• bepoe

Ni över 35 - väljer ni fvp eller kub?

Jag är över trettifem och gravid med andra barnet. 

Jag funderar på det här med fosterdiagnostik - kub ger ju inte något facit, egentligen. FVP ger ju ett säkert resultat, men man får vänta på det, och det finns ju risker med det.

Gör ni KUB och går vidare med FVP om dåliga siffror? Gör ni både och oavsett? Endast FVP utan KUB? 

• Svar på tråden Ni över 35 - väljer ni fvp eller kub?
  • nirakanna2

Jag avstod från bägge, för att kub ger osäkra siffror och fvp ger ökad missfallrisk plus att jag inte vet vad jag skulle ha gjort med infon om den visade på något fel. Däremot gjorde jag tacksamt rul då det t.ex. kan upptäckas åtgärdbara hjärtfel.

• bepoe

Jag skulle gå vidare med abort om det fanns avvikelser.

Eftersom jag vill veta helt säkert måste det nästan bli FVP, om jag inte får väääldigt bra siffror på KUB, men jag tror att jag ändå skulle vilja göra FVP, för säkerhets skull. 

• Juli1

Jag har åxå massa funderingar kring detta. Skall göra Kub och får jag ett superbra värde nöjer jag mig nog med det. Men har funderat på moderkaksprov som man kan göra tidigare. Är i v 11 nu o ska på inskrivning på måndag. Men frågan är då vilket värde på kub man nöjer sig med? Vore skönt och få ett svar och inte en uppskattad siffra men moderkaksprov/ FVP skrämmer mig samtidigt(inte så rädd för missfallsrisk då den tydligen är väldigt liten numer) Sprutor i magen... hua

• bepoe
    Juli1 skrev 2011-11-25 08:15:48 följande:
    Jag har åxå massa funderingar kring detta. Skall göra Kub och får jag ett superbra värde nöjer jag mig nog med det. Men har funderat på moderkaksprov som man kan göra tidigare. Är i v 11 nu o ska på inskrivning på måndag. Men frågan är då vilket värde på kub man nöjer sig med? Vore skönt och få ett svar och inte en uppskattad siffra men moderkaksprov/ FVP skrämmer mig samtidigt(inte så rädd för missfallsrisk då den tydligen är väldigt liten numer) Sprutor i magen... hua
    Håller med, det vore skönt med ett riktigt besked i st f en sannolikhetssiffra. Jag kan inte riktigt tänka vilka siffror jag skulle vara nöjd med, det är riktigt svårt... Jag är inte rädd för nålarna, i alla fall inte fvp. Mkp om det görs geom slidan låter ju  lite ...obehagligt. 

Lite rädd för missfallsrisken är jag, har du färska siffror på hur vanligt det är?  
  • Juli1

Mkp görs genom buken, tack o lov Men känns obehagligt läskigt ändå. Har inga färska siffror men när man googlar runt verkar inte missfallsrisken vara större för de som gör provet som inte gör det.... dvs kanske ingen risk alls pga testet. Det var annorlunda förr i tiden .... Vad häller bra siffror;Jag fick 1:12000 på kub på min förra grav så helst runt där. Vilken v är du nu? Jag tycker Mkp känns bättre om man kan göra det så tidigt, innan man börjar känna fosterrörelser tex. Varför vänta? Jag hoppas jag kan reda ut lite när jag ska till Bm på mån.

• bepoe

Ibland gör moderkaksprov genom slidan, om det är lättaste vägen att komma åt. http://www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_aer_gravid/fosterdiagnostik/moderkaksprov/ 
    Vet inte hur vanligt det är att gå den vägen, men jag skulle helst låta bli!

Jag har precis gått in i vecka 6, så jag är tidigt ute med mina funderingar... Ska ringa MVC på måndag i alla fall. När jag tog ut spiralen fick jag höra att det var bra att ringa så fort som möjligt så de kan planera in KUB etc. 

Tidig diagnostik känns mycket bättre, absolut! 

• Kusinen från landet

TS: jag är i precis samma sits som du, med ålder och graviditet, och jag har precis samma funderingar. Jag var 32 när jag var gravid förra gången och då gjordes inga NUPP eller KUB här i landstinget.

Nu tycker jag det är jättesvårt att ta ställning. Min plan är att göra de tidiga ultraljuden, men om det ser normalt ut där vet jag ändå inte om jag vill ha säkra besked och gå vidare med fvp.

Bara åldern gjorde att risken var 1:300 sa min BM.

• Juli1

Ska till läkare o diskutera mkp nu på fredag. Har Kub inbokat nästa fre. Känner mig fortfarande villrådig....

• bepoe

Hoppas det klarnar efter diskussionen med läkaren. Jag har bokat in tid för inskrivning och fått en läkartid också, strax före jul.

Mycket funderingar...

• aaaaa

Här gör de inte FVP om inte KUB visar dåliga värden.

Svar på tråden Ni över 35 - väljer ni fvp eller kub?