• FCBJ

Har ni haklapp på era 2-åringar?

Jag sätter fortfarande på haklapp på min tvååring eftersom hon fortfarande sölar en hel del. Funderade dock på om man bör öva utan. känner andra 2-åringar som inte har haklapp och de har mycket bättre bordsskick. Hur tänker ni kring detta? Låter ni era 2-åringar vara utan haklapp så de helt enkelt får lära sig den hårda vägen så att säga? Dvs att de blir blöta. Eller kommer de att ha kvar haklapp tills de visar att de inte längre spiller ner sig?

• Svar på tråden Har ni haklapp på era 2-åringar?
  • cosinus

Mina har i princip aldrig någonsin haft haklapp. Jo när de varit pytteså och matats så har de haft ibland, såna här mjuka platta. Men när de äter själv behöver de såna här med uppsamling nertill om det ska hjälpa och det har helt enkelt inte funkat på mina barn. De har varit för korta i ryggen (har långa ben ist) och haklappen har kommit ikläm mellan dem och bordet och de har hatat den.

Så vi trär på en tröja extra som skydd om de har lättsmutsade kläder eller så byter vi helt enkelt efter maten. Min yngsta är 17 månader och hon klarar viss mat (som är torr och bara bortas bort) utan att behöva byta kläder men äter hon fil så är det bara klädbyte som gäller.

• Aquavit

Vår kille hade  haklapp tills han var 2,5 år. Funderade också på det där med att sluta, men för honom var det så naturligt, han frågade själve efter den om vi inte hade den framme, så då fortsatte vi. Det var ju inte så att han inte spillde, även om han har ett hyfsat borsskick. 

Men efter sommaren nu när han gick tillbaka till dagis så slutade de med haklapp där, och ville han inte heller ha det hemma, så då slutade vi med det. VIsst spiller han fortfarande, men det går rätt bra faktiskt.

Så vår tanke var att så länge han inte klagade på haklappen så kan han få ha det, sen ville han själv sluta så då gjorde vi det.

• Mumin80

Dottern fyller två nu, hon har haklapp men hemma men inte på dagis tror jag. Vissa dagar är hon i princip ren när hon kommer från dagis, vissa dagar ser hon för j*vlig ut. Jag tror ärligt talat inte att hon bryr sig om hon har haklapp eller ej (att hon skulle ta extra hänsyn till kläderna utan haklapp). Men det kanske är att barnen har gott bordsskick som leder till att folk skippar haklappen, inte tvärtom  

Torra grejer som frukt och liknande (d.v.s. mellis oftast) så brukar vi inte bry oss om haklapp, däremot så har hon det vid större måltider.  

• Skruttelito

Nej, vi har inte haklapp på vår 2-åring. Jag väljer helt enkelt bort den konflikten och får lite extra tvätt istället, beroende på vad det är för mat. På förskolan tror jag att hon fortfarande har haklapp.

• FCBJ

Min dotter frågar också efter haklapp om vi redan lagt fram den på bordet. Äter hon flingor med mjölk så ligger det rätt så mycket mjölk i uppsamlaren på haklappen. Saken är den att hon inte gillar att bli blöt. Så fort hon blir det minsta lilla blöt, tex vid ärmarna när hon ska tvätta händerna, så vill hon byta tröja. Men jag ska nog köra efter principen som akvavit gjort, dvs att den dag hon inte vill ha haklapp så slipper hon.

• sahara sahara

Hemma slutade vi med haklapp innan ettårsdagen. På förskolan har hon haft ibland, men inte alltid. Hos mormor och morfar har hon oftast haklapp. Och jag märker ingen större skillnad på bordsskicket. Hon har fortfarande lite problem ibland med soppa, men  hon brukar inte kladda så mycket.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • La Lola

Näe, Hedda slutade med det när hon var typ 1 år...1½ max.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Bonanza

Vi har nog nästan aldrig haft haklapp på våra barn. Är det extra kladdig mat som serveras så klär vi av dem nakna innan när de är under året. När de är över året brukar de kunna äta så bra att det inte behövs.

• daimstrut

Vår tjej blir tre om några mån och har fortfarande haklapp oftast. Hennes bordskick är inte det bästa

• bollanmollan

Nej har aldrig haft det till nån av våra söner. Skrattande

• Mary Jo

Nu är min dotter 1,9 men ja,här används haklapp. Hon är ju bra på att äta och så men visst åker det på sidan,i knät, ibland åker lite ut ur munnen så det behövs absolut. Kanske bara har ett kladdigt barn  

Vilja 17/2-10 och bf 28/3-12 <3
  • milli79

Vår son på snart 2,5 har haklapp ibland. Han spottar ut mat som han inte gillar & sölar en hel del så ofta får han ha det beroende på vad han äter. Är vi iväg någonstans så har han inte det.

Svar på tråden Har ni haklapp på era 2-åringar?