• aikidoaasa

Väldigt stor om magen fastän jag bara är i v7+5.

Jag börjar verkligen misstänka att jag är gravid med tvillingar.

Mitt midjemått har ökat med nästan 10 cm sedan före graviditeten startade. Jag har gått upp 5 kg. Visst har jag småätit för att hålla bukt med illamåendet, men inte så fasligt mycket då jag ändå inte kunnat äta mer än vanligt annars. Magen känns dessutom ganska hård när man känner på den. Typ så som en kollegas mage började kännas när hon gick in runt vecka 16... hon hade en svullen mage också, men den var alldeles "mjuk" så att hon såg mest ut som att hon hade fått en ölmage... (hennes ord) Nu vet jag att man inte ska jämföra, men det blir så ändå.
     Det har blivit så tydliga förändringar så att andra runt omkring mig har kommit med frågan om jag är gravid och när jag varit ute på stan... Mamma undrade till och med om jag inte räknat fel på vilken vecka jag är i då hon också tyckte att det märktes för mycket. (men jag tror inte att hon riktigt har tänkt den tanken ännu...)

Jag har läst på lite olika sidor att man kan må mer illa, vilket jag kanske inte kan tycka att jag gör då jag inte mått så illa att jag behövt springa och spy. (Men jag känner mer den här gången jämfört med den innan då jag fick MF)
    Jag har dessutom märkt att jag är väldigt mycket mer "gasig" än normalt... men det kan man tydligen bli även om det "bara" är en.

Till detta hör även att på min mans sida så har det förekommit ett antal tvillingar i princip alla generationer. (Hans syster fick jag veta hade en tvilling från början men som inte orkade i mammans mage.) Min mammas halvsyster är också en tvilling.
    Så anlagen finns ju där. 

Så! Nu till min fråga: Hur många av er märkte av symptom liknande mina och väntade tvillingar? Någon som kände på sig innan att det var två som låg i magen?

Själv så känner jag en stor spänning i att bara bli mamma. Det är första gången för mig så oavsett om det blir en eller två så ska det bli så spännande.
    Blir det två så betyder det att jag kan ge dubbelt så mycket kärlek till två underbara underverk. Men blir det en så kommer vi att få fullt upp ändå med att ta hand om den lilla kärleken.

Jag har inte riktigt vågat säga något till min man ännu då jag inte vill jaga upp honom i onödan. Det är även hans första så bara tanken på att han ska bli pappa har inte hunnit smälta in riktigt ännu... får han dessutom höra att jag tror att det blir två så kommer han väl att bli ett nerv vrak stackarn.
    Beroende på era kommentarer så ska jag se när/om jag ska ta och prata med honom om mina aningar. 

Jag får väl vänta och se. Jag ska få gå på ett tidigt VUL i veckan... då lär jag få veta svaret på min fråga då. Men det skadar inte att spekulera lite tills dess.  

• Svar på tråden Väldigt stor om magen fastän jag bara är i v7+5.
  • aikidoaasa

Just det: jag glömde ett "symptom".

Man brukar ju prata om att man drömmer tidigt om att man är gravid när man sedan visar sig vara gravid... jaghar drömt ett antal gånger att jag just väntar tvillingar eller att jag i drömmen sett mig amma två småttingar etc.
    Så det ser jag som ett tecken också.  

• Hultis

Hahaha nej du vännen, inte går man upp extra mycket så tidigt för att man väntar tvillingar. Vrt inte exakt hur stora foster är i vecka 7, men det handlar om typ 3 stor bebis. Det syns inte på magen att man har tvillingar förrän mycket senare. Att magen är stor är för att tarmarna svullnar, och att man blir gasig. Inte så romantiskt, men så är det. Med det sagt så behöver det inte vara så att det INTE är tvillingar, men det kan man bara se på ul. Lycka till.

• aikidoaasa
    Hultis skrev 2011-11-27 17:57:09 följande:
    Hahaha nej du vännen, inte går man upp extra mycket så tidigt för att man väntar tvillingar. Vrt inte exakt hur stora foster är i vecka 7, men det handlar om typ 3 stor bebis. Det syns inte på magen att man har tvillingar förrän mycket senare. Att magen är stor är för att tarmarna svullnar, och att man blir gasig. Inte så romantiskt, men så är det. Med det sagt så behöver det inte vara så att det INTE är tvillingar, men det kan man bara se på ul. Lycka till.
    Jag vet att endast ett UL kan bekräfta om det är en eller flera i magen... men visst blir man lite nojig när man läser om alla "symptom" där ute. Det finns bland annat ett antal trådar på det här forumet med föräldrar till tvillingar som hade en mage som växte en massa även tidigt i graviditeten. Med tanke på att det ska finnas plats för "dubbelt så mycket" så är ju även livmodern större än vid en.  

Jag visste redan innan att magen kunde svullna upp och bli gasig en del även om det "bara" är en, men när man till och med får kommentarer från andra gravida om jag inte tagit fel på vecka när de ser mig får en att börja undra. Och det vet jag att jag inte är då en läkare konstaterade exakta datumet då jag hade min ÄL. (vi påbörjade vår utredning precis i det skedet.)
  • ProPPens

Jag var inte större så tidigt jämfört med när jag väntade en. Mådde dock mer illa denna gång och min foglossning vart värre.., men det varierar ju ändå mellan varje graviditet! Kunde ju varit så att det blev lika illa även med bara en bebis...
    För mig fanns inte tanken det var två före det konstaterades! Trots jag gjort ivf och fick två bladtocyster tillbaka...

• Dohgon

så tidigt kan man inte se på magen hur många det är. om några veckor kan man misstänka det när man börjar känna livmodern, som det är nu är det för litet.
    Alla sväller ju mer eller mindre mycket helt enkelt. jag blev inte så värst gasig alls.
    Däremot mådde jag sjukt illa en vecka innan jag blev gravid, var så trött så jag inte visste var jag var typ. kissnödig konstant från v 6-7. v 10+5 fick vi se att det var två.

och just ja. att din man har tvillingar på sin sida ökar inte era chanser att få tvillingar. däremot om ni får en dotter kommer hon ärva de generna

• blomstermamma

när jag var i vecka 9 med min första son kunde jag inte dölja det för någon, alla såg att jag va gravid. när jag nästa gång väntade tvillingar så kunde jag dölja det till nästa vecka 14 

• Duffyn

Storleken på magen kan man kanske börja misstänka i v 15 om man typå ser ut att vara i v 20 då typ. Jag kan säga att jag har två barn i magen i v 34 och folk blir chockade att de är tvillingar för den är så liten. Sen är det för mig tredje graviditeten. Magen i dina veckor beror på gaser och svullna tarmar på att ämnesomsättningen går ner vid graviditet. sen som ngn annan skrivit så är inte anlagen för tvillingar som ärvs från din man då han inte kan påverka så att du släpper två ägg. endast ul är säkert tecken för att bekräfta tvillingar.

Svar på tråden Väldigt stor om magen fastän jag bara är i v7+5.