• Muslimska mamman

Hjälp!

Vår son på 5 månader har sedan en vecka tillbaka börjat skrika jättemycket när han leker och är glad.

Tidigare var han alltid tyst eller pratade för sig själv. Men dessa skrik ger både mig och pappan huvudvärk, och det ringer verkligen i öronen.

Vad finns det som vi kan göra??

Vi försöker distrahera hela tiden för att få honom tyst, men det fungerar bara samma sekund som vi gör något för så fort han lämnas igen så börjar han skrika "av lycka" igen.

Kan man börja uppfostra redan nu med att sluta skrika eller är det bara att stå ut??

• Svar på tråden Hjälp!
  • cruz

Nej, du kan inte uppsfostra en 5 månaders att sluta skrika. När barn upptäcker sin egen röst så brukar de ibland  leka med den och testa den. Jag inbillar mig att det tillhör den normala utvecklingen. Mina två normalstörda barn brukade skrika som för att testa rösten. De var inte ledsna, utan glada och nästan exalterade när de hörde sin egen röst (och då skrek de ännu högre.) Min autistiska pojke gjorde aldrig så. Du får nog bara stå ut om det inte går att avleda .

• Flickan och kråkan

Man står ut och gläds med deras enorma lycka av att utvecklas och upptäcka nya färdigheter och förmågor . Det man kan göra fostringsmässigt är ju att föregå med gott exempel. Barn gör inte som vi säger, de gör som vi gör . Skriker och pratar vi högt så kommer de att göra det. Försöker vi förstå och kommunicera med dem så kommer de att försöka förstå och kommunicera. Visar vi empati så kommer de att visa empati. Tar vi hänsyn till deras integritet så kommer de att respektera andras integritet etc.

Svar på tråden Hjälp!