Anonym skrev 2011-11-24 19:30:42 följande:
Det är din åsikt. Jag håller inte med. Vad menar du att de inte har någon koppling till namnet? Deras mamma heter ju det! Och varför tror du att deras relation ska ta slut, kommer du tänka samma sak den dag du gifter dig/gifte dig också?
Du börjar prata om familjerätten och advokater. Ts ex har inte gjort något fel, hon har gjort det som är hennes rätt som vårdnadhavare. Sen kan man tycka vad man vill om den lagen, men ts har inget att komma med. Han borde ha ansökt om GV, då hade detta inte hänt.
Jag kan förstå att han är ledsen, men det betyder inte att hans ex gjort fel. Båda agerar utifrån vad de anser är barnens bästa och jag utgår ifrån att mamman inte skulle byta namn på barnen om hon trodde att det var dåligt för dem.
Se mitt andra svar. TS har väl redan ett juridiskt ombud och kontakter på familjerätten. En enkel match att fråga då menar jag bara. Så får han veta om hn kan göra något eller ej. Vilket var en fråga i trådstarten.
Nej men skilsmässor händer ju uppenbarligen. Exakt siffra för sannolikheten kan jag inte men om vi säger att nära hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa så är ju risken inte minimal att barnen sitter med ett namn som kommer från en fd styvpappa. Även om man förstås aldrig tänker så när man gifter sig. Sina biologiska föräldrar har man alltid och på vilket sätt kan det vara till nackdel att ha kvar det som namn? Och varför vill man inte ta hänsyn till barnens pappas åsikt i frågan? Om kvinnan ifråga vill bilda en hel familj där alla heter samma så kan jag väl förstå det. Men frågan är om det är för barnens bästa. Det är MIN åsikt. Och du har rätt till din. Jag har inte gjort anspråk på att tala om hur andra ska tycka. Hade jag inte missförstått det där inlägget ovan så hade jag nöjt mig med att ge mina sympatier till TS för jag tycker situationen låter jätteledsam.