• mimmi87

När är det okej att börja julpynta?

Blir lika förvånad varje år när grannarna i kvarteret sätter upp sina advensstakar och stjärnor ett par veckor innan 1:a advent, alltså vanligtvis i mitten av november. I år när 1:a advent är redan i slutet av november har de varit extremt snabba med att få upp pyntet, själv är jag benhård med att inget pynt kommer upp en enda dag innan 1:a december om nu inte 1:a advent råkar hamna i november, då kan jag göra ett undantag :) Hur brukar ni göra? Utgå från att 1:a advent är ett par dagar in i december.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-24 20:38
    Okej har nu fått lära mig att det är skillnad på adventspynt och julpynt :) vad jag syftar på är adventspynt

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När är det okej att börja julpynta?
  • lövet2

Adventsgrejorna till första advent och julpyntet kvällen före julafton. Allt annat är fusk ...

• marinassk

Gör precis som de du beskrivit... Älskar det och njuter av det. Sen vem det nu är "okej" för kvittar helt och hållet :)

• sär skriven

Normalt sätter jag upp sådant 1 advent, men idag fick karln ett ryck och åkte iväg och köpte stjärnor och en skorstensfri öppen spis som han startat. Blir nog att vi pyntar lite ikväll om vi orkar.

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Cloudberry

Nu i slutet av November.

• Ann Nelly

Första advent åker det mesta upp (förutom granen), älskar denna period på året.
    Ifall någon pyntar "för tidigt" i området så bryr jag mig inte ett dugg, stör mig inte alls.
    Men hittills har jag inte sett något där vi bor. Dock så såg jag första uteslingan häromdagen när jag körde hem i mörkret och blev instinktivt glad direkt. Så härligt med ljus i mörkret!

Tycker det är helt upp till var och en när och hur man pyntar.

Dock ska tilläggas att enda gången jag stört mig litegrann var när ett hus jag åker förbi varje dag hade sin lysande tomte på (hade inte brytt mig om det var en slinga) ända fram i mars. Antar att de helt enkelt glömt koppla ur den, sitter uppe året runt på garagets baksida.
    Tror dock att jag störde mig på det mest för deras skull, borde ringt på och sagt till kanske...

• La Lola

Runt lucia.

Jag är dock uppvuxen med att allt togs fram dan innan julafton.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • LillaVild

Haha, tom polishuset har smällt upp hundratals ljusstakar redan, så jag anser det vara helt sanktionerat nu :P

• Blå Flygare

Ett par dager innan första advent (som väl alltid inträffar i slutet av november?) brukar vi ta fram det. Vid första advent måste stakarna vara uppe, på lördagen är det ok att tända den 4-ljusade staken. Julgardinerna kommer fram samtidigt. Tomtarna och granen ca en vecka innan jul. 

Svar på tråden När är det okej att börja julpynta?