Inlägg från: Lindybelindy |Visa alla inlägg
  • Lindybelindy

Varför skaffade ni barn tidigt?

Nyfiken gul skrev 2011-11-24 18:38:58 följande:
    oavsett ålder har man INGEN som helst susning om vad man ger sig in på när man väljer att skaffa barn. Punkt.

Livserfarenhet osv är nog bra att ha i ryggen men alla utgår  från samma utgångspunkt när man får sitt första barn - för alla oavsett ålder är detta en helt okänd värld och där spelar inte högskolepoäng eller arbetslivserfarenhet någon roll. Alla är vi lika handfallna inför blöjbyten och vaknätter.  Kanske är man som 27-åring mer mentalt förberedd måhända - men det säger inget om att man är bättre rustad att vara förälder.

Jag fick barn som 21-åring och jag kan ärligt säga att livet tar inte slut bara för att man får barn tidigt, man kan göra allt man vill ändå - man får kanske bara finna sig i att vissa saker får planeras och göras annorlunda.  Då lär man sig att prioritera annorlunda helt enkelt.

Jag är idag 34 år och har alltid gjort precis vad jag velat i mitt liv fast jag har barn, jag har rest, pluggat, haft massa olika jobb, upplevt saker osv och jag har inget problem med att mina barn också är med på den resan - varför skulle dom inte vara det?  Varför ska en sån livsresa endast vara förunnat en vuxen singel utan barn?
  • Lindybelindy
    gammelsmurf2 skrev 2011-11-24 19:04:22 följande:
    Det känns ju överlag som att många anser att när man har supit och knullat runt i tonåren, varit ett par gånger på charter eller whatever, så har man upplevt det som finns att uppleva. Vad som kvarstår är barn. Jag fattar inte det. Jag tyckte det kändes som att livet började när jag blev myndig (typ) och att det för varje år bara öppnar sig mer och mer möjligheter. Hade jag skaffat barn när jag varit 18-19 hade jag missat så sjukt mycket som jag nu upplevt beträffande folk jag träffat, platser jag sett osv. Jag kan fortfarande uppleva allt vad familjeliv innebär sen, men jag slipper gå runt och ångra att jag aldrig gav mig en chans att vara ung, fri och obegränsad. 
    Men alla är väl olika I guess

vem säger att alla lever för det du anser är det intressanta i livet? Jag har aldrig tyckt att det är så intressant att göra det du säger. Jag har varit med om en hel del trots att jag bara är 22 år.. och nu ska jag få mitt första barn hon var inte planerad med lyckligare kan jag inte vara. Och jag är säker på att jag kommer kunna uppleva allt detta du säger även fast jag har ett barn. Livet är inte förstört bara för det och man behöver inte leva gamling liv bara för att man ska bli föräldrar. Jag anser och har gjort sedan jag var ganska liten att livet handlar om att vara lycklig, hitta min stora kärlek och att få barn. Inte att resa och bla bla det du tycker är det viktiga. Och en fråga hur vet du att du kommer få barn sen när du vill ha det? förstår inte hur folk kan vara så säkra på det. Att dom har hela livet planerat. Barn är inget man får på beställning. Och vem säger att man är bättre som föräldrar bara för att man gjort saker i livet och är äldre? Det finns nog även äldre människor som inte upplevt något också. Ursäkta  mig men för mig är ditt resonemang oförståligt men det är bara mitt tycke.
Svar på tråden Varför skaffade ni barn tidigt?