• Millicent

Hon bytade efternamn på MINA barn!

Fy fan vad hemskt TS! Jag känner med dig och jag tycker att hon har varit jävligt omogen och ego som har gjort såhär. Vad säger ditt juridiska ombud? Vad säger familjerätten?

• Millicent
    Anonym skrev 2011-11-24 16:39:32 följande:
    Men vad ska de säga? Exet har ju inte gjort något olagligt
    Om det bara är vad som är olagligt som spelar roll så lär man ju inte höja på ögonbrynen för några taskigheter direkt.

Jag tycker mamman verkar omogen. Barnen ska vara i fokus och det ligger knappast i deras intresse att få ett namn de inte har en säker koppling till. Sina föräldrar har man alltid kvar. Mammas nya vet man inte hur långvarig han är. Ska de byta namn igen om de skiljer sig? Hur ofta ska barn behöva byta namn. Namn är en del av identiteten. Att andra byter namn åt en är rätt magstarkt. Vuxna har makten att göra det men då ska de förvalta den också och inte göra något byte för sin egen skull. Exet verkar göra det för att hon vill och för att hon kan.  

Sen vill jag passa på att påpeka att eftersom ingen av oss vet exakt vad som hänt och inte heller kommer att få reda på de exakta omständigheterna så får vi alla tolka och läsa mellan raderna. Jag läser mellan raderna att TS är förtvivlad över vad som hänt och jag har förståelse för om han är det. Jag skulle inte rycka på axlarna åt att mitt ex bytte namn på mina barn om han gjorde det.
  • Millicent
    Anonym skrev 2011-11-24 16:39:32 följande:
    Men vad ska de säga? Exet har ju inte gjort något olagligt
    Fan, sorry jag läste ju helt galet. Jag har ingen aning om vad en jurist säger, det var därför jag frågar. Familjeräten däremot bryr sig ju inte bara om vad som står i lagen utan också om i vilken mån saker är bra för barnen.
  • Millicent
    Anonym skrev 2011-11-24 19:30:42 följande:
    Det är din åsikt. Jag håller inte med. Vad menar du att de inte har någon koppling till namnet? Deras mamma heter ju det! Och varför tror du att deras relation ska ta slut, kommer du tänka samma sak den dag du gifter dig/gifte dig också?

Du börjar prata om familjerätten och advokater. Ts ex har inte gjort något fel, hon har gjort det som är hennes rätt som vårdnadhavare. Sen kan man tycka vad man vill om den lagen, men ts har inget att komma med. Han borde ha ansökt om GV, då hade detta inte hänt.
    Jag kan förstå att han är ledsen, men det betyder inte att hans ex gjort fel. Båda agerar utifrån vad de anser är barnens bästa och jag utgår ifrån att mamman inte skulle byta namn på barnen om hon trodde att det var dåligt för dem.
    Se mitt andra svar. TS har väl redan ett juridiskt ombud och kontakter på familjerätten. En enkel match att fråga då menar jag bara. Så får han veta om hn kan göra något eller ej. Vilket var en fråga i trådstarten.

Nej men skilsmässor händer ju uppenbarligen. Exakt siffra för sannolikheten kan jag inte men om vi säger att nära hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa så är ju risken inte minimal att barnen sitter med ett namn som kommer från en fd styvpappa. Även om man förstås aldrig tänker så när man gifter sig. Sina biologiska föräldrar har man alltid och på vilket sätt kan det vara till nackdel att ha kvar det som namn? Och varför vill man inte ta hänsyn till barnens pappas åsikt i frågan? Om kvinnan ifråga vill bilda en hel familj där alla heter samma så kan jag väl förstå det. Men frågan är om det är för barnens bästa. Det är MIN åsikt. Och du har rätt till din. Jag har inte gjort anspråk på att tala om hur andra ska tycka. Hade jag inte missförstått det där inlägget ovan så hade jag nöjt mig med att ge mina sympatier till TS för jag tycker situationen låter jätteledsam.
  • Millicent
    Anonym skrev 2011-11-24 19:42:50 följande:
    Men även om de skiljer sig så heter ju faktiskt mamman det nya namnet. Det behöver hon ju inte ge tillbaka. Sen om namnet kommer från en person som levde för 300 år sedan eller mammas nya man, spelar väl mindre roll, kan jag tycka. I det här fallet har folk problem med att det just hennes mans namn. Men om hon tagit ett helt nytt namn åt sig och barnen hade det varit ok? Då hade inte barnens identitet försvunnit etc?
    Jag tycker inte att det är ok att byta namn åt sina barn om man inte har väldigt goda skäl. Att båda föräldrarna är överens och det finns någon anknytning till namnet för barnen känns som bra förutsättningar. Nu vet jag ju inte exakt vad som hänt här men om mamman byter bort sitt namn nu för evigt verkligen så hade hon gott kunnat ge barnen pappans namn som mellannamn och sitt nya som efternamn eller till och med tvärtom. Just jag tycker att man ska ta det säkra före det osäkra. Synd om barn om de ska byta namn fram och tillbaka under sin uppväxt.

Folk lägger väl olika mycket känslor i sina namn men som varandes frånskild så vet jag hur en underbar relation som man tror på för livet ändå inte håller. Med den erfarenheten kommer jag inte att ta någon annas namn igen. Än mindre ge mina barn en annan mans namn hur kär han än är mig.
Svar på tråden Hon bytade efternamn på MINA barn!