• Anonym (vill ha tips!)

Skriv er inköpslista när ni storhandlar, samt vad allt går på!

Vi storhandlar en gång i månaden, ibland två (kött, fisk, kyckling, pasta, blöjor osv),  samt småhandlar lite nästan varje dag. Typ  mjölk, smör, grädde och småingredienser till matlagning.

Men jag känner att det kostar så himla mycket. Vi har provat att skriva matlista och veckohandla istället, men vi hamnade på samma summa iaf.

Vi är 3 personer.. jag, sambon och dottern på 3 månader. Vi har två innekatter.
    När vi storhandlar hamnar vi på runt 1000:-, ibland lite mindre ibland lite mer.. beroende på hur mycket vi har kvar i skåpen sen förra månaden.

1000:- känns ju inte så farligt, men det är det där småhandlandet om dagarna som spär på det rejält! Särskilt mjölk, smör, bröd och pålägg går åt sjukt fort, men även andra saker som potatis, mejeriprodukter, kattmat etc. Varje gång vi småhandlar går det på allt från 20 kr upp till typ 120 kr

Nu skulle jag vilja veta VAD NI handlar när ni storhandlar, från stort till smått, samt vad det brukar gå på!
    Och: Var handlar ni nånstans?

• Svar på tråden Skriv er inköpslista när ni storhandlar, samt vad allt går på!
  • Anonym

Vad köper ni för typ av mat? Är den dyr/billig över lag (t.ex. fläskkotletter vs. oxfilé)? Köper ni det ni är sugna på eller köper ni på extrapris och passar på att stoppa ner i frysen?

• Gurkan

Hela min handlingslista orkar jag inte skriva in men jag är lite extrem med ;)
    Jag skriver en matlista för en hel månad. På vardagarna skriver jag bara kvällsmat men lagar så pass mycket att det räcker till lunch till oss alla tre. Vi är två vuxna och ett blöjbarn (1,5 år) samt två katter och två råttor. Vi ligger på 5500 ungefär i månaden för mat, hygien, städ, kattmat, blöjor, välling ja allt sånt plus hämtmat de få gånger vi äter det. Det är fortfarande under konsumentverkets summa och då äter vi alla måltider hemma.
    Men i alla fall så skriver jag en storhandlingslista för en hel månad och då är det alla basvaror, allt som går att frysa och färskvarorna som behövs för en vecka framöver. Därefter komplettera jag en till två gånger i veckan med mejeriprodukter och frukt och grönt och pålägg. 

Så igår var jag iväg och gjorde storhandling för en månad framöver. Det gick på 2500 kr. Därefter räknar jag 3-500 kronor i veckan lite beroende på vad frukt och grönt kostar.
    Jag delar dessutom min storhandling på Willys och Citygross. De är bra på olika saker och har olika billiga varor. Något jag inte snålar på är kött, det köper jag bara av bra kvalité. Däremot krossade tomater köper jag Willys first price som är goda och billiga.  

• Gurkan

Skulle jag under veckohandlingarna hitta något på extra bra pris till exempel färs eller kassler eller liknande så köper jag och fryser in och skriver in det i nästa månads matlista.

• Anonym

Jag handlar nog för 1000-1500 i veckan. vi äter stora portioner i familjen(ett barn och 2 vuxna). Vi äter lax, köttfärs, torsk, lax varje vecka och sedan någon köttbit tex rostbiff, fläskfilè. ibland köper jag oxfile men inte så ofta.
    Bröd, frukt, grönsaker, mejeriprodukter, frysta bär, smörgåsmat, glass och godis finns med på alla inköpslistor. Samt kolonialvaror som ris, pasta, kaffe, te. Vi handlar mycket färdiga såser och smaksatt cremè fraiche.

• Sweet life

Vi månadshandlar och då är det ALLT. sen kompletterar vi självklart med mjölk och grönsaker som inte håller i flera veckor...

Vi brukar landa på 3500kr och då är det även blöjor, välling, tvättmedel, toapapper, schampo osv... Vi är 4 stycken varav 3 äter som vuxna..

• Anonym (Snålisen)

Jag, min sambo och våran bebis (9månader) handlar numera för ca 4000 i månaden.. ink blöjor, tvättmedel, toapapper mm. Vi låg förr på ca 6000 i månaden.

Det vi gjorde var att vi började skriva veckomatlista och sen handlade jag en gång i veckan (oftast på helgen) och det är enda gången i veckan jag handlar, vi skippar alltså allt onödigt småhandlande.. vi klarar oss på det vi har och vi har inga problem att få frukt och grönt att hålla sig.

Mitt bästa tips är att kolla hur mkt man lägger ner på det man egentligen inte behöver... typ läsk, godis, kakor, chips, glass, fikabröd mm mm, vi sparar in massor på att helt enkelt inte handla hem det (bra för kropp och hälsa oxå) Om man dessutom räknar in tobak i sitt matkonto blir det även högt (dock röker eller snusar ingen av oss, men iaf)

Jag handlar oftast på ICA maxi, ibland på coop forum (billiga blöjor på coop) och ibland på willys, men det är mellan de butikerna jag alternerar.

Vet inte om jag svarade på din fråga, men jag handlar det som är på listan.. beroende på vad vi ska äta.. kyckling, lax, korv mm och basvaror och mejeri såklart. Håller mig till listan så mkt jag kan

• mammiz77
    Sweet life skrev 2011-11-25 10:32:18 följande:
    Vi månadshandlar och då är det ALLT. sen kompletterar vi självklart med mjölk och grönsaker som inte håller i flera veckor...

Vi brukar landa på 3500kr och då är det även blöjor, välling, tvättmedel, toapapper, schampo osv... Vi är 4 stycken varav 3 äter som vuxna..
    Tycker det låter som väldigt bra att klara sig på 3500:- vi är visserligen en mer i familjen men behöver inte handla blöjor/välling och sånt brukar ju vara rätt dyrt. Tror vi ligger på ca 5-6 tusen i månaden på allt, men skulle gärna vilja ligga på 3500:-
    Men hur gör man då??? planerar för dåligt och småhandlar jämt och ständigt är nog vårt största fel.
  • mammiz77

Vi köper inget läsk, saft, kakor,kaffebröd, chips mm dock lördagsgodis till barnen men brukar då passa på i den affär som är billig, just denna vecka har dom lösgodis för 39kr/kg i en affär.

• Sweet life
    mammiz77 skrev 2011-11-25 10:40:26 följande:
    Tycker det låter som väldigt bra att klara sig på 3500:- vi är visserligen en mer i familjen men behöver inte handla blöjor/välling och sånt brukar ju vara rätt dyrt. Tror vi ligger på ca 5-6 tusen i månaden på allt, men skulle gärna vilja ligga på 3500:-
    Men hur gör man då??? planerar för dåligt och småhandlar jämt och ständigt är nog vårt största fel.
    Fast då tillkommer oftast att vi måste köpa lite mer mjölk, lite bröd då tonåringen kan äta upp ett paket till mellanmål och lite mer smör.. Garanterat köper vi gott till helgen även det utanför den summan vi månadshandlar för.. Men vi brukar räkna på max 1500/person och månad och då har vi även räknat in hämtmat de gånger det sker...

Den här månaden har nog blivit lite dyrare då jag inte klarat av att laga mat och sambon inte alltid orkat när han kommer hem så det blivit hämtmat här och där...

Vi handlar allt på Willys, skriver en strikt lista.. Vi skriver en matlista för 3-4 veckor och sen brukar vi kunna flytta om lite i den om vi inte orkar laga kötbullar en tisdag och kanske kör blodpudding istället...

Ja, det är väl knepet, vi äter mycket "billig" mat. Mycket pasta, blodpudding, pannkaka, raggmunkar, kyckling i storpack osv..
  • Gryntroll

Nu har vi precis avslutat prenumeration på en matkasse så sista tiden har det inte blivit "som vanligt". Men nu återgår vi till det vanliga igen och då brukar det se ut ungefär så här

var 5-6 vecka - Storthandling,  ca 1200-1500, oftast ICA Maxi
    storpack köttfärs (nöt 10%)
    1-2kg kyckling fileer
    storpack av nöt el fläsk (typ lövbiff=vintertid, karée=sommartid)
    ca 750 gr kassler eller 1 falukorvsring alt annan korv
    1 frp laxfile (styckefrysta)
    1-2 frp torskfile (styckefrysta)
    frysta grönsaker
    potatis
    pasta
    fräska grönsaker för närmsta dagarna
    rotfrukter
    rapsolja/olivolja/vinäger osv
    ost
    grädde
    creme fraiche
    mjölk
    skinka (pålägg)
    2 fpr mjuktbröd
    Musli (alt endast nötter/frön)
    knäckebröd
    Toapapper
    Blöjor
    Välling
    Tvättmedel/sköljmedel/diskmedel
    övrig hygien (deo, ob, duschcreme, badolja...)

1-2 ggr vecka - komplementshandling, ca 200-500 sek, oftast Hemköp, PrisXtra, ICA
    grönsaker
    frukt
    mjölk
    yoghurt

Men sedan vette sjutton vart resten av pengarna tar vägen, för matkontot är på 5000 sek per mån och det tar alltid slut :-S Iofs ibland äter vi ute eller köper saker till hemmet och använder då det kontot... Men ja ungefär som ovan.

Svar på tråden Skriv er inköpslista när ni storhandlar, samt vad allt går på!