• Sveasson

Hur mycket hjälper ni till med läxan? (Ettan)

Sonen går i ettan och jag kan tycka att hans läxor är väl tuffa.
    Idag hade han både läsläxa och matteläxa och jag funderar på hur mycket man som förälder förväntas hjälpa till.
    Läsläxan går ut på att han först ska läsa tre meningar där det står vad han ska rita och i vilken färg, det är inga problem såklart. Men när det står tex "Rita en rosa svan" hur är det tänkt då? Sonen kan inte rita en svan, han vet inte hur en svan ser ut. Ska jag då visa honom en bild på datorn hur en svan ser ut, ska jag själv rita en svan som han får rita av eller ska han bara rita dit ett kludd som sen ska föreställa en svan?

Matteläxan består först av ett antal räknetal, helt okej, men sen kommer det kluriga.

Det är ett tal han först ska lösa och sen "rita och skriva en mattesaga till uppgiften" 
    Jaha? Sonen kan inte skriva, det har de inte lärt sig ännu och hur ritar man en mattesaga?
    Ska jag ge honom förslag på hur han kan göra eller ska han helt hoppa över den uppgiften då? 

• Svar på tråden Hur mycket hjälper ni till med läxan? (Ettan)
  • Jojjanna

Det låter verkligen lite väl svårt för att vara första klass... Jag skulle nog ha visat en bild på en svan och så fick han rita efter bästa förmåga.

Mattesagan får du helt enkelt skippa och sen ta upp det med läraren...   

* BF 4 mars 2012 *
  • caroline88

Jag tycker att du skall uppmuntra honom till att måla hur han tror att en svan ser ut!

• Noran

Jag skulle nog visa en bild på en svan om han vill ha hjälp med att rita.

Mattesaga skulle jag nog ge honom förslag på vad det kan vara. Förhoppningsvis sätta ingång fantasin.

• mamma till 2 frön

Som lärare tycker jag det var bra läxor. Låt sonen rita en svan på sitt sätt, vet han inte att det är en fågel kan du ju enkelt förklara att den är stor med lång hals . Att rita en mattesaga går helt enkelt ut på att ni kommer på ex sonen har 3 godisbitar och får 2 till, hur många har han? Handlar ju inte om att skriva uppsats. Förslagsvis skulle jag uppmuntra mitt barn att rita de där godisbitarna i två grupper en med 3 och en med 2 och så en bild på sig själv/streckgubbe. Vet inte hur mycket de använt olika tecken för våra räknesätt men jag skulle uppmana att sätta ett + tecken mellan grupperna = efter och summera efter. Vet inte om det blev tydligt. Att hjälpa sina barn med läxor handlar om att visa att skolan är viktig och att man är intresserad och delaktig i barnet skolgång. Jag är i grunden inte för läxor men vissa saker behöver vi nöta in och mängdträna så som olika tabeller och läsning. Lycka till och försök att se läxläsningen som en chans till samvaro med ditt barn inte bara "extrajobb"
    Ps Jag hoppas ni fått läxan i god tid och inte bara över en dag, då skulle jag protestera högt! 

• Snösparv

Är också lärare och tycker inte alls det var konstiga läxor. Man kan ju inte bara få jätteenkla uppgifter. Om han inte vet hur en svan ser ut är det ett ypperligt tillfälle för dig att visa det.

Mattesaga måste han i så fall veta vad det är, för jag håller med om att det är svårt att gissa. Om han inte kan skriva räcker det ju med att han ritar. Fråga läraren om de gått igenom vad en mattesaga är.

• Sveasson
    mamma till 2 frön skrev 2011-11-25 10:04:52 följande:
    Som lärare tycker jag det var bra läxor. Låt sonen rita en svan på sitt sätt, vet han inte att det är en fågel kan du ju enkelt förklara att den är stor med lång hals . Att rita en mattesaga går helt enkelt ut på att ni kommer på ex sonen har 3 godisbitar och får 2 till, hur många har han? Handlar ju inte om att skriva uppsats. Förslagsvis skulle jag uppmuntra mitt barn att rita de där godisbitarna i två grupper en med 3 och en med 2 och så en bild på sig själv/streckgubbe. Vet inte hur mycket de använt olika tecken för våra räknesätt men jag skulle uppmana att sätta ett + tecken mellan grupperna = efter och summera efter. Vet inte om det blev tydligt. Att hjälpa sina barn med läxor handlar om att visa att skolan är viktig och att man är intresserad och delaktig i barnet skolgång. Jag är i grunden inte för läxor men vissa saker behöver vi nöta in och mängdträna så som olika tabeller och läsning. Lycka till och försök att se läxläsningen som en chans till samvaro med ditt barn inte bara "extrajobb"
    Ps Jag hoppas ni fått läxan i god tid och inte bara över en dag, då skulle jag protestera högt! 
    Självklart ser jag inte läxan som extrajobb. I vanliga fall är det en mysig stund men jag tycker samtidigt att läxorna ska vara anpassade till barnets ålder och till vad de faktiskt tränat på. De har inte tränat på att skriva och sonen har ingen aning om vad en mattesaga är, och jo, det var bara över en dag.
  • mamma till 2 frön

Sveasson: Jag skulle prata med läraren om jag var i din situation. Att ge läxor över en dag är inte ok, ni kanske ska göra något annat just den kvällen eller de barn som har lite längre betänketid behöver någon extra dag. Jag skulle inte heller skicka hem en läxa som inte barnen visste hur man ska göra, läxa får ju inte vara nyinlärning . Ta ett snack med läraren går säkert att fixa, h*n kanske bara inte tänkte sig för .
    Ps Läste om din ts och insåg att jag läste in mer än där stod, ber om ursäkt för det.

• Noran
    Sveasson skrev 2011-11-25 11:18:25 följande:
    Självklart ser jag inte läxan som extrajobb. I vanliga fall är det en mysig stund men jag tycker samtidigt att läxorna ska vara anpassade till barnets ålder och till vad de faktiskt tränat på. De har inte tränat på att skriva och sonen har ingen aning om vad en mattesaga är, och jo, det var bara över en dag.
    Går dom i ettan och har inte tränat på att skriva? Min son går i F-klass, och dom tränar för fullt. Om jag förstått rätt skriver alla barnen lite nu.
  • trolltjejen

Jag tycker inte det är så viktigt om den där svanen ser ut som en svan. Jag skulle låta min dotter (hon går också i ettan) rita som hon trodde.
     Hon brukar också ha läsläxa och skrivläxa. Skrivläxan innebär ofta att de ska rita något till. Jag sitter brevid och hjälper lite, men vill inte styra för mycket. Speciellt när det gäller att rita, så får det vara hennes fantasi som styr.

Jag tror det viktiga är att man får in en rutin i att göra läxan, inte så viktigt att det blir perfekt.

Vad gäller mattesagor, så visste jag inte heller vad det var förrän min dotter berättade. Det är som "mamma till två frön" beskrev. Som någon skrev, prata med läraren. Det är inte alltid så lätt att veta hur de lär ut saker nuförtiden. När man själv gick i skolan var det annorlunda. 

Men att göra läxan med sitt barn är en trevlig stund att göra något tillsammans tycker jag.          

• Navi

Du kan väl inte på allvar med att ett barn som går i första klass inte vet hur en svan ser ut? 

Svar på tråden Hur mycket hjälper ni till med läxan? (Ettan)