• Hallonmaja

Vilken barndator är bäst?

Funderar på en barndator i julklapp till min dotter som blir 4 år i april. Hon är ganska tidig på bokstäver, skriva och greja så jag tror hon kan ha glädje av en sån. Någon som kan tipsa om någon bra? Har sett Hello Kitty (som är dyrast), Algas och så har ICA MAXI en för 199 kr nu. Någon som om den är lika bra som de dyrare, Hello Kitty och Alga?

• Svar på tråden Vilken barndator är bäst?
  • aaaaaaaaaa

Barndatorer är bara trams, lär henne använda en riktig istället.

• Tokstolla
    aaaaaaaaaa skrev 2011-11-25 12:29:25 följande:
    Barndatorer är bara trams, lär henne använda en riktig istället.
    Absolut. 

Jag hade satsat på lämpliga "lära sig spel" till en riktig dator. Det finns många lämpade för femåringar och din dotter kommer att lära sig bättre tror jag. + Att hon bekantar sig med en riktig dator. Med åren är hon en äkta inbiten nörd som säljer sitt lilla bolag till microsoft och delar med sig av pengarna till er så att ni kan skaffa sommarhus i karibien

• Linastrumpan

Jag tror inte heller på konceptet barndatorer. Mina barn får spela på min dator (och iPhone) lämpliga spel för deras ålder, de är snart 3 o 6år. Jag tror det är bättre att de lär sig hur en "riktig" dator fungerar samtidigt som de har kul och lär sig annat, men det var ju inte riktigt svaret på din fråga tyvär....

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • Hallonmaja
    Tokstolla skrev 2011-11-27 20:29:30 följande:
    Absolut. 

Jag hade satsat på lämpliga "lära sig spel" till en riktig dator. Det finns många lämpade för femåringar och din dotter kommer att lära sig bättre tror jag. + Att hon bekantar sig med en riktig dator. Med åren är hon en äkta inbiten nörd som säljer sitt lilla bolag till microsoft och delar med sig av pengarna till er så att ni kan skaffa sommarhus i karibien

Hahaha Okej då, ingen barndator. Då vill jag ha tips på bra spel till vanlig dator!!
  • PTB

I dagens läge kostar en begagnad dator ingenting så skulle varmt rekomendera en egen dator under upsikt pga att man riskerar inte att "oj ngt hände" samt man kan väldigt lätt styra vad dom kommer åt och kan ändra vilket kan vara lite mer jobb på "din" dator, men självklart så finns det en upsjö av barnspel min 3½ åring sitter vid den gammla bärbara som han fått att spela på och där finns bara hans spel och inget internet självklart och annledningen till jsut en bärbar är att den är liten och lätt att ta undan vid tex lägg dags eller middag,  men dock självklart enbart bara dator när jag eller min fru kan sitta med / kolla till hela tiden. samt andra fördelen med en "egen" barn dator är att skulle den gå sönder av tex arga nävar på tangent bordet eller div andra roliga saker barn kan komma på så är ju allt det viktiga på våra egna datorer inte på i mitt fall min sons. lycka till ! =)

• Tokstolla
    Hallonmaja skrev 2011-12-01 21:41:28 följande:
    Förstod inte riktigt vad det är för nåt...kan du förklara?
    Ett operativsystem som är anpassat för barn. Hann inte att kolla klart men som jag förstod det så är det dessutom gratis. Jag hade lätt kombinerat moggleifs och PTBs tips.

(Tackar moggleif själv för tipset- jag ska kolla närmare på Quimo) =) 
  • Annelitan

Min 5 åring har en Hello Kitty dator som hon sitter med ofta hon tycker det är jätte kul  med bokstäver och har lärt sig skriva några ord själv nu . Glad

Jag tycker att det var ett bra köp till henne i allafall, hon fick den när hon fyllde 4 år. 

• moggleif

Linux Ubuntu ligger i botten och det har man gjort barnanpassat med lämpliga program för barn helt enkelt. Gratis är det också. Om man använder det mycket och gillar det så kan man stötta fortsatt utveckling genom att skänka en slant eller helt enkelt hjälpa till. Tex översätta program eller rapportera in buggar, föreslå nya saker, eller rentav programmera något. Eller så använder man det bara.

Svar på tråden Vilken barndator är bäst?