Inlägg från: Gurkan |Visa alla inlägg
  • Gurkan

Flick- & pojkkläder - storleken gör skillnad!

inget nytt men så förbaskat tråkigt att flickor redan från start ska uppfattas som små och petita trots att det inte är någon skillnad.
    Köpte två farfarströjor till liten här hemma på Lindex. Den ena var brun och fanns på pojkavdelningen den köpte jag i storlek 86. Den andra var mörkt lila och fanns på flickavdelningen, den fick jag köpa i storlek 98 och ändå är den snävare än den bruna och båda tröjorna bärs av en liten kille på 84 cm. 

• Gurkan
    straw2008 skrev 2011-11-25 10:25:00 följande:
    Vad spelar det för roll, köp det som är fint o sitter bra istället för att gå på tjej/killavdelning ?
    men varför ska flickkläder vara mindre i samma storlek bara för de är flickkläder?

• Gurkan
    trettioplus skrev 2011-11-25 12:32:55 följande:
    Det förvånar mig att fler inte är upprörda över detta här inne. Små bagateller verkar engagera mera.
    Jag blir upprörd av det liksom att jag blir upprörd av att alla kläder i vad jag tycker är en rimlig kostnad för barnkläder (läs Lindex, Hm osv) har så förbannat tydlig uppdelning mellan könen. Flickor får ha färgglada kläder men bara om det är rysch och pysch och volanger. På pojksidan är det murriga färger eller tryck med motorcyklar, bilar och diverse annat stereotypt. Och jag tycker inte att det är rimligt att betala över 150 kronor för en långärmad t-shirt till ett barn som växer och som leker och får fläckar.

Brukar få höra att jag är löjlig som bryr mig om kläder och färger på kläder när det finns många stora frågor att jobba med. jag menar på att vi måste börja från båda hållen samtidigt. Vad ger det för effekt om vi slåss och förändrar de stora sakerna och sedan går hem och matar barnen med samma stereotypa könsmönster som vi själva blev matade med som små? Men om vi börjar luckra upp redan tidigt i åldrarna samtidigt som vi arbetar med de stora frågorna då tror jag vi är på rätt väg! 
  • Gurkan
    TvåTrollungar skrev 2011-11-25 13:58:28 följande:
    Det finns ju en anledning att vi hos oss inte handlar kläder från dessa kedjor. Gå på tex pop så finns inte problemet.

rätt idiotiskt egentligen.
    visst kan man handla på Pop men en vanlig randig långärmad tröja för 249 kronor eller leggings för 199 kronor eller byxor för 249 kronor tycker jag inte är prisvärt alls. 
    En vanlig t-shirt kostar 149 kronor. Min son gjorde av med fem t-shirts i somras på två veckor för han plockade maskrosor och vad jag än använde så gick inte fläckarna bort. Då var jag glad att jag bara gett mellan 25 och 50 kronor per t-shirt eftersom jag faktiskt vill att han ska kunna få plocka maskrosor och lukta på utan att jag ska behöva tänka på hur mycket pengar kläderna kostar.
    För det gör jag i alla fall, Pops priser är nog motsvarande vad jag köper till mig själv. Eller egentligen itne. Mina leggings köper jag för 99 kronor paret. Jag växer inte längre och mina kläder håller och räcker längre än sonens och därför lägger jag lite mer på dem.

visst kan man köpa pop på tradera men jag tycker inte att priserna är så billiga där heller. Och visst kan man leta upp det begagnat på barnloppisar och dylikt och jag gör mina fynd där med men ibland finns inte det man letar efter. 
  • Gurkan
    Odd Pixie skrev 2011-11-25 15:24:24 följande:

Amääh..  vadåå? Det vet väll aaaalla att en tjej som är 92 cm är mycket mindre än en kille som är 92 cm. Det hör ni väl själva. 

