Inlägg från: Anonym (huh?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (huh?)

Hon bytade efternamn på MINA barn!

Det här låter ju helt galet tycker jag!

Vilket efternamn hade barnen innan, ditt eller hennes?

Varför hon hade ensam vårdnad förstår jag inte om ni var ihop...

Dagar kan du föra över till henne även fast ni har gemensam vårdnad. 

• Anonym (huh?)
    Anonym skrev 2011-11-24 11:17:54 följande:
    Du valde jobbet framför barnen, och nu har det kommit tillbaka och biter dig därbak. Men det är bra att du är ärlig, för det kanske avskräcker någon annan pappa från att göra samma sak.
    Allvarligt, skärp dig! Vadå, han valde jobbet framför barnen? Ren och skär bullshit. Det är väl oftast så att den som tjänar mest jobbar för att ekonomin ska gå ihop? Riktigt löjligt skrivet av dig.

Ts, även om det är lagligt att hon byter efternamn på barnen så tycker jag det är fel att de ska heta som hon och hennes nya man. Det snälla i det läget hade väl iaf varit att lägga till ditt efternamn. Jag tycker att det är riktigt dåligt.

Det med att hon hotade att du inte får träffa dina barn om du "drar igång något" borde du skitit i från första början, för det FÅR hon inte. Hon kan aldrig neka dig umgänge med dina barn, så länge du inte är olämplig som förälder såklart.

Stå på dig ts och kämpa för dina barn.

Lycka till! 
  • Anonym (huh?)
    Anonym skrev 2011-11-24 11:27:58 följande:
    Vaddå grundlurad. Är du sann eller? Ts kunde läst på, han kunde behållt sina dagar  och varit hemma med barnen. Men han valde att jobba och nu har han ingen rätt att bestämma över namnet. Enkelt.
    Är du sann eller? Du tror inte att de TILLSAMMANS valde att han skulle jobba, eller? Nej såklart så sa han till mamman att: Du ska vara hemma med barnen och jag SKA jobba. Capish?? Nä, så tror jag väl ändå inte att det har gått till.
  • Anonym (huh?)
    Anonym skrev 2011-11-24 11:31:19 följande:
    Haha, rolig du är. Självklart hade ts kunnat vara hemma med barnen de 60 dagar som han inte kan skriva över, och ändå behålla vårdnaden. Men han valde att inte ha vårdnad och nu får han skylla sig själv.

När mina barn föddes så föreslog mamman att vi skulle låta henne ha enskild vårdnad tills dagarna var slut. ÖVER MIN DÖDA KROPP. Det mina barn och jag ska också vara delaktig. Så jag VET att man som pappa kan göra ett helt annat val än Ts gjort. Och jag tycker han får skylla sig själv.

Hur vore det om ts kastade av sig offerkoftan och skaffade sig lite stake i stället, då kanske han kunde stå upp för sina barn i stället för att sitta hemma och grina över hur illa behandlad han blivit.
    Ja, fast har man ingen aning om vad det innebär vid en möjlig separation tex så är det ju inte alltid så lätt kanske? Ja, du var smart och tänkte så långt. Men hade mamman till dina barn inte velat ha GV så hade processen varit igång, är inte det lite konstigt? 

Vad jag förstår så var det här länge sen och ts var ung och nu idag så ska det vara världens liv från mammans sida för att han vill ha GV?? Det ska fan inte ens behöva gå så långt att advokater och dyl ska behöva blandas in. Är ts en lämplig förälder så ska det inte finnas några frågetecken om GV. Men, är man pappa så ska det inte vara lätt heller, tydligen. 
  • Anonym (huh?)
    Anonym skrev 2011-11-24 11:32:42 följande:
    Men vem som är hemma med barnen har INGET med vårdnaden att göra. Capish?!
    Var skrev jag det?
  • Anonym (huh?)
    MammaHela skrev 2011-11-24 11:34:33 följande:
    Men tänk på barnen, hur kul är det att inte heta samma sak som mamma, eller som pappa? Varför ska barnen ha ett efternamn som ingen annan har?
    Nu hänger jag inte alls med? 

Hur menar du med att ha ett efternamn som ingen annan har? Om mamman lägger till pappans efternamn också så har ju barnen hennes nya efternamn, och pappans efternamn. Mer rättvist kan det väl inte bli? 
  • Anonym (huh?)
    Anonym skrev 2011-11-24 11:42:17 följande:
    Men det är ju ingen skillnad om en mamma vill ha GV och pappan har Enskild. Hon får också gå till domstol. Lagen är helt könsneutral i det avseendet.

Jag tror inte ett dugg på att ts inte visste att man inte har några rättigheter att bestämma över barnets vardagliga vård om man inte har vårdnad. Det vet till och med min 16 åriga bunusson.
    Ja, det är klart att det går till så. Men om en mamma från start vill ha EV, så får hon det om inte pappan vägrar, men då blir det en process. Jag tror inte att pappan blir tillfrågad om det är han som ska ha EV direkt. Vill hon inte ha GV så är ju processen igång, mot just pappan. Det borde vara en självklarhet att GV gäller från start, vare sig man är gifta eller inte. Sen finns det ju såklart undantag.
    Att mamman automatiskt har ensam vårdnad från start är ju helt sjukt. 
  • Anonym (huh?)
    MammaHela skrev 2011-11-24 11:56:08 följande:
    men om barnen bor med mamman och hennes nya man, och inte träffar pappan. Mamman har tagit sin nya mans namn. Så det är väl inte mer än rimligt att barnen fortsätter att ha samma namn som sin mamma?
    Ja så kan man ju se det. Dock förstår  jag inte varför man väljer att byta till sin nya mans namn, på barnen, utan att ens höra med pappan. Varför inte då ha bådas efternamn? 

I ts står det varför han inte har träffat barnen.

Jag skulle inte vilja att mitt barn skulle byta till någon annans efternamn, som inte har med barnen att göra på det sättet.

• Anonym (huh?)
    Anonym skrev 2011-11-24 11:57:58 följande:
    Jag tycker inte det är ett dugg sjukt faktiskt. I många fall vet man inte ens vem som ÄR pappan. Vem ska då ha vårdnaden menar du?

Men du har rätt i att mamman inte får EV om pappan motsätter sig detta. Ts har inte motsatt sig detta och har alltså ansvaret för att det blev så. Han var där på socialtjänsten och skrev på faderskapet och fick informationen om vårdnaden. Jag tycker ingen kan säga att de blivit grundlurade för att det sedan inte blev som man tänkt sig.
    Ja, därför skrev jag att det finns undantag. Jag tycker att GV ska gälla även fast man inte är gifta. Alltså om man "bara" är ihop eller sambo.

Jo, fast det verkar ju inte som att han har fått den information som var nödvändig. Jag förstår ts, för jag skulle inte tänkt när jag satt där och skrev på papprena att det skulle ta slut mellan oss och helvetet skulle vara ett faktum.

Aja, vi är väldigt OT så vi får helt enkelt komma överens om att vi är oense Tungan ute 
  • Anonym (huh?)
    Anonym skrev 2011-11-24 12:07:17 följande:
    Men det efternamnet är ju mammans nu också. Och barnen har aldrig hetat som pappan, så jag ser inte hur de har mindre tillhörighet med honom nu än tidigare.

Det är sant men jag skulle inte gilla det iaf. De har ju ändå ett efternamn från någon som inte har någon som helst biologisk koppling till barnen. Och det skulle inte jag heller gilla. 
Svar på tråden Hon bytade efternamn på MINA barn!