• Girlinthecity

Anser du att sk time-out är ett straff eller en konsekvens?

Efter att ha diskuterat detta i en anann tråd är jag nyfiken att höra andras åsikt i frågan. I fallet "timeout", alltså placera barnet på ett viss ställe under en bestämd tid för något denna har gjort fel, är det ett straff eller en konsekvens? Om ni anser att det är en konsekvens, vad anser ni i så fall är ett straff?

Jag anser att en konsekvens är en naturlig händelse till följd av ett beteende, och inget man kan GE.

Ex: Jag slår någon. Konsekvens: Personen får ont, blir kanske ledsen och arg.  Straff: Skamvrå/timeout, utegångsförbud, etc.    

• Svar på tråden Anser du att sk time-out är ett straff eller en konsekvens?
  • Girlinthecity
    lövet2 skrev 2011-11-27 13:53:26 följande:
    Straff naturligtvis ...

Ja, fast det verkade inte vara lika naturligt för alla
  • miljarden

Däremot tycker jag att begreppet konsekvens används på ett märkligt vis. En konsekvens är något som blir och ingenting man ger, anser jag. Man kan inte tänka ut en lämplig konsekvens.

• Mälaröbo

Enda gången time out kan bli en konskvens är ju om barnet tex skriker och vi andra går därifrån för att vi inte orkar lyssna. Dvs barnet får sitta ensamt för att ingen orkar höra gapet.
    Man kan, som sagt, inte GE barnet en konsekvens. Det är något som händer pga ett beteende!

Om mitt barn beter sig hemma och blir utan godis för att jag bestämt det så är det ett straff.
    Om mitt barn beter sig i affären så vi måste gå därifrån innan vi hunnit handla godis så är det en konsekvens att bli utan godis.

Att folk inte kan se skillnad beror på att ingen vill straffa sitt barn, det är mer "rätt" att det blir konsekvenser istället.
    Och eftersom ALLA (vågar faktiskt påstå det) nån gång straffar sitt barn så känns det bättre om man kallar det konsekvens...

En klurig sak är om man tillsammans bestämt att nåt ska hända om barnet beter sig på ett särskilt sätt, dvs ett gemensamt bestämt straff.
    Om det sen händer och man använder straffet så kanske man kan se det som en konsekvens ändå??

• Girlinthecity

Har läst massor av människor som anser att detta är en konsekvens, synd att ingen vill lämna sin åsikt i frågan.

• Sweet life

Men varför är det ett straff?

Är det kränkande för barnet? Isåfall är det ju lika mycket ett straff att man plockar bort favoritleksaken, blir utan lördagsgodis...

Jag ser timeout som en chans för barnet att reflektera och komma ifrån situationen... Men snart får man väl inte ens säga till sina barn utan att det anses som misshandel och straff. Undrar vad ni kommer säga i framtiden när det inte finns respekt för andra eller materiella ting...

• miljarden
    Sweet life skrev 2011-11-27 15:02:24 följande:
    Men varför är det ett straff?

Är det kränkande för barnet? Isåfall är det ju lika mycket ett straff att man plockar bort favoritleksaken, blir utan lördagsgodis...

Jag ser timeout som en chans för barnet att reflektera och komma ifrån situationen... Men snart får man väl inte ens säga till sina barn utan att det anses som misshandel och straff. Undrar vad ni kommer säga i framtiden när det inte finns respekt för andra eller materiella ting...
    Är din definition på straff att det är kränkande?
  • Sweet life
    miljarden skrev 2011-11-27 15:34:03 följande:
    Är din definition på straff att det är kränkande?
    Vad är det som gör det kränkande? Att hen plockas bort från en situation som hen uppenbarligen inte kan hantera för tillfället. Eller att hen får sitta och fundera över varför det var så?
  • miljarden
    Sweet life skrev 2011-11-27 15:34:53 följande:
    Vad är det som gör det kränkande? Att hen plockas bort från en situation som hen uppenbarligen inte kan hantera för tillfället. Eller att hen får sitta och fundera över varför det var så?
    Jag har aldrig sagt varken att time out är kränkande eller inte. Jag undrade mer i allmänhet?
Svar på tråden Anser du att sk time-out är ett straff eller en konsekvens?