Nä, skämt åsido så är det är förjävligt! Ååå vad jag önskar att storlekarna kunde vara vad de utgav sig att vara, och att barnkläder kunde finnas på en enda stor BARNavdelning istället för "flick" och "pojk". Och nej, det skulle inte bli svårt att hitta alls. Man lägger tröjorna på ett ställe (färgindelat med gula tröjor på ett ställe, röda på ett osv.), byxorna på ett annat, klänningarna på ett tredje osv. 

Det tycker jag låter bra om man nu bara tar bort rysch och pysch och volanger från orange, röda och rosa kläder och motorcyklar och bilar och annat bjäfs från bruna, blå och svarta kläder. Tänk vad snyggt det skulle bli då!
  • Gurkan
    trettioplus skrev 2011-11-25 16:04:20 följande:
    Mer än när jag var liten, skulle jag säga. Åtminstone vad det gäller kläder.
    Det har alltid varit en viss hets på kläder men det kryper bara längre och längre ner i åldrarna. När jag var liten, vilket inte är så länge sen då jag är född 1981, så var hemsydda mjukisbrallor inget underligt att ha i skolan. De flesta gick runt i mjukbyxor, ärvda tröjor och träskor. Fina kläder hade man på kalas och vid skolavslutningar.

• Gurkan
    Superbia skrev 2011-11-25 18:33:03 följande:
    Jag köpte tröjor på Cubus flickavdelning till mina killar. De är två år och jag fick köpa stl 110 där det stod att det var från 5 år. Vad ska en 5-årig flicka ha enligt Cubus tillverkare i så fall? Obestämd
    Ingen aning och det är det som retar mig!
    Storlekarna på barn är i centilong, dvs längden! Varför ska flickor tryckas in i mallen att vara små och petita redan från början? Vad ger vi barnen för syn på sig själva om de måste gå upp i storlek bara för att de är flickor? 
  • Gurkan
    Genuin skrev 2011-11-25 20:09:10 följande:
    Tror iofs inte att Lindex är värre än de andra två.... de har ju jämfört 'regular' istället för 'slim'  så det hade nog blivit lika illa för HM och Kappahl om de mätt 'regular' där med...
    nej det är inte bara Lindex, det är alla kedjor som säljer barnkläder i den prisklassen. De påstår att det är vi som köper som vill ha det så men så enkelt är inte valet. Möjligheten att bojkotta är liksom inte så stor eftersom det inte finns barnkläder i samma prisklass som är mer könsneutrala. Däremot har nog ingen av oss bett om att flickor redan från början ska tryckas in i en mall att de ska vara mindre trots samma längd.
    Tycker det är tråkligt, viv et att man pratar olika till bebisar beroende på om de bär rosa eller blått.,. Inte ens jag som arbetar som förskollärare, engagerad i genus och faktiskt har en del kunskap kommer undan så hårt sitter det rotat.  
  • Gurkan
    HoneyCandySugar skrev 2011-11-26 02:40:59 följande:
    Fast, naej...

Killar ÄR oftast större än flickor. De väger oftast mer och de är oftast grövre och längre än flickor. Tills det att flickorna hamnar i puberteten, då vänder det tills pojkarna hamnar där likaså... då vänder det igen och stannar där.
    Innan puberteten är det marginell skillnad på pojkar och flickor men det kvittar egentligen. Barnkläder mäts i centilong som bygger på längden och en stl 86 ska kunna bäras av barn som är runt 86 cm långa. Men lindex, hm och liknande kedjor verkar tycka att flickor som är 86 långa ska ha storlek 98 och uppåt enbart för att de är flickor medan pojkar då fortfarande kan ha storlek 86. Det är det många av oss reagerar på. 
  • Gurkan
    Taitas skrev 2011-11-26 12:18:09 följande:
    Uhm.. Va?
    Den meningen missade jag att HoneyCandySugar skrev men jag inställer i ditt va? Taitas.

Svar på tråden Flick- & pojkkläder - storleken gör skillnad!