• Michellle

Födde hemma (ofrivilligt)

Hej. Min förlossning gick extremt fort för att vara första gången, bara 2,5 timma tog den efter den första värken.
    Värkarna var direkt regelbundna med 3 min mellan, så vi ringde till förlossningsavdelningen efter en timma, hon jag prata med sa att jag absolut inte skulle komma in redan och att jag skulle lägga mig i ett varmt bad istället... tyvärr så lyssnade jag på henne...15 min i badet, sen gick vattnet. MIn panik ökade och vi ringde igen och sa att nu kommer vi! Men då började min krystvärkar...Jag  var livrädd att det skulle bli nåt fel, och inga läkare i närheten... Kan inte komma över hur allt gick till, det var så långt ifrån var jag hade trott och hoppas...

Någon annan som vart med om att föda hemma mot sin vilja ??

• Svar på tråden Födde hemma (ofrivilligt)
  • Anonym

låter jätte jobbigt att du missade tryggheten av läkare..

men jag är avundsjuk på dig! wow du klara föda hemma! 

jag ville det men skulle aldrig klara det.... då jag inte öppnar mig som jag ska.. och jag måste få dropp.. jag hade krystvärkar med första i 4 timmar, sen klipp och sugklocka för att hon skulle komma ut. andra barnet hade jag krystvärkar i 5 timmar och sen klipp och sen kom hon ut. efter andra förlossningen så kunde jag knappt gå,sitta ligga på 8 månader. jag vart sydd fel och fick extremt ont av det och fick åka tillbaka och klippa upp stygnen...

du klarade allt själv! inga hjälpmedel, i ditt lugna hem, förstår det säkert vart panikartat. men på sjukhus gör dom inte alltid allting bättre... 

• Anonym (hej)

Låter som min första förlossning, fast jag födde på sjukhus för jag for in vare sig dom ville eller inte på 3e värken, och tur var väl det då jag födde ett sjukt barn!

Men det låter väl jättebra om allt gick bra, och barnet mår bra :) Tror absolut att det är bra att föda hemma (så länge allt går bra)!

• Schnitzel

Min brorsas andra kom på hallgolvet, ambulanspersonalen hann precis komma upp till lägenheten för själva förlösningen. Min brorsa fick skura hallgolvet innan han kunde åka in till BB :)

• Anonym

Jag födde inte hemma, men min förlossning gick på 3 timmar från första värk. Hade också omedelbart regelbundna värkar och krystvärkarna startade efter ca 2 timmar. Men som tur var, så befann jag mig på sjukhuset för att bli igångsatt (vilket inte behövdes), annars hade jag ALDRIG hunnit in.

Jag tycker du ska försöka få en samtalskontakt så du får prata om detta. Det är viktigt att du får bearbeta detta inför nästa barn (om du vill ha fler). Du kanske också kan få bli igångsatt så att du vet säkert att du är på sjukhuset när det startar.

• viseversa

Oj gick det bra då? Konstigt att personalen inte tog dig på allvar. Dom om några borde väl fatta att vissa förlossningar går satans fort och att man ska lita på mamman. 3min mellan värkarna är 3min mellan värkarna oavsett hur länge värkarbetet pågått.

• Michellle
    viseversa skrev 2011-11-25 10:42:54 följande:
    Oj gick det bra då? Konstigt att personalen inte tog dig på allvar. Dom om några borde väl fatta att vissa förlossningar går satans fort och att man ska lita på mamman. 3min mellan värkarna är 3min mellan värkarna oavsett hur länge värkarbetet pågått.
    ja eller hur ! jo det gick bra...den lilla skrek direkt bara huvudet var ute, vilket lugna mig lite iaf :)
  • Anonym
    viseversa skrev 2011-11-25 10:42:54 följande:
    Det där var min mardröm. I min familj har vi alltid haft snabba förlossningar, även med första barnet. När jag fick mitt första så fick jag regelbundna värkar direkt och ringde in, de sa att jag skulle vänta och bada. "När det gör riktigt ont kommer du in". Men jag har hög smärttröskel och åkte in ändå och barnet föddes på parkeringsplatsen utanför förlossningen ca 45 minuter efter att jag pratat med BM.
  • vildaungarnasmamma

Lite OT, men varför är barnmorskor på förlossningen så ovilliga att först föderskor ska komma in när de ringer?
    Är det inte bättre för alla inblandade om man kommer in för en koll och sen tar beslut, åk hem eller stanna kvar?!
    För man kan ju omöjligt avgöra via telefon hur långt gången man är i förlossnings stadiet....

Jag har 3 barn och väntar nr 4.
    Och alla 3 gånger har de sagt; stanna hemma ta ett långt bad etc.
    Men jag har kommit in ändå och då hunnit föda på sjukhus.

Nån som vet varför barnmorskorna alltid vill att man stannar hemma?

• Michellle
    vildaungarnasmamma skrev 2011-11-25 21:47:23 följande:
    Lite OT, men varför är barnmorskor på förlossningen så ovilliga att först föderskor ska komma in när de ringer?
    Är det inte bättre för alla inblandade om man kommer in för en koll och sen tar beslut, åk hem eller stanna kvar?!
    För man kan ju omöjligt avgöra via telefon hur långt gången man är i förlossnings stadiet....

Jag har 3 barn och väntar nr 4.
    Och alla 3 gånger har de sagt; stanna hemma ta ett långt bad etc.
    Men jag har kommit in ändå och då hunnit föda på sjukhus.

Nån som vet varför barnmorskorna alltid vill att man stannar hemma?
    Ja du... "Nu har ni sparat mkt pengar åt kommunen genom att föda hemma" var bland de första dem sa till oss när vi kom fram med ambulansen.... Nästa gång åker jag in vad dem än säger. Funderar också att åka till Mölndal istället...
  • Anonym

Jag tycker du borde prata med en kurator! Det finns särskilda kuratorer som jobbar på mvc. Du skrev ju själv att du inte riktigt kan komma över hur förlossningen gick, och det som hjälper mot det är att älta, älta älta och tillslut förhoppningsvis få förståelse för varför det blev som det blev, och tillslut då acceptera ens förlossning!

Har du inte fått prata igenom din förlossning med en läkare eller barnmorska?

Tänk på också att varken du eller barnmorskan i telefon hade nånsin kunnat förutse att din förlossning skulle bli så kort.  

Svar på tråden Födde hemma (ofrivilligt)