min 6-mån bebis nyps...
Har en kille på 6 mån har börjat nypas. kan ja säga nej till honom. förstår han de? Vill ju inte att han sja nypa andra barn...
Har en kille på 6 mån har börjat nypas. kan ja säga nej till honom. förstår han de? Vill ju inte att han sja nypa andra barn...
Säg ev. nej och ta bort handen bara. Det är normalt, han är ju så liten, det är ju inte så att han gör det "med flit".
Nej, han gör de absolut inte med flit. men ibland får han ett riktigt bra tag då gör de j-vligt ont...
Nej, han förstår inte och nej, du kan inte lämna honom ensam med andra barn på ett par år till.
Han nyps inte, han griper med fingrarna/händera. Gör det ont, ta bort handen. Dessutom är han ju inte ensam med andra barn än på ett tag, så samma sak gäller ju där, ta bort handen.
Och nej, han förstår inte ett nej.
Visst, säg nej, men han kommer inte att förstå det än på lääänge.
Det kan hjälpa att ge en trasa av något slag att nypa i, så han får öva nånstans där det inte gör ont.
Han är ju en pyttebebis och begriper knappt att han har händer, ingen idé att säga nej. Min sexmånaders både nyper mig och bits ibland, då pussar man glatt tillbaka och så är det inte mer med det
Ta bort handen, se honom i ögonen och säg ett bestämt: "nej!"
Små barn förstår mer än man tror. Jag gjorde själv konsekvent så med bägge barnen från att de började nypas (ca 3 mån var det tror jag) och de slutade rätt omgående.
Och att säga att en sexmånaders är en pyttebebis som knappt förstår något är att underskatta barn rätt rejält...