• TinaE

Fler som väntar på barnbesked från Kina?

Vi väntar på ett syskon via 72-timmars listan. Amerikanerna "skvallrar" om att det kommer läggas in en ny kull med barn den 28/11. Hoppas det stämmer - då kommer kanske det magiska samtalet nästa vecka.

• Svar på tråden Fler som väntar på barnbesked från Kina?
  • Tellus1977
    Hejsan!

Vi har PA och väntar på att hamna "in process" och så småningom få det officiella barnbeskedet, LOA! Hjärta 
    Skickar ni in LOI snart så är vi inte så långt ifrån varandra i processen!  Flört 

Via vilken org adopterar ni?
    Vad har ni för LID? 

Håller tummarna för att ni får ett efterlängtat samtal snart! Drömmer
  • VickiLee

Åh!! Så spännande, håller tummarnaGlad Vi utreds nu, vill också välja  Kina och 72-timlistan.....Vilka SN är ni öppna för?, hur länge har ni väntat på BB??
    Hoppas det magiska samtalet är nära.Hjärta

• TinaE

Hej
    Trots att vi har adopterat från kina en gång (08) så har jag delvis glömt vad alla förkortningar betyder, hihi.

Tellus1977: Då har ni alltså redan fått ett preliminärt barnbesked? Spännande!! På sistone har de kinesiska myndigheterna tagit så lång tid på sig med LOA men hoppas innerligt att det har vänt nu.  Hur länge har ni väntat på LOA så här långt?
    Jag tror att vi har "träffats" tidigare i prataomadoption, väntar ni syskon nu möjligen? Vilken organisation adopterar ni via?

Vi adopterar via Barnens Vänner även denna gång o vi har LID 10/10. Tog lite tid innan vi hade allt färdigt med sn-ansökan, runt den 1:e november.
    Vi är öppna för rätt många diagnoser men har bett bv titta främst på hjärtebarn. Både jag o vår gosse är hjärtebarn.

• gottelina
    TinaE skrev 2011-11-27 14:02:07 följande:
    Tellus1977: Då har ni alltså redan fått ett preliminärt barnbesked? Spännande!! På sistone har de kinesiska myndigheterna tagit så lång tid på sig med LOA men hoppas innerligt att det har vänt nu.  Hur länge har ni väntat på LOA så här långt?
    Det har nog vänt! Vi fick PA den 19:e okt, LoA 21:e nov och ska åka den 11:e dec. Vår organisation är AC. Har förstått efter månader här i de olika adoptionstrådarna att vår är en extremt snabb process men dom som ska åka med oss har väntat ca 2 månader på LoA och det är ju inte heller speciellt länge...
  • Tellus1977
    TinaE skrev 2011-11-27 14:02:07 följande:
    Hej
    Trots att vi har adopterat från kina en gång (08) så har jag delvis glömt vad alla förkortningar betyder, hihi.

Jag tror att vi har "träffats" tidigare i prataomadoption, väntar ni syskon nu möjligen? Vilken organisation adopterar ni via?

Vi adopterar via Barnens Vänner även denna gång o vi har LID 10/10. Tog lite tid innan vi hade allt färdigt med sn-ansökan, runt den 1:e november.
    Vi är öppna för rätt många diagnoser men har bett bv titta främst på hjärtebarn. Både jag o vår gosse är hjärtebarn.
    Haha, vad roligt! Då är det ni och vi som har samma LID-nummer! Flört Vi var ju två familjer som fick dela och det är vi som är den andra familjen! Kul om ni får förfrågan snart och vi kan åka samtidigt!

Vi har skickat in LOI på ett speciellt barn och har fått vår rehabilitation- and nurtureplan godkänd (= PA - Pre Approval eller Notice som det också kallas.) Vi skickade in LOI 3 nov och fick PA 9 nov så vi har inte väntat speciellt länge. Vi hoppas att det ska gå fort... Den som sist fick LOA hade väl väntat 3 månader, den innan det 2 månader och andra har fått LOA på bara 1 månad, vet många amerikanare som väntat ca 40-45 dagar men då räknat från PA och inte LOI... LOA före jul vore inte helt fel! Tomte

Det vi nojar mest över nu är att vi ska vara tvungna att komplettera så allt drar ut på tiden, vi har nämligen inte en komplett ansökan enligt Kinas nya direktiv som började gälla 1 okt... Är er ansökan komplett?

Har ni specificerat ålder?

Vi har säkert setts på prataomadoption, jag var moderator där... Vi adopterade en flicka (f. -06)  från Indien i dec -08 via BFA man hamnade i Kina via BV denna gång. 

Finns du på några amerikanska forum? Om du gör det får du gärna inboxa mig ditt namn och på vilken site du håller hus! Flört Håller tummarna för er nu!

• Tellus1977
    gottelina skrev 2011-11-27 15:43:08 följande:
    Det har nog vänt! Vi fick PA den 19:e okt, LoA 21:e nov och ska åka den 11:e dec. Vår organisation är AC. Har förstått efter månader här i de olika adoptionstrådarna att vår är en extremt snabb process men dom som ska åka med oss har väntat ca 2 månader på LoA och det är ju inte heller speciellt länge...
    Det låter bra, ger mig hopp om ett LOA före jul!!! Glad
  • Maja T

Tyvärr tror jag att ni är rätt unika med att få snabbt LOA, Gottelina. Jag önskar det var så för alla nu, men det är det inte.

Hos oss ligger väntan på ca 120 dagar från PA till LOA. De som är inloggade tidigare och varit genom review har fått LOA mycket snabbare än så, men inte de som loggats in under våren/sommaren/hösten.

Vi är på dag 60 idag.

• TinaE

Tellus1977: Kul att vi har samma LID - hoppas vi snart får ett barnbesked o att vi kan åka samtidigt.
    Ang ålder är den specifierad till 0-24 månader.
    Nu blev jag lite nervös - vad i er ansökan är inte komplett  o vad är det för nya direktiv??

Gottelina: Det var verkligen raskt marscherat! Skönt att inte behöva vänta så länge.
    När vi fick vår gosse -08 så väntade vi drygt 4 månader från barnbesked, då var det väldigt nytt med onlinesystemet (då 48-timmars) så man hade ingen aning om hur lång väntan skulle bli egentligen.

• elsa77

Är det någon som vet hur långt CCCWA har kommit med översättningarna???
    Om man har lid i ex juni  är den då översatt??
    Hörde att det var översättniningarna som gjorde att LOA tog lite extra tid i somras...

Gottelina: grattis

• chatnoir
    elsa77 skrev 2011-11-28 12:20:52 följande:
    Är det någon som vet hur långt CCCWA har kommit med översättningarna???
    Om man har lid i ex juni  är den då översatt??
    Hörde att det var översättniningarna som gjorde att LOA tog lite extra tid i somras...

Gottelina: grattis

Översättningen tog lååång tid för oss också när vi skickade papper 2008. Vi fick förfrågan i september och åkte först i slutet på april 2009. Hoppas de jobbar på så att väntan på LOA inte blir för lång i fortsättningen!
Svar på tråden Fler som väntar på barnbesked från Kina?