• Malounis

Har ni ett gemensamt kort ni som är sambos?

Vi har varsina konton och kort i "gratisbanken" Sparbanken i Mönsterås. Dom har inga avgifter för Visakort, Internetbank osv.
    Däremot har vi ett gemensamt huskonto där det sätts in pengar automatiskt från våra privata konton varje månad.

Av gemensamma räkningar betalas vissa med huskontot och dom andra betalar en av oss och den andre för över halva summan.

Vi har ett matkonto på Ica med varsit kort. Så den som är närmast en affär kan handla.

En liten uppställning:
    Huskonto: 2500 var (täcker lån, vatten, el, sopor mm)
    Det blir nån tusenlapp eller mer över, bra buffert.
    Matkonto: 2400 kronor var (kan bli ett par hundra över där ibland).
    Internet bredband: betalar jag
    Bensin: betalar sambon (ibland jag om vi gör längre turer och måste tanka fullt).
    Bilen: sambon (han vill stå för den själv även om jag insisterar på att få vara med att betala på lånet )
    Telefon: en gemensam räkning som vi delar på.
    Kläder/läkare/frisör odyl betalar vi var för sig.
    Middagar ute/nöjen: olika.

De pengar vi har över är våra egna. Vill inte ha helt gemensam ekonomi då det skulle kännas konstigt att inte ha några egna pengar. Måste "fråga" om man vill köpa nått lite dyrare. Vill sambon köpa en gps för 4500 kronor så kan han göra det utan att blanda in mig. Jag vill kunna gå och shoppa kläder för flera hundra utan att sambon ska tycka att det är en "onödig" utgift.

Så jag förstår inte rikigt dom som tycker att det är själklart "lägger alla pengar i gemensam pott"

Tycker att det systemet som vi kör med fungerar alldeles ypperligt! Vet inte hur det skulle vara om vi hade barn. Kanske lite annorlunda men definivt separata "fickpengar!

Svar på tråden Har ni ett gemensamt kort ni som är sambos?