• Annika123

Dum fråga ang. köp av bostadsrätt!

Ska precis köpa lägenhet och kollar Hemnet varje dag. Nu slår det mig att de har en kolumn "Driftskostnad" för varje objekt som ligger ute.

Månadsavgift har jag ju koll på att man ska betala till föreningen varje månad, men driftskostnad? Är det något jag ska betala utöver månadsavgiften? Förstår ingenting...

Tacksam för hjälp med vad detta är för något:)

• Svar på tråden Dum fråga ang. köp av bostadsrätt!
  • älskarlivet81

Ja, driftskostnad är sådant utöver avgiften (eller om avgiften är inräknad där, det har jag inte riktigt koll på eftersom vi aldrig bodde i bostadsrätt utan flyttade till hus istället)

• frökenelisabeth

Nej, det är bara något man ofta behöver ha med i en budgetberäkning när man ska få lån från banken, de vill ju gärna dubbelkolla så att du har råd med el och sånt Men inget du betalar till föreningen. 

• jådåsåatt

Nä, det är vad de räknar med att el och liknande kostar. Alltså inget du ska betala till bostadsrättsföreningen.

• skorpionen80

Ja, det kan vara elen, värme, sopor, vatten och sånt.

• Annika123

PUH! Tack för så snabba svar!   Då behöver jag inte räkna in det, för el etc har jag redan tagit med i beräkningarna.

Fortsatt trevlig advent på er:)

• frökenelisabeth
    skorpionen80 skrev 2011-11-27 16:50:43 följande:
    Ja, det kan vara elen, värme, sopor, vatten och sånt.
    Värme sopor och vatten brukar väl iofs som standard ingå i avgiften till föreningen? Har aldrig hört någon med bostadsrätt som betalar detta separat i alla fall. 
  • enlitenbitkaka

Driftkostnad brukar i regel vara till för de som köper villa där du själv står för värme, vatten, sophämtning osv. Köper du bostadsrätt ingår dessa saker i regel i avgiften.

Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 och gravid igen med BF 24/3-12 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • älskarlivet81
    frökenelisabeth skrev 2011-11-27 16:54:51 följande:
    Värme sopor och vatten brukar väl iofs som standard ingå i avgiften till föreningen? Har aldrig hört någon med bostadsrätt som betalar detta separat i alla fall. 
    Det beror väl på om det är en bostadsrätt i form av lägenhet eller om det är radhus som är en bostadsrätt?
  • skorpionen80
    frökenelisabeth skrev 2011-11-27 16:54:51 följande:
    Jag bor i hyresrätt och betalar vatten,värme och sopor så visst bör det finnas även bostadsrätter med samma sak. Bor man i flerfamiljshus bör sopor ingå, men mätare som kollar av vatten blir allt vanligare.
  • lhea1979

Väldigt sällan att man får stå för ex. vatten, värme själv men jag har stött på det ibland när det gäller rad/par hus som är bostadsrätt. Detta skall framgå mycket tydligt i mäklarens beskrivning. I vanliga fall (lägenheter) är det bara hushållsel.

Mamma till Julia, 070417
  • ssf
    enlitenbitkaka skrev 2011-11-27 16:56:58 följande:
    Driftkostnad brukar i regel vara till för de som köper villa där du själv står för värme, vatten, sophämtning osv. Köper du bostadsrätt ingår dessa saker i regel i avgiften.
    Den driftkostnad som anges på Hemnet är (ska vara) ett snitt på den faktiska kostnaden för allt i driftsväg som inte ingår i avgiften till föreningen, såsom el, vatten och värme. Vad som ingår i avgiften bestämmer föreningen själva, men det ska mäklaren kunna berätta för varje enskilt objekt. Kan alltså vara klokt att jämföra det du tror el mm kommer att kosta med vad den som bott där tidigare fått betala, kan ge en indikation på om du budgeterat vettigt. Men, självklart beror ju t.ex. vattenkostnad (om den inte ingår i avgiften) på om man är ensam eller är fem i familjen, om man duschar var tredje dag eller badar två gånger om dagen o.s.v., så man kan heller inte lita blint på uppgiften om driftskostnad.
  • Gladskit

Vi har bott i ett par olika lägenheter i olika föreningar.
    Den första var en äldre, stabil, förening. Där ingick hushållsel, kabeltv och vatten. Men jag vet att de diskuterade det där med elen flera gånger eftersom rätt många installerade infravärmare på balkongerna som drar väldigt mycket el.

Den andra betalade vi inte vattnet och inte kabeltv, däremot hushållsel.

Svar på tråden Dum fråga ang. köp av bostadsrätt!