• IlonaSofia

Kan man få flyttbidrag??

Hej!
    Jag ska flytta nästan 50 mil och undrar hur och om man kan få flyttbidrag till det?
    Jag är arbetsökande och har alltså inga pengar att lägga på en flytt.

• Svar på tråden Kan man få flyttbidrag??
  • whitetrach86

funderar på det jag med... gäller väll bara om man "tvingas" flytta pga jobb...

• IlonaSofia

Ingen aning, därför jag frågar. Men jag har ett jobb på gång,gäller det då, och hur mycket osv?

• LinnsMamma

Du ska ha fått ett jobb i annan kommun som inte finns på din ort. Och även ha fått anställningspapper och visa upp på arbetsförmedlingen. Har för mig att det ska vara ett heltid jobb också. Så bar det iallafall när jag fick flyttbidrag fr arb.förmedlingen. Flyttade 100mil och fick 11000 i bidrag.

• Hannah76
    IlonaSofia skrev 2011-11-25 15:42:30 följande:
    Ingen aning, därför jag frågar. Men jag har ett jobb på gång,gäller det då, och hur mycket osv?

Möjlighet till stöd för flytten

Om du får arbete i minst sex månader på en annan ort kan du i vissa fall få ersättning för att flytta möblerna till den nya orten, så kallad bohagstransport. Om du får stöd för flytten från oss på Arbetsförmedlingen, står det i beslutet hur du ska ordna flytten. Kostnader för bohagstransport ersätts med högst 20 000 kronor.
  • IlonaSofia
    LinnsMamma skrev 2011-11-25 15:46:34 följande:
    Du ska ha fått ett jobb i annan kommun som inte finns på din ort. Och även ha fått anställningspapper och visa upp på arbetsförmedlingen. Har för mig att det ska vara ett heltid jobb också. Så bar det iallafall när jag fick flyttbidrag fr arb.förmedlingen. Flyttade 100mil och fick 11000 i bidrag.

Får man det från arbetsförmedlingen? Trodde man fick det av soc. Okej, heltidstjänst blir det nog inte om jag får jobbet, tycker man borde fådet ändå
  • Hannah76
    IlonaSofia skrev 2011-11-25 15:51:43 följande:

Får man det från arbetsförmedlingen? Trodde man fick det av soc. Okej, heltidstjänst blir det nog inte om jag får jobbet, tycker man borde fådet ändå

Du får ju bara bidrag för vad det tar att hyra något för att transportera dina saker, inte mer.
  • LinnsMamma

Ja, det var arbetsförmedlingen som betala för mig. Om soc gör det vet jag inget om. Hoppas det fixar sig. Lycka till:)

• IlonaSofia

Hannah76: okej, så det är på arbetsförmedlingen jag ska söka det?

Om jag ej får detta jobb, kan soc hjälpa till då?   

• IlonaSofia
    LinnsMamma skrev 2011-11-25 15:55:23 följande:
    Ja, det var arbetsförmedlingen som betala för mig. Om soc gör det vet jag inget om. Hoppas det fixar sig. Lycka till:)

Tack så mycket! :)
  • Hannah76

Om du har försörjningsstöd nu så kan du ju alltid söka om bidrag till flytt.

Svar på tråden Kan man få flyttbidrag??