• Sarah83

Hur ska vi göra med namn?

Jag har fått en dotter med min sambo som är arab.
    Min son heter Daniel och hans son heter Hamza. 
    Vi funderar på att gifta oss och isåfall kommer både Hamza och sambon ta mitt svenska efternamn. 

Hur ska vi göra med dottern? Hon kommer få mitt efternamn men förnamnet?
    Ska vi ha ett arabiskt eller "svenskt" namn? Låter Daniel som "arabiskt"? Dvs om vi tar ett arabiskt namn, kommer hans namn höra ihop med syskonens? Eller kommer man reagera och tänka att dom inte är syskon? 

Hur skulle ni ha gjort??

• Svar på tråden Hur ska vi göra med namn?
  • Kaneldoft

Men är ni vuxna eller? Har ni fått barn så diskutera sinsemellan kan väl inte vara så svårt? Men välj petersaida eller nåt

• clembke

Hade jag varit er så skulle jag välja både ett svenskt o arabiskt namn. Men sen vilket som ska vara tilltalsnamn är en annan fråga.

Många av dom jag känner o har hört talas om har ändrat sitt arabiska namn till ett mer svenskklingande namn, men ändå är lite likt det arabiska namn dom har.

Jag hade nog valt ett namn som går att uttala både på arabiska o svenska.

Exempel på nam på arabiska flickor som jag vet: Helen (född på 80-talet i Irak), Maria (född på 80-talet i Irak), Angelina (född i år här av arabiska föräldrar), Kariss (vet inte hur dom stavar det med uttalas så här) (född för 5-7 år sen här av arabiska föräldrar)

• Sarah83

Kaneldoft: Ja, Klart vi är men vi undrar ju vad NI tycker. Hamza och dottern är mörka och Daniel är ljus. Vi vill ju inte skilja på Daniel och syskonen. Om dottern har ett arabiskt namn, skulle omgivningen "ta för givet" att bara hon och hamza är syskon? Dvs hur ska man göra för att alla ska låta som helsyskon genom att bara höra namnen? T.ex om tre syskon heter Åsa, Bengt och Muhammad så skulle de flesta rynka på pannan, eller tro att Muhammad är fosterbarn/adopterad/kompis till barnen.

• Kaneldoft

Snacka om förutfattande meningar ts för jag skulle ta mig fan inte tänka så så det får stå för dig

Svar på tråden Hur ska vi göra med namn?