
    Nu är du helt ute och cyklar.
  • Anonym
    Argo skrev 2011-11-24 11:22:42 följande:
    Anonym skrev 2011-11-24 11:17:03 följande:

Skönt att se inställningen här. Hade det varit omvända roller, med en grundlurad mamma, hade fördömandena mot mannen haglat istället. Var har ni för problem egentligen?

TS: inget att göra nåt åt. Hon beter sig som hon vill och gör det lagligt. Snart nog är barnen 18 och kan välja själva. Det är då det gäller att vara med i matchen istället. Jobba på det fram tills dess
    Vaddå grundlurad. Är du sann eller? Ts kunde läst på, han kunde behållt sina dagar  och varit hemma med barnen. Men han valde att jobba och nu har han ingen rätt att bestämma över namnet. Enkelt.
  • Anonym
    Anonym (huh?) skrev 2011-11-24 11:28:23 följande:
    Allvarligt, skärp dig! Vadå, han valde jobbet framför barnen? Ren och skär bullshit. Det är väl oftast så att den som tjänar mest jobbar för att ekonomin ska gå ihop? Riktigt löjligt skrivet av dig.

Ts, även om det är lagligt att hon byter efternamn på barnen så tycker jag det är fel att de ska heta som hon och hennes nya man. Det snälla i det läget hade väl iaf varit att lägga till ditt efternamn. Jag tycker att det är riktigt dåligt.

Det med att hon hotade att du inte får träffa dina barn om du "drar igång något" borde du skitit i från första början, för det FÅR hon inte. Hon kan aldrig neka dig umgänge med dina barn, så länge du inte är olämplig som förälder såklart.

Stå på dig ts och kämpa för dina barn.

Lycka till! 
    Haha, rolig du är. Självklart hade ts kunnat vara hemma med barnen de 60 dagar som han inte kan skriva över, och ändå behålla vårdnaden. Men han valde att inte ha vårdnad och nu får han skylla sig själv.

När mina barn föddes så föreslog mamman att vi skulle låta henne ha enskild vårdnad tills dagarna var slut. ÖVER MIN DÖDA KROPP. Det mina barn och jag ska också vara delaktig. Så jag VET att man som pappa kan göra ett helt annat val än Ts gjort. Och jag tycker han får skylla sig själv.

Hur vore det om ts kastade av sig offerkoftan och skaffade sig lite stake i stället, då kanske han kunde stå upp för sina barn i stället för att sitta hemma och grina över hur illa behandlad han blivit.
  • Anonym
    Anonym (huh?) skrev 2011-11-24 11:31:43 följande:
    Är du sann eller? Du tror inte att de TILLSAMMANS valde att han skulle jobba, eller? Nej såklart så sa han till mamman att: Du ska vara hemma med barnen och jag SKA jobba. Capish?? Nä, så tror jag väl ändå inte att det har gått till.
    Men vem som är hemma med barnen har INGET med vårdnaden att göra. Capish?!
  • Anonym
    JAG är BÄST skrev 2011-11-24 11:31:28 följande:
    Men måste inte du som pappa godkänna ett namnbyte oavsett om hon har ensam vårdnad?
    Har du kollat upp om allt gått rätt till?
    Inte om barnen har mammans namn.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-24 11:31:19 följande:
    Hur vore det om ts kastade av sig offerkoftan och skaffade sig lite stake i stället, då kanske han kunde stå upp för sina barn i stället för att sitta hemma och grina över hur illa behandlad han blivit.
    exakt och just därför är namnet i detta rätt meningslöst.

Jobba istället på att få en bättre relation med mamman OCH bonuspappan. Det är det bästa för barnen och leder på sikt till att Ts får mer kontakt med sina barn.
  • Anonym
    knisse skrev 2011-11-24 11:34:35 följande:
    det hade med att mamman skulle fa alla föräldrardagar att göra om jag har capichat rätt.
    Ja, ts vår så angelägen om att slippa vara hemma de där 60 dagarna över 8 år, att han inte brydde sig om han fick vårdnad eller inte. Jag är själv pappa och jag tycker det är pinsamt att man som pappa sen kan komma och klaga när mamman använder den rättighet hon har som ensam vårdnadshavare.

Läser man ts så ser man att inget är ts fel. Han blev lurad med vårdnaden, hon bytt namn mot hans vilja, han kunde inte driva frågan om umgänge för hon hotade honom etc. Hur många människor lever inte med detta men ÄNDÅ kämpar för sina barn?
Svar på tråden Hon bytade efternamn på MINA barn!