Inlägg från: Tant Green |Visa alla inlägg
  • Tant Green

Flick- & pojkkläder - storleken gör skillnad!

straw2008 skrev 2011-11-25 10:25:00 följande:
    Vad spelar det för roll, köp det som är fint o sitter bra istället för att gå på tjej/killavdelning ?
    Det funkar bara i fysiska butiker. Handlar man i webbutiker behöver man veta hur stor en viss storlek faktiskt är. Alla märken har ju inte jättestor skillnad mellan flick- och pojkkläder så man kan ju inte generellt säga heller att "mitt barn har storlek 110-116 på pojkavdelningen och 122-128 på flickavdelningen".

Det värsta exemplet på storleksskillnader har jag annars sett på tröjorna hos Zara. Där är en pojktröja i storlek 110 kortare än en flicktröja i storlek 128. 
    Lena666 skrev 2011-11-25 09:56:13 följande:
    Jag köper jeans/byxor till min dotter på pojkavdelningen då hon gärna vill leka och stoja i sköna kläder som inte sitter tajt över rumpan.
    Fast jeans från flickavdelningen brukar vara stretchigare, så åtminstone min dotter tycker att de är mycket skönare än stela pojkjeans, även om de är tajtare. Nackdelen är att flickjeansen är lägre i midjan  Jag har ännu inte hittat några som både är mjuka, stretchiga och tillräckligt höga i midjan för att det ska gå att böja sig framåt utan att visa rumpan. Tar gärna emot tips!
  • Tant Green
    Tant Green skrev 2011-11-25 11:04:17 följande:
    Det värsta exemplet på storleksskillnader har jag annars sett på tröjorna hos Zara. Där är en pojktröja i storlek 110 kortare än en flicktröja i storlek 128. 
    Menar självklart att 110:an är LÄNGRE än 128:an
  • Tant Green
    TvåTrollungar skrev 2011-11-25 13:58:28 följande:
    Det finns ju en anledning att vi hos oss inte handlar kläder från dessa kedjor. Gå på tex pop så finns inte problemet.

rätt idiotiskt egentligen.
    Fast där har jag å andra sidan sett identiska byxor (fast den ena var grön och den andra blå) som skiljde flera centimeter både på längd och bredd fast det var samma storlek, så jag tycker ändå att du ska vara uppmärksam, även om det felet inte beror på någon könsindelning utan förmodligen slarv.
  • Tant Green
    Superbia skrev 2011-11-25 18:33:03 följande:
     Vad ska en 5-årig flicka ha enligt Cubus tillverkare i så fall? Obestämd
    En 6-årig flicka på 123 cm ska i alla fall ha storlek 134 i tröjor, vilket ska motsvara 8 år. Det upptäckte vi på Cubus häromdagen. Men det är ju för att vi envisas med att köpa lite långa tröjor för att kompensera för att mjuka stretchiga tjej-jeans är så låga i midjan. Om man tycker det är bra att ungen går och visar naveln mitt i vintern så funkar säkert storleksangivelserna utmärkt.
  • Tant Green
    tessilus skrev 2011-11-25 21:55:39 följande:
    så är det ju på vuxenavdelningen åxå...pojkar brukar vara lite grövre än tjejer. (sen behöver det ju inte vara så men generellt)
    Enligt klädbutikernas storleksguider förväntas flickor och pojkar vara lika stora upp till 10-årsåldern ungefär:
    http://www.hm.com/se/sizeguide?show=sizeguide_kids
    http://www.lindex.com/se/kundservice/storleksguide/barn/
    http://kappahl.se/info/estore/infosidor/kundservice/storleksinformation/kids/ 
  • Tant Green
    Mollan skrev 2011-11-25 22:49:37 följande:
    Jag, som har en pojke och två flickor, tycker att tjejkläderna är mycket skönare och bättre att leka i för barnen. Ett par mjuka velourbyxor med smal passform är 100 ggr bättre att röra sig i än ett par vida jeans. Sen har jag läst argumentet förut att tjejkläderns skulle vara rörelsestörande men jag tror att debattörerna helt enkelt bestämt sig i förväg att så ska vara fallet. Det är ju stretch i allt nu för tidrn. Vad har man som vuxen på sig när man tränar? Tights!
    Jag håller med, det är absolut inget fel på tajta stretchiga plagg. Det finns ju en anledning att inte dansare och gymnaster har stela jeans och skjorta... Det tråkiga med flickkläder tycker jag framför allt är att de är kortare, jeansen är låga i midjan och tröjorna slutar där jeansen börjar, så om man inte vill visa magen och halva rumpan måste man vara väldigt stillsam Och köper man större storlekar blir de ju i stället för långa i ärmarna och benen, och byxorna blir för stora i midjan. Ytterligare en nackdel med att behöva gå upp i storlek är att man måste gå till "tonårsavdelningen" för att hitta kläder till sin 5-6-åring, och de kläderna kan se rätt lustiga ut på ett barn i den åldern.
Svar på tråden Flick- & pojkkläder - storleken gör skillnad!