min treåring leker inte
Hej
Jag är mamma till en härlig 3½ årig tjej och en liten tjej på 7månader.
Jag har lite funderingar kring min treåriga flicka. Det är så att hon mycket sällan leker själv och om hon leker med oss föräldrar så leker hon inte speciellt länge. Med leka menar jag roll- lekar, pyssla med något, fantisera med sina dockor, måla , kolla i böcker e.t.c.
Jag hör och ser på andra i hennes ålder att de kan gå upp i lekar och leka långa stunder själva. Det är som om vår flicka inte vet vad hon skall hitta på och som om det fattas lite fantasi och att hon gärna vill bli serverad på lekförslag. Vissa dagar känns det som om hon inte leker någonting! På dagis har de sagt att hon ofta låter någon annan bestämma leken och att hon "hänger på" men mer sällan kommer med egna förslag.
Jag får lite en känsla av att hon inte vill lämna oss föräldrar i uppsikt och därför inte leker själv. Hon vill vara hos oss hela tiden och allra hellst laga mat med oss eller vara nära. Hon får gärna vara med oss men det är så synd för det känns som om hon går misste om så mycket kul och kreativitet och vi vill ju stötta henne till självständighet. Vi har på olika sätt försökt uppmuntra henne till egen lek. Vi frågar henne vad hon vill göra och att vi gärna leker med henne. Vi har ställt ut många av hennes leksaker i vardagsrummet så att hon skall vara nära oss och kunna leka. Men det hjälper inte.
När det kommer andra barn kan hon leka med dem men allra hellst springer hon bara runt och jagas eller busas hoppar i soffan. Möjligtvis har det blivit ännu värre sedan lillasyster kom men hon har egentligen aldrig lekt så mycket.
Vad tror du detta kan bero på? Egentligen är inte orsaken det viktigaste men vi skulle gärna villja veta vad det kan grunda sig i. Sedan undrar vi förstås vad vi kan göra för att stötta vår dotter till fantasi och egen lek?
För övrigt får vår dotter mycket kärlek, kramar och uppmärksamhet. Jag är mycket medveten och många gånger påläst inom barnpsykologin men trots detta gör man ju inte alltid rätt! Vore sååå tacksam för svar!
Tack