• Ancilla

Vad kostar att inreda övervåningen på tex ett Älsvsbyhus?

Vi räknar och vi räknar. SKall vi köpa ett gammalt hus eller köpa ett nytt. Om det blir det senare undrar jag vad det i verkligheten kostar att inreda en övervåning? På Älvsbyhus säger de att firmor brukar ta runt 300 000 kr. Min svåger som är snickare säger att allt under 500 000 är billigt. Hur ser verkligheten ut?

Ancilla

• Svar på tråden Vad kostar att inreda övervåningen på tex ett Älsvsbyhus?
  • lövet2

Det beror lite på om ni har kontakter. Min svåger är utbildad snickare, så han jobbade tillsammans med en inhyrd snickare på vår övervåning. En annan svåger är målare, så han tapetserade. Rören var redan dragna, eftersom den som byggde huset hade planerat att inreda övervåningen. Allt som allt - räknat i dagens penningvärde - så kostade det oss under 200.000 kr.

• Ancilla

Ok, tack för ditt svar. Men jobbade dina svågrar gratis eller fick de betalt? Dvs är de 200 000 för enbart den inhyrda snickaren? Jag antar att det är utan material?
    Vilket hus har ni och hur gjorde ni övervåningen? Hur många rum mm? Berätta gärna. Kanske har du en blogg där du visar ert bygge?

Ancilla  

• lövet2
    Ancilla skrev 2011-11-27 22:29:20 följande:

Ok, tack för ditt svar. Men jobbade dina svågrar gratis eller fick de betalt? Dvs är de 200 000 för enbart den inhyrda snickaren? Jag antar att det är utan material?
    Vilket hus har ni och hur gjorde ni övervåningen? Hur många rum mm? Berätta gärna. Kanske har du en blogg där du visar ert bygge?

Ancilla  

Nej, svågrarna fick inte betalt. De jobbade för mat och hembakat bröd (som tack för att vi hjälpt dem med annat). Det som kostade var material och att betala snickaren, golvläggaren och elektrikern. Eftersom vi kunde göra mycket själva, så blev det inte så hiskligt många timmar vi måste leja in folk.

Huset är 1½ plan och byggt 1980. Jag har ingen särskilt bra bild, men så här i alla fall:

Från början var det 4 r o k, badrum, tvättstuga, dubbelgarage och en förrådsdel som binder i hop huset med garaget. På övervåningen byggde vi till 2 sovrum, 1 allrum och 1 toalett.
  • johandra

Gå in på www.byggahus.se o läs lite där...

Angående pris så brukar man ju räkna ca 20 000kr/kvm när man bygger ut. Nu är det ju en befintlig övervåning så räkna med lite mindre, men räknar ni på den summan så borde ni klara er inom budget iaf..

det är dyrt att inreda. Är övervåningen isolerad eller är den ett tomt skal? Ska det in isolering med allt vad det innebär så drar det ju iväg en bit..

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Ancilla

Jag läser och läser överallt bl.a på Byggahus.se.
    Ja det skall isoleras först. Jag har dock tyvärr inte lyckats hitta någon som kan tala om vad det kostat att inreda en Älvsbyhusövervåning med en firmas hjälp.

Ancilla  

• johandra

Det spelar ingen roll vad det är för typ av hus, kvadratmeterpriset brukar stämma ändå. Så räkna ut hur stor våningen är, ta det x20 000kr så får ni en hyffsad siffra att gå på...Sen kanske den inte stämmer helt men det brukar ligga däromkring...

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
Svar på tråden Vad kostar att inreda övervåningen på tex ett Älsvsbyhus